VW Golf 7 Variant prøvekjørt 2013: Er dette den fullkomne bilen?

VW Golf ga navnet til en bilklasse. Nå har den plass til atskillig mye mer enn et sett golfkøller.

Amsterdam

Bilen med det pussige navnet har vært en utrolig suksess. Da vi fikk prøvekjøre syvende versjon av VW Golf i stasjonsvogn-utgave sto Golf nummer 30 million utstilt.

Dette er historien om en bil som opp gjennom årene har gjennomgått mindre justeringer samtidig som den har vokst noen centimeter her og der til det den har blitt i dag; en bil så fullkommen som det er mulig å få den. Så har da også rundt 200.000 VW Golf solgt i Norge siden den tok over etter bobla for 39 år siden.

Jeg vet ikke hvor mange golfbagger det går an å stappe inn i et bagasjerom som tar 605 liter, men bare fra Golf 6 til 7 har volumet økt med 100 liter. Selv om bilen nå har en høy limousin-faktor, har den bemerkelsesverdig mye igjen av sin opprinnelige stil.

Les også: Audi setter Frankfurt på hodet

Karosseridesign. Jeg synes Golf stasjonsvogn – eller Variant som den offisielt heter – er svært velformet. Her har den gjort stort skritt videre. Designerne har gjort mye for at den skal ligne mest mulig på vanlig Golf, og det er først når man setter de to ved siden av hverandre at man ser forskjellen.

Da ser man også at Variant har lengre bakstuss, nettopp for å svelge unna mer bagasje.

Interiør. Interiøret er smakfullt og med god orden. Nå er det intet tradisjonelt håndbrekk, eller håndtak for parkeringsbrems. Elektronisk parkeringsbrems er tingen.

Setene gir god støtte og kan justeres i høyden. Sikten er god i alle retninger.

Ler om eGolf her: Elektrifisert Golf

Plass. Bilen er fortsatt kompakt, men overraskende romslig. Jeg bare nevner at bagasjerommet med seteryggen opp er på størrelse med Passat, og at Skoda Octavia stasjonsvogn tar fattige 5 liter mer.

Anita Svanes er kommunikasjonssjef Volkswagen hos Harald A Møller

Det som kanskje er vel så viktig for de som skal ha med passasjerer i baksetet, er at bredden i baksetet har økt med 2,5 cm. Ikke så mye, kanskje, men sikkert nok til at det blir akseptabelt.

Les også: En Golf med fremkommelighet

Sikkerhet. Det er en imponerende liste av sikkerhetsutstyr som leveres som standard i Golf stasjonsvogn.

Tretthetsvarsling følger med på kjørestilen din og gir et signal dersom du blir trett.

Golf har kollisjonsputer med knepute på førersiden, sidekollisjonsputer foran og hodekollisjonsputer foran og bak. Dessuten siste generasjon ABX, ASR, MSR og ESP med bremseassistent, Pre-crash kollisjonsbeskyttlse, Front assist med City Nødbrems funksjon og multikollisjonsbrems.

Det siste betyr at dersom en ulykke inntreffer, går bremsene på automatisk for å forhindre at bilen triller videre inn i nye hendelser. Dekktrykkontroll er endel av sikkerheten. Feil dekktrykk gir ustabil bil.

Motor. Innstegsmodellen Golf Trendline kommer med en 1,2 TSI-motor på 85 hk. Selv om dette burde være nok for de fleste, vil nok mange gå opp et hakk. Enten til en1,2 TSI-motor på 105 hk, eller til en 1,6 turbodiesel på 90 hk (TDI), som blir lansert i løpet av høsten.

Ønsker man enda litt mer skyv, er 1,4 TSI på 122 hk aktuelt, eller samme motoren med 140 hk. Den heter 1,4 TSI. Siste og største kraftpakke er 2,0 TDI, en turbodiesel på 150 hk og et dreiemoment på 320 Nm som begynner på 1.250 o/min.

Les også: En barsk krabat

Girkasse. Valget av drivverk blir ikke enklere av at det er forskjellige girkasser til motorene.

1,2 TSI leveres med en 5-trinns girkasse. Det samme gjelder 105 hk 1,6 TDI og den kommende 90 hk 1,6 TDI. 6-trinns manuell kasse kan leveres på 105 hk 1,2 TSI og 150 hk 2,0 TDI, samt på 140 og 122 hk 1,4 TSI.

Litt komplisert, dette her. Bedre blir det ikke av at DSG automatkassen med 7 trinn kan leveres til flere av Comfortline- og Highline modellene.

Utstyr. Standardutstyr i Norge: Klimaanlegg med kjøling av hanskerom. Høydejustering av fører- og passasjersete. Regulerbart midtarmlene foran. Radio med stor berøringsskjerm og kjørecomputer med giranviser og forbrukstips. Radio med DAB+ og stor berøringsskjerm. Start & Stopp med lading av batteri ved motorbrems.

Comfortline leveres i tillegg til dette med multifunksjonsratt i skinn, Climatronic 2-sone klimaanlegg og fartsholder

Highline: Sportsseter, parkeringssensorer foran og bak, regnsensor og avblendbart speil.

Les også: Mazda3 ut av skapet

Pris. Tillegg for stasjonsvogn er 10.000 kroner for Golf Trendline og Comfortline, og 12.000 i tillegg for Golf Highline.

Konklusjon. Kunder har tatt opp bestilling på bilen siden april, de først bilene skal komme til Norge nå i september. Importøren regner med å selge rundt 900 biler i år og 2.000 i 2014. Det tror jeg ikke de har større problemer med.

Tekniske data

VW Golf Variant 1,2 TSI 1,4 TSI 1,6 4MOTION 2,0 TDI
Pris, kr 272.400 311.900 331.100 344.400
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.197 1.395 1.598 1.968
Motoreffekt, hk/kW 105/- 140/- 105/- 150/-
Dreiemoment, Nm /turtall 175/1.400 250/1.500 250/1.500 320/1.750
Co2-utslipp (g/km) 115 121 119 119
Nox-utslipp (mg/km) 22,9 33,4 174,9 170,2
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,5 0,53 0,45 0,45
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,7 8,9 11,9 8,9
Toppfart, km/t 193 213 189 216
Svingdiameter, meter N/A N/A N/A N/A
Lengde (mm) 4.559 4.559 4.559 4.559
Bredde (mm) 1.799 1.799 1.799 1.799
Bredde (mm, inkl speil) 2.027 2.027 2.027 2.027
Høyde (mm) 1.481 1.481 1.481 1.481
Akselavstand (mm) 2.635 2.635 2.635 2.635
Sporvidde for/bak 1.549/1.520 1.549/1.520 1.549/1.520 1.549/1.520
Bakkeklaring, cm N/A N/A N/A N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A N/A N/A
Vekt, kg 1.320 1.280 1.413 1.379
Nyttelast 600 601 561 611
Tilhengervekt m/brems kg 1.500 1.500 1.700 1.600
Bagasjerom min/maks liter 605/1.620 605/1.620 605/1.620 605/1.620
Drivstofftank, liter 50 50 50 50
Drivstoff Bensin Bensin Diesel Diesel
Drivhjul Foran Foran 4 x4 Foran
Girkasse 6 trinns man 7-trinn DSG 6 trinns man 6 trinns DSG. Standardutstyr i Norge: Klimaanlegg med kjøling av hanskerom. Høydejustering av fører- og passasjersete. Regulerbart midtarmlene foran. Radio med stor berøringsskjerm og kjørecomputer med giranviser og forbrukstips. Radio med DAB+ og stor berøringsskjerm. Start & Stopp med lading av batteri ved motorbrems.

Comfortline leveres i tillegg til dette med multifunksjonsratt i skinn, Climatronic 2-sone klimaanlegg og fartsholder

Highline: Sportsseter, parkeringssensorer foran og bak, regnsensor og avblendbart speil.

Les også: Mazda3 ut av skapet

Pris. Tillegg for stasjonsvogn er 10.000 kroner for Golf Trendline og Comfortline, og 12.000 i tillegg for Golf Highline.

Konklusjon. Kunder har tatt opp bestilling på bilen siden april, de først bilene skal komme til Norge nå i september. Importøren regner med å selge rundt 900 biler i år og 2.000 i 2014. Det tror jeg ikke de har større problemer med.

Tekniske data

VW Golf Variant 1,2 TSI 1,4 TSI 1,6 4MOTION 2,0 TDI
Pris, kr 272.400 311.900 331.100 344.400
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.197 1.395 1.598 1.968
Motoreffekt, hk/kW 105/- 140/- 105/- 150/-
Dreiemoment, Nm /turtall 175/1.400 250/1.500 250/1.500 320/1.750
Co2-utslipp (g/km) 115 121 119 119
Nox-utslipp (mg/km) 22,9 33,4 174,9 170,2
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,5 0,53 0,45 0,45
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,7 8,9 11,9 8,9
Toppfart, km/t 193 213 189 216
Svingdiameter, meter N/A N/A N/A N/A
Lengde (mm) 4.559 4.559 4.559 4.559
Bredde (mm) 1.799 1.799 1.799 1.799
Bredde (mm, inkl speil) 2.027 2.027 2.027 2.027
Høyde (mm) 1.481 1.481 1.481 1.481
Akselavstand (mm) 2.635 2.635 2.635 2.635
Sporvidde for/bak 1.549/1.520 1.549/1.520 1.549/1.520 1.549/1.520
Bakkeklaring, cm N/A N/A N/A N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A N/A N/A
Vekt, kg 1.320 1.280 1.413 1.379
Nyttelast 600 601 561 611
Tilhengervekt m/brems kg 1.500 1.500 1.700 1.600
Bagasjerom min/maks liter 605/1.620 605/1.620 605/1.620 605/1.620
Drivstofftank, liter 50 50 50 50
Drivstoff Bensin Bensin Diesel Diesel
Drivhjul Foran Foran 4 x4 Foran
Girkasse 6 trinns man 7-trinn DSG 6 trinns man 6 trinns DSG