Prøvekjørt 2013: Volvo S60 T6 – Premium kjøreglede

BMW, Audi og Lexus er bilmerker som får skarp konkurranse fra Volvo S60 T6.

(Drive) Stasjonsvogn er kjempepopulært her på berget, men er det ikke på tide å se på sedanversjoner? Dét var riktig nok ikke målet med denne testen, men når vi nå engang fikk utlevert en S60 T6 (stasjonsvognversjonen av Volvo heter V60), synes jeg den er vel så elegant og linjelekker.

Jeg røper med en gang at dette var en nydelig kjøremaskin. Jeg trengte av en eller annen grunn litt tid på å bli helt fortrolig med bilen, men når den hadde “satt seg” i ryggmargen var den bent frem herlig.

På en av mine kjøreturer valgte jeg ubevisst en omvei for å nyte en bil som var velbalansert og underholdende. Det var faktisk med en god del motvilje jeg leverte bilen tilbake.

Volvo har en sterk profil i Norge. PV 544 var i sin tid en skikkelig tøff bil for de kule gutta i gata. Så kom Volvo Amazon, som var solid, slitesterk og praktisk, med design inspirert fra Chevrolet. 240-serien fra 70-tallet hadde sin egen stil, og solgte som varme hvetebrød, og sannelig er ikke den bilen fortsatt svært populær som rallybil.

Kinesiske eiere. Men etter hvert kom Ford inn som eier av Volvo; de problematiske årene innen bilproduksjon var et faktum. Idag har Chinese Zhejiang Geely Holding Group overtatt eierskapet. De har gitt bilfabrikken i Gøteborg med sine dyktige ingeniører og fantastiske testbaner godt albuerom for utvikling av nye biler.

Kina er et viktig marked for de nye eierne. Salget av Volvo i Kina har økt med 30% de siste årene. Volvo er der et populært alternativ til BMW og Audi, og mye tyder på at omsetningen her kan redde Volvo fra fortsatt underskudd. Eneste antydning til mørke skyer i horisonten er Kinas importavgift på 25%. Dette har aktualisert byggingen av en fabrikk for produksjon av Volvo i Kina.

Trøsten får være at ingenting tyder på at utviklingen av bilene vil bli flyttet fra Sverige.

Designet på S60 gir bilen et robust utseende, i god Volvo-tradisjon. Proporsjonene er fine, og vår bil har moteriktige og stilige skliplater som dekor foran og bak. Rektangulære eksosrør og store baklys fiffer opp en litt traust akterstuss, men fronten er bedre. Her er den alltid viktige grillen utformet slik at bilen ser ut for å stå og smile til deg. Det er bra. Designer Peter Reuterberg forteller også at de bevisst har gitt frontlyktene form som ulveøyne.

Volvo S60 sportsseter

Ortopedi. Intet galt med designet, altså. Men det når man sitter bak rattet at bilen mest av alt kommer til sin rett. Førersetets justeringsmuligheter er sjenerøse, og setene er svært gode å sitte i. Kanskje ikke tilfeldig, for Volvo har siden 60-tallet konsultert ortopediske kirurger for å få råd om utforming av setene. Setene i vår testbil er riktig nok av typen sportsseter, som er tilleggsutstyr, og ga blant annet en formidabel sidestøtte. Men sittekomforten er Volvo kjent for, uten slike seter.

Rattet og endel andre detaljer har samme utforming i vår bil som man får med bilen utstyrt i R-Design, inklusive girhendler å leke seg med. For 15.000 kroner får man dessuten bilen levert med Sensus Connected Touch med 7-tommers TFT berøringsskjerm til navigasjon, musikkstreaming og internett. Vår bil hadde også stilig, sort skinninteriør.

Fast og myk. Styringen i vår bil kunne justeres i tre trinn; myk, normal og hard, en funksjon av sportsunderstellet.

Jeg regner meg som en motstander av for stiv fjæring på en bil, for det går vanligvis ut over komforten. Man blir lei av å kjøre en stiv bil i enhver anledning. Så hvordan det er mulig å utstyre denne bilen med senket sportsunderstell og et ganske stivt oppsett, samtidig som bilen er så sivilisert i fjæringen, er ikke lett å forklare. Men Volvos ingeniører har altså klart det.

Dette er samme hjulopphenget som leveres på R-Design. Jeg har kjørt V60 med R-design på Volvos sin testbane i Gøteborg og vet at sportsunderstellet fungerer praktfullt. Litt av fortjenesten for dette må vi gi til Corner Traction Control. Dette er et system for dreiemomentfordeling, eller fordelingen av drivkreftene. Understyring/overstyring justeres ved hjelp av at drivkreftene fordeles til hjulene samtidig som bremsekraft fordeles til indre og ytre hjul idet man akselererer ut av svinger.

Noe av det samme systemet var på feststemte Ford Fiesta ST jeg testet for ikke lenge siden.

Volvo beveger seg i utvikling mot å ha én firesylindret motor som utstyres med forskjellige topper, dieselinnsprøyting, bensininnsprøyting og forskjellige turboversjoner for å møte de forskjellige kravene til ytelse kundene har. Men enn sålenge finnes motoren som satt i vår bil; T6-motoren på 304 hk.

Ketchupeffekten. Den er ganske temperamentsfull, og bør tilfredsstille sjåfører med behov for høy ytelse. Kombinert med en automatkasse kan ofte slike motorer være en utfordring når man gir gass for å starte fra stillestående eller bare for å foreta en kort akselerasjon. Jeg snakker om den berømte “ketchupeffekten”. Det vil si at først skjer det lite, så girer kassa ned – og da kommer plutselig all effekten.

Men ikke på Volvo S60 T6. Hvis man brått gir full gass er reaksjonen deretter, men ved normal kjøring er bilen svært sivilisert og med så godt som null “ketchupeffekt”. Igjen full honnør til ingeniørene for dette.

Testbilen var utstyrt med firehjulsdrift, men dessverre var det ikke nok vinterføre til å finne ut hvordan det fungerer. Kjenner jeg Haldex rett, er systemet helt prima.

Bagasjerommet

Det som derimot bare fungerte sånn passelig var dødvinkelvarsleren. Lampen i det utvendige speilet blunket og advarte mot bil i blindsonen titt og ofte, også da jeg nærmet andre kjøretøy bakfra. Slik skal det jo ikke være.

Aktive fjernlys, eller Active dual-xenon hovedlys, er derimot en imponerende oppfinnelse. Andre biler maskes effektivt ut, mens alt rundt lyses opp. Jeg har beskrevet dette i testen av BMW X5. Et viktig bidrag til sikkerheten. De aktive fjernlysene lyser også den veien du svinger.

De elektroniske krykkene er selvsagt tilstede, og jeg tenker på elektroniske stabilitetssystem, eller Dynimic Stability and Traction Control, som Volvo kaller det. Men det er mer: Fotgjengervarsling med full autobrems. IntelliSafe-systemet virker i hastigheter opp til 50 km/t, og aktiviserer også automatisk bremsing dersom bilen foran i morgenrushet bremser opp og du ikke er oppmerksom.

For Volvo er sikkerheten alfa og omega, da undrer det meg litt at Euro NCAP ikke har testet S60 siden 2001, V60 er som nevnt stasjonsvognvarianten, og den finner jeg fra 2012. Det får duge: 5 stjerner.

Avanserte instrumenter. På instrumentpanelet kan du se hvilken innstilling du har på hovedlyset. Det er en del av det adaptive digitaldisplayet, altså instrumenter som gir mulighet for å velge mellom tre konfigurasjoner: Elegance, Eco og Performance.

Elegance gir en gyldenbrun farge som skal virke beroligende har jeg fått vite.

Eco-konfigurasjon har en grønn bakgrunnsfarge må vite, og et Ecometer er synlig i venstre kant. Drivstofforbruket vises, og et grønt lys belønner føreren dersom kjøringen er optimalt miljøvennlig.

Performance-konfigurasjonen har rød, sporty bakgrunn. Sentralt plassert er turteller istedet for speedometeret, men hastigheten vises digitalt i senteret på displayet. På høyre side dukker et “power meter” opp. Det viser hvor mye effekt som er tilgjengelig og hvor mye som brukes i “realtime”.

Systemet er ikke ulikt det som finnes i Lexus is300h. Les testen av Lexus is 300h her.

Min testbil var en velutstyrt All Wheel Drive (AWD) Summum med T6-motoren. Det gir en bil du må punge ut 966.300 kroner for. Men det går an å få en Volvo S60 fra drøye 345.000 kroner. Jeg anbefaler allikevel å investere i noe tilleggsutstyr for at bilen skal være lettere å selge når den tid kommer.

Du får en flott, solid og representativ bil som du kan være stolt av. Stolt er tydeligvis Volvo også, det tyder blant annet det store Volvo-merket i grillen på.

Tekniske data

Volvo S60 D2 T3 T6
Modellnivå Base Momentum Summum
Pris, kr 335.400 381.800 839.900
Pris testbil, kr 966.300
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 6 på linje
Slagvolum, cm3 1.560 1.596 2.953
Motor effekt, hk/kW 115/84 150/110 304/224
Motor dreiemoment, Nm/turtall 270/1.750 240/1.600 440/2.100
Co2-utslipp (g/km) 103 129 231
Nox-utslipp (mg/km) N/A N/A N/A
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,39 0,55 0,99
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,9 9,4 5,9
Toppfart, km/t 195 210 250
Svingdiameter, meter 11,3 22,3 11,3
Lengde (mm) 4.635 4.635 4.635
Bredde (mm) 1.865 1.865 1.865
Bredde (mm, inkl speil) 2.097 2.094 2.097
Høyde (mm, inkl finne) 1.484 1.484 1.484
Akselavstand (mm) 2.776 2.776 2.776
Sporvidde for/bak 1.588/1.585 1.588/1.585 1.588/1.585
Bakkeklaring, cm 13,6 13,6 13,6
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A N/A
Vekt, kg 1.614 1.599 1.752
Nyttelast N/A N/A N/A
Tilhengervekt m/brems kg 1.300 1.600 1.800
Bagasjerom liter 380 380 380
Drivstofftank, liter 67,5 67,5 67,5
Drivstoff Diesel Bensin Bensin
Drivhjul Foran Foran 4 x 4
Girkasse 6-trinns man 6-tr Powershift Automat
EuroNCAP % voksne/barn (V60) 94/82 94/82 94/82