Vi kommer tilbake til Geneve og bilutstillingen, hvor vi fikk se flere Volkswagen ID konseptbiler, samt nye VW Passat. Dette er en storselger i Norge, og så vidt vi kan bedømme ligger alt til rette for nye salgsrekorder.
– Vi er jo veldig stolte av å presentere en revitalisert Passat i ny drakt som lanseres her i Genève, forteller Harald Edvarsen-Eibak. Han er direktør for Volkswagen i Norge.
– Det som gjør den så populær i Norge er jo at du kan få den med bensin, diesel, firehjulsdrift, tohjulsdrift, manuell girkasse, automatkasse og ikke minst som ladbar hybrid. Vi har hatt stor suksess med Passat som ladbar hybridbil i Norge, og nå kommer den med økt rekkevidde. Batteripakken øker fra 9,9 kWh til 13 kWh, noe som gjør at rekkevidden øker fra 35 km på den tidligere modellen, til 55 km på kommende modell etter den nye WLTP-normen.
Harald Edvardsen-Eibak forteller at nye Passat nå også blir tilgjengelig med autonom kjøring, som kan være selvkjørende fra svært lav hastighet og opp til 215 km/t. Nye Passat får også flere sikkerhetsdetaljer, som avanserte stabiliseringssystemer, blant annet ved en eventuell unnamanøver.
Den får LED-matrix lys, som skal være så bra at det gjør «natt til dag». Tidligere har man kun fått det på VW Touareg, men blir nå tilgjengelig på alle utgaver av Passat. Det vil bli mulig å ha et integrert SIM-kort i bilen, som gir bedre navigasjonstjeneste, man kan benytte strømmetjenester og ha en god tilknytning til Volkswagen We.
– Passat betyr veldig mye for oss, som den også gjør for fabrikken, påpeker Edvardsen-Eibak, og tilføyer at det er produsert 30 millioner Passat siden starten.
Nå i mai kan man allerede bestille bilen, som skal komme i salg i august i år, med levering fra september. Samtidig blir det nå mulig å sette seg på liste for å kjøpe Volkswagen ID når den kommer i 2020. Verdenspremieren blir nå til høsten.
– Volkswagen ID blir veldig interessant, med utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat, fordi man blant annet slipper en plasskrevende motor og bensintank. Det betyr at man står mye friere med å konstruere bilen med god innvendig plass. Senere neste år får vi en SUV, som også er basert på MEB-plattformen, som vi regner som den ultimate bilen for Norge. Den gleder vi oss enormt til, forteller Edvardsen-Eibak.
Flere konseptversjoner av ID sto utstilt i Genève, og spesielt en vekket mye oppmerksomhet; en Volkswagen ID Buggy.
De som har levd en stund husker «dunebuggyene» som dukket opp, basert på et boblechassis. Edvardsen-Eibak måtte prøvesitte konseptbilen og var svært begeistret for bilen.
– Bilen er jo fantastisk morsom, men først og fremst viser den hvor fleksibelt ID-plattformen er. Alt fra ID Buzz, som vil ha syv seter og god plass, ned til mikromobilitet – eller mindre kjøretøy, som ID Buggy. Det kommer til å rulle på med nye modeller fra Volkswagen, og fabrikken sier jo at innen 2025 skal de ha 20 fullelektriske biler på markedet. Så de mener alvor, avslutter Harald Edvardsen-Eibak.
– Hva med råstoff til alle disse elbilene og de arbeidsforhold vi ser eksempler på i Kongo? Vi retter spørsmålet til Anita Svanes hos Møller Mobility.
– Volkswagen tar dette problemet på alvor, svarer Svanes. – Det ligger mye informasjon om dette på nettsidene til Volkswagen, men det viktige er at det stilles strenge krav til leverandørene når det gjelder brudd på menneskerettigheter, barnearbeid eller hvorvidt landet råstoffet kommer fra er direkte eller indirekte med i krig.
Svanes forteller at det skal produseres minst 15 millioner elbiler med MEB-plattformen, og at Volkswagen har gjort avtaler med fire store leverandører av batterier, som i sin tur har forpliktet seg til å ivareta de krav som er satt på området.
– Som et ledd i utviklingen av MEB-plattformen har man dessuten innarbeidet en grundig resirkulering av mangan, nikkel og kobolt som inngår i produksjonen, slik at disse kan gjenvinnes. Dessuten vil den økte etterspørselen etter råvarene føre til at tidligere ulønnsomme prosjekter for utvinning av råstoff nå etter hvert vil bli lønnsomme, så vi føler ingen frykt for at det skal bli knapphet på råvarene.
Anita Svanes avslutter med på påpeke at mye tyder på at batteriene kan ha veldig lang levetid, og når bilen en dag skrotes kan batteriene kobles sammen til ladebanker.