God morgen, Vietnam!

Som kjent er Vietnam landet hvor tohjulingene ruler. Derfor kom det som lyn fra klar himmel at to store, flotte vietnamesiske biler prydet en romslig del av Paris-utstillingen. Navnet er VinFast, de har store ambisjoner, og de stjal showet i Paris.

Da jeg på pressedagene ydmykt ba om litt fakta om bilene som sto utstilt, fikk jeg et prakteksemplar av en bok i hendene. På standen til andre bilprodusenter får du som regel et lite kort med linken til en nettside. Jeg måtte takke nei til boken av plasshensyn, men lot meg imponere av praktfulle bilder av de to bilene og den fantastiske bilfabrikken da jeg bladde gjennom boken.

Bak prosjektet står 25 år gamle Vingroup, Vietnams største foretak med 40.000 ansatte og dusinvis av datterselskap med engasjement i eiendom, kjøpesentre, entreprenørvirksomhet, fornøyelsesparker, hoteller og mye, mye annet. De driver også flere skoler og sykehus på idealistisk non profitt-basis. Nå har Vingroup bestemt seg for å «gå internasjonalt», og da var bilproduksjon noe som fristet.

Landet har meg bekjent ingen bilproduksjon, nesten alle de nær 100 millioner innbyggerne har så langt kun brukt motoriserte tohjulinger til transport. Vietnam har hatt en eventyrlig økonomisk utvikling, landet har en raskt voksende middelklasse med økonomi til å kjøpe biler, så muligheten for å lykkes i hjemlandet for så å gå internasjonalt er stor.

For ett år siden fantes ingenting, ikke engang en skisse på bilen. Men Vingroup kapret noen sentrale mennesker med solid erfaring på bilproduksjon, gjorde en lisensavtale med BMW på bruk av deres knowhow på produksjonsteknikk og satte i gang.

På Paris-utstillingen presenterte VinFast to prototyper, og har en splitter ny fabrikk ved Hai Phong nord i Vietnam til en kostnad på imponerende 30 milliarder kroner klar for produksjon av biler. Og de stopper ikke der. Hele 6 nye bilmodeller er under utvikling, deriblant en liten bybil og en helelektrisk bil. Det smarte er at de i høst går ut på hjemmemarkedet med en elektrisk scooter for å bygge opp tillit til merket før de lanserer bilene.

Fra venstre: Miss Vietnam 2018 Tran Tieu Vy, Vingroup Vice-President Le Thi Thu Thuy og David Beckham. Foto: Vingroup

Men tilbake til begynnelsen. For et år siden ga Vingroup et oppdrag til Pininfarina, ItalDesign Giugiaro og Zagato på å lage skisser til en sedan og en SUV. Da skissene var ferdige ble det ikke i hemmelighet tatt en beslutning på hvem som skulle få oppdraget; nei, de ba befolkningen gi sin stemme til det beste forslaget. Over 60.000 var med på valget, som falt på Pininfarina.

Vingroup har engasjert Magna Steyr til å ta ingeniørdelen av bilene, som kjent bygger de blant annet Jaguar I-Pace, motoren tar østerrikske AVL seg av, men de komplette bilene med karosseri, motor og drivverk skal produseres i den enorme, nye bilfabrikken som står klar. De første bilene skal leveres i siste halvdel av 2019, og så skal resten av verden kapres, for fabrikken er for stor for produksjon kun for det vietnamesiske markedet.

James DeLuca er CEO i VinFast og tidligere vise styreleder i General Motors med over 37 års erfaring fra bilindustrien.

– Vi setter ikke bare i gang en bilfabrikk, vi etablerer en bilindustri i et land som er omdannet til en moderne industriøkonomi, sier DeLuca. – Målsettingen er ikke bare å lykkes for Vingroup, men å levere etterspurte høykvalitets produkter i verdensklasse.

 

 

 

 

 

 

Dave Lyon viser Miss Vietnam Trần Tiểu Vy og David Beckham VinFast Lux SA 2.0. Foto: Vingroup

Dave Lyon er tidligere sjef for GM sin designavdeling, og påpeker at det har vært viktig å gi det vietnamesiske folk et eierskap i prosjektet, og at de skal bli stolte av hva de har vært med på å skape.