Villa d’Este våknet igjen

Den famøse pandemien medførte at det fantastiske arrangementet i byen Cernobbio under navnet Concorso d’Eleganza Villa d’Este ble avlyst i 2020. Arrangementet går over en helg, og er delt inn i ett, eksklusivt arrangement på Villa d’Este om lørdagen for deltagere, spesielle inviterte gjester og en håndfull presse, og så et publikumsarragement på søndagen på en naboeiendom, hvor hele parken blir full av herlige, klassiske biler. I år var det kun Villa d’Este-arrangementet som fant sted i løpet av helgen. Her er noen inntrykk. Bildene er fra hovedsponsor BMW Group Classic.

1938 Delage D8-120

Eier: Fritz Burkard, Sveits

Concorso d’Eleganza Ville d’Este
Treffet betyr også en tur langsmed Comosjøen.

Denne spesielle to-seteren har et karosseri fra de Villars på et Delage-chassis, tett etter originale designskisser fra 1938. Den ble først vist på Concours de l’Auto de Printemps i 1938, og ble presentert av Madame Richer-Delavau, kona til eieren av Bayard’s Garage i Paris. Å vinne hovedprisen var en bragd med tanke på at den konkurrerte mot datidens store merker på toppen av strømlinjetiden. Delage D8 solgte ny for $7200, noe som gjør den til en av datidens dyrere modellene på markedet.

Før krigen var Otto Zipper en av Californias første importører av utenlandske biler. Selskapet hans – Precision Motors i Beverly Hills – var kjent som “stjernenes bilforhandler”. Mens han var i Paris i 1938, så Zipper denne Delage og ble forelsket i den. Han spurte prisen, men fikk beskjed om at den ikke var til salgs. Tjue år senere, på Paris Auto Salon, møtte han den parisiske redaktøren Armand Veressi, og spurte om sin gamle kjærlighet. Veressi, viste det seg, hadde kjøpt Delagen halvannet år tidligere av en kjøpmann som hadde kjøpt den fra en de Montesquiou. Til Zippers glede gikk Veressi med på å selge ham bilen, som da hadde tilbakelagt 100 000 km.

Da Zipper fikk bilen til California, begynte han arbeidet med å få den tilbake til driftstilstand. Han solgte den til slutt på begynnelsen av 1960-tallet. I 1969 ble den kjøpt av Frederick Berndt, som igjen solgte den til Sam Mann i 1994. I 1996 meldte Mann bilen på til Pebble Beach Concours d’Elegance, hvor den vant European Classics First in Class samt Best in Show. Den nåværende eieren kjøpte bilen i 2019.

Ferrari 250 GT Tour de France, 1956

Eier: Brian Ross, USA

Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Juryen kåret under Concorso d’Eleganza Villa d’Este i år en 1956 Ferrari 250 GT Tour de France til «Best of Show» Det er uten tvil en av de vakreste sports- og racerbilene som noen gang er bygget. Nå i dag er Tour de France kanskje mest assosiert med sykkelracing – men i etterkrigstidens Europa var utholdenhetsløpet på offentlige veier en av de største og mest kjente løpene for sports- og racerbiler. Så da en lettvekts Ferrari 250 GT vant i 1956, ble serien med Pininfarina-designede GT-vogner naturligvis også døpt Tour de France. Ferrarien som vant «Best of Show» var en ekte racerbil. Og den fantastiske sølvlakkerte bilen som kapret Trofeo BMW Group var den andre bilen produsert i serien.

Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Faktisk startet den sin racingkarriere i Mille Miglia, bare timer etter at dens første eier Ottavio Randaccio mottok nøklene til Ferrarien i april 1956. Etter å ha blitt kjørt på landeveisløp og bakkeløp over hele Europa av forskjellige eiere, flyttet Ferrarien til USA hvor den kom inn i samlingen til Brian Ross, dens nåværende eier. Perfekt restaurert, dette bemerkelsesverdige praktekspemplaret med rette tatt kronen på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

OSCA MT4 SILURO

år: 1949

4-sylindet rekkemotor, 1092 cc

Karosseri: torpedo, osca

Eier: Elad Shraga Israel

Concorso d’Eleganza Ville d’Este
Se flere bilder av OSCA MT4 SILURO i bildegalleriet nederst på siden

Maserati-brødrene tok fatt på en ny begynnelse i 1947 etter å ha solgt merkevaren med samme navn ti år tidligere. Første modell var OSCA MT4. Den lille, firesylindrede aluminiumsmotoren og -girkassen ble designet av selskapet selv, med deltakelse i Mille Miglia i 1949 og formel 2-løp fra 1950. modellen fikk en forsiktig restaurering i 2016 med det som fortsatt er igjen i dag av originale komponenter, inkludert det unike torpedoen-karosseriet.

ALPINE M64

år: 1964

4-sylindret motor, 1108 cc

Eier: Mitch McCullough, USA

Concorso d’Eleganza Ville d’Este
Se flere bilder av Alpine M64 i bildegalleriet nederst på siden

Denne uhyrlig lette, flate, lange og lille Alpine M64-en vant sin klasse og prisen for det laveste forbruket på Le Mans, 21. juni 1964. Det glassfiberforsterkede karosseriet ble designet kompromissløst av Marcel Hubert, med karosseriet montert på et chassis laget av molybdenrør. bilen fikk sine imponerende lange finner etter at den trakk seg fra racing, da den fungerte som et testkjøretøy for etterfølgeren, Alpine A210. det var bare to andre eksempler av M64, selv om ingen av dem var like vellykket som denne 1964-modellen.

Lambourghini LP 400 Countach

Eier: Shinjiro Fukuda, Japan

I 1971 var det på tide å etablere en erstatter etter Lamborghini Miura. På bilutstillingen i Genève 11. mars 1971 presenterte Lamborghini derfor sin LP 500 Countach. Lamborghini Countach skrev en ny side i bilens historie, både innen teknologi og design. Etter tre års utvikling ble LP 500 ofret i kollisjonstester i mars 1974 og restene ble kastet, og var tapt for alltid.

Lamborghini LP400 Countach var en sensasjon, og fotografier av den ble publisert i store magasiner og aviser over hele verden. Fra 1974 til 1990 ble 1999 Countach produsert i fem forskjellige serier, med mange millioner plakater av prototypen som strålte på soveromsveggene til en hel generasjon.

Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Da bilen ble satt i produksjon fikk den en del endringer, luftinntak, bredere skjermer for å få plass til bredere dekk og vinger.

På slutten av 2017 spurte en bilentusiast og viktig Lamborghini-kunde Automobili Lamborghinis Polo Storico om det var noen mulighet for å lage en rekonstruksjon av Countach LP 500.

På Concorso d’Eleganza Villa 2021, bilen presentert for andre gang. Den deltok i klassen reservert for konseptbiler et helt halvt århundre etter at den først ble vist offentlig. Vi har ingen anelse om hva kostnaden kan være å gjennomføre et lidenskapelig gjenoppbyggingsprosjekt så vidtrekkende som dette, men antagelig mange millioner dollar. Lamborghinis Polo Storico brukte over 25 000 timer med arbeid på prosjektet på vegne av denne bilsamleren.

Hispano Suiza Carmen “Boulogne”

Concorso d’Eleganza Ville d’Este
Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden

Det er blåst nytt liv i Hispano Suiza, og modellen Carmen ble lansert i 2019. Nå har Carmen Boulogne dukket opp, en fullelektrisk bil med hele 1114 hk og toppfart på 290 km/t. Den er designet av Francesc Arenas og den produseres i Barcelona.

Bilen deltok i klassen Concept Cars & Prototypes under Concorso d’Eleganza Ville d’Este i Italia.

Bildegalleri: