Villa d’Este og Vivant

Alle bilene på dette arrangementet i Italia i mai var unike, men én bil stakk seg ut; Pontiac Vivant. Her er en video og et par bilder du kan kose deg med. (Leses best på PC eller iPad)

Vivant sto oppstilt på plenen uten sperringer. Bak skimtes Lamborhini Marzal, bilen som sto på utstillingen Motor 70 på Njårdhallen i Oslo. Er det Nick Mason som står bak bilen? Foto: ©Morten Larsen

Mange tror dette er en av drømmebilene bilfabrikkene bygget på 60-tallet, men bilen ble designet og bygget av Herb Adams privat. Han var riktig nok ingeniør og kjent designer hos Pontiac, men innså snart begrensningene av å jobbe i et så stort konsern.

NB! Se reklamefri video med Vivant nederst på siden!

Han var utdannet motoringeniør, og utviklet 455 Super Duty motoren. Men han hadde flere talenter og designet også bilkarosserier. Firebird Trans Am og GTO Judge er et par av hans verk. Han var en av de mest produktive ingeniørene i Pontiac-konsernet, men han ville utvikle mer. Han ønsket å designe og bygge en ultrahøy-kvalitets sportsvogn med kompromissløs ytelse og oppsiktsvekkende utseende.

Han ønsket å bygge den bilen Pontiac skulle bygget, men ikke ville.

Interiøret var både forut for sin tid og inpirert av datidens stil. Foto: ©Morten Larsen

Etter arbeidsdagens slutt, med møter og forretningsstrategier dro han hjem til garasjen og startet byggingen av bilen. Han begynte med å lage en tremodell av bilen i 1:12 skala.

Adams likte best å utvikle bilmodeller i 3D i stedet for på flatt papir, og ga bilen et preg av å være en Pontiac i fronten, men var ellers sterkt påvirket av Bertone og Scagliones Alfa Romeo BAT da han designet bilen for øvrig. Han kunne lett ha basert bilen på et chassis fra Pontiacs utvalg, men han mente dette ikke ville gå sammen med sitt mål om å lage en kompromissløs sportsvogn. Han gikk derfor i gang med å lage en rørramme. Hjulopphenget var avansert for sin tid, med multilink forhjulsoppheng med torsjonsfjæring og bak et spesiallaget system med 3-link oppheng med spiralfjærer og progressive dempere.

Herb Adams hadde tilgang til mye bra hos Pontiac, så da han skulle ha en motor, valgte han å avlegge et besøk i eksperimentavdelingen, noe svært få andre kunne gjøre. Der fikk han for en billig penge kjøpt en motor konstruert av NASCAR-legenden Ray Nichols, en motor som inneholdt alle de godsakene som var mulig å få tak i på den tiden – en virkelig perle. Vi snakker om en 370 ci V8 på 405 hester.

Motoren er en lekkerbisken på 6liters V8, OHV og Carter AFB fireporters forgasser. Girkassen er en firetrinns manuell Muncie med Hurst giroverføring. Foto: ©Morten Larsen

Adams fikk tak i noen dyktige karosserimakere, som påtok seg å banke ut aluminiums-karosseriet, og etter to års intenst arbeid var bilen ferdig i 1965. Han tok bilen med på Autorama bilutstilling i Detroit. Deretter brukte han den i 12 år før han solgte den for å finansiere en trailer han trengte for å delta i løp med en annen bil.

Vivant er inspirert av BAT og vekket berettiget oppsikt. Foto: ©Morten Larsen

Dermed forsvant Vivant og var borte i mange år. Den ble oppdaget og en restaurering påbegynt, men etter en stund kjøpte dagens eier – Mark Brinker – prosjektet. Han er entusiastisk eier etter å ha gitt bilen en perfekt restaurering. Han fikk den ferdig til Pebble Beach i 2017.

I år hadde Mark Brinker tatt turen til Villa d’Este og viste bilen på Villa Erbe. For et syn det var å se bilen kjøre gjennom Cernobbio på vei tilbake til hotellet Villa d’Este!

Les om norsk historisk bakkeløp med blant annet Bugatti her!

Les Norges fantastiske og nyåpnede museum her!