Vi har vært på tur til Italia og Villa d’Este. Et glimt av Gyro X på Drive sin facebook-side medførte en smule oppstandelse. Her kan du lese mer og se video fra Villa Erba.
Se REKLAMEFRI video her:
Bilen var en av mange klenodier som hadde blitt invitert til dette berømte arrangementet, som var 90 år i år, og en av bilene som fikk mest oppmerksomhet.
De fleste bilene som vises frem her i byen Cernobbio ved Comosjøen har spesialkarosserier laget karosseridesignere i verdensklasse, restaurert til perfeksjon. Kostbare biler som eies av styrtrike samlere og bilmuseer verden rundt. Gyro X var pent restaurert, den også, men designmessig er den vel ikke i verdensklasse. Derimot er den teknisk svært interessant.

Den ble konstruert av Alex Tremulis og Thomas Summers, en gyroskop-spesialist. Gyro X er en prototyp på et tohjulet kjøretøy konstruert i 1967 i Ridgecrest, California. Den ble vist frem samme år på New York International Auto Show som en mulig utvikling på fremtidens biler. Bilen hadde en 80-hesters Mini Cooper motor, og tanken var at lav luftmotstand og ca halvparten så stor rullemotstand med to hjul skulle bli et smidig og rimelig kjøretøy.
Det interessante er at bilen har et 22-tommers gyroskop som skulle holde bilen stabil selv i svinger med 40-graders helling. En ulempe ved bruk av bilen er at gyroen trenger ca fire minutter for å komme opp i 2.400 omdreininger i minuttet, som er minimumshastigheten for å fungere. Når motoren er slått av, spinner gyroen i to timer etterpå. Gyroen og det hydrauliske systemet er meget komplekst og veier rundt 400 kilo. Det er vanskelig å se hvordan denne bilen kunne blitt masseprodusert.

Det viste seg dessverre at bilen ble ustabil i hastigheter over 110 km/t, og det var nødvendig å bruke mer tid til utvikling. Imidlertid gikk firmaet Gyro Transport Systems, Inc. konkurs før de kom så langt.
Som dere kan se på videoen virker ikke bilen direkte trygg å kjøre, jeg så de som stilte ut bilen dytte kraftig på den sideveis, og den rettet seg fint opp igjen. Men jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen på å kjøre denne noe særlig over 50.
Bilen står normalt på Lane Motor Museum i Nashville, USA.
Se REKLAMEFRI video: