Vi har kjørt Hyundai Kona electric

20.000 har satt seg på liste for å få den nye bilen som det er stilt så høye forventninger til. Under den internasjonale presselanseringen fikk Drive anledning til å ta en lang kjøretur.

Drive Bil og motor fikk se under skallet på nye Hyundai Kona electric på bilutstilling i Geneve i mars.

Hyundai Kona electric har medført «spente» forventninger hos potensielle kjøpere. Spesielt hos en stor og entusiastisk gruppe med eiere av Hyundai Ioniq EV har kjøpelysten vært stor. Ikke fordi disse har vært misfornøyd med sin Ioniq EV, nei tvert imot. Det er sjelden man ser så stor lovprising og forventninger til en bil som man kan se i sosiale medier om Hyundai Kona electric.

Se bildegalleri nederst på siden!

Forventningene går på at man nå skal få tilgang til en enda bedre bil. Så er da spørsmålet om Kona svarer til forventningene.

Nærmeste konkurrent er Opel Ampera-e, og som vanlig er rekkevidden det folk er opptatt av. Hyundai oppgir kjørelengden på fulladet batteri til 48 mil etter den nye og mer realistiske WLTP-standarden. Etter den gamle NEDC-standarden oppgis nesten 55 mil. Egentlig finnes Kona i to batteriversjoner, men importøren tar bilen kun inn med den største batteripakken.

Hyundai Kona electric koster med Techniks-pakke som standard kr 325.900,-. Det er 53.000,- mer enn tilsvarende utstyrt Ioniq og 34.000 mindre enn Ampera-e.

Da jeg overtok bilen sto «gjettometeret», altså hvor langt man kan kjøre på batteriets oppladede kapasitet, på 46 mil. Etter en variert tur på ca 25 mil sto «gjettometeret» på litt under 20 mils kjøring. Noe mer nøyaktig måling var det ikke anledning til i denne omgang.

Dette var bare en prøvetur. Og jeg må presiserer at Hyundai Kona electric var et veldig hyggelig bekjentskap. Jeg trivdes svært godt i bilen. Denne skribent er selv eier av en Hyundai Ioniq EV. Så hvor lik og forskjellig er de to utgavene?

En fordel med Hyundai Kona som mange vil sette pris på er den høye sittestillingen. Du har god oversikt over trafikkbildet. Ellers er det lett å kjenne seg igjen bak rattet. Førersetet, som på Ioniq EV automatisk trekker seg tilbake når man slår av motoren for å lette inn- og utstigning, sto på stedet hvil i Kona – antagelig fordi det er så lett å gå ut og inn av den litt høyreiste bilen. Minne på seteinnstillingen var det pussig nok heller ikke.

Ute på landeveien synes jeg rullestøyen var merkbart høyere, men kan muligens komme av dekkene av merket Nexan. Det er godt mulig dekkene også var årsaken til at jeg kjente forhjulsdriften i rattet ved hard akselerasjon.

Setene var gode å sitte i, men jeg kunne ønsket meg litt mer lårstøtte. Midtkonsollen hadde to gode koppe- eller flaskeholdere, og under midtkonsollen et fint rom til å legge fra seg ganske store saker og ting. Smart!

Underveis oppdaget jeg at jeg lå noen kilometer over tillatt hastighet. Enkelte biler er slik; du merker ikke hastigheten som du gjør på andre biler. For meg var Hyundai Kona slik. Akselerasjonen var formidabel, og bremsene fungerte flott.

Kia Nero er halvsøster til Hyundai Kona. Her har de funnet sammen igjen, slik at du kan sammenligne.

Til å være en såpass høyreist bil var fjæringen fullt ut akseptabel, selv om bilen er noe stivere i fjæringen enn Ioniq EV. Vektfordelingen er en ulempe med Ioniq EV som gjør den utfordrende å kjøre i bratte bakker. Jeg veide Hyundai Kona electric, og fant at den har en gunstig vektfordeling, med ca 55% av vekten på forhjulene.

Plassen er god, om enn litt dårligere benplass bak i Kona electric. Bagasjerommet tar 332 liter, 1.114 liter med seteryggene slått ned og last opp til taket. Ioniq EV tar 350 liter, 1.450 liter helt full.

Hvilken av de to elektriske Hyundaiene er best? Det avhenger selvsagt av bruken. Kona har bedre bakkeklaring og helt sikkert bedre kjøreegenskaper om vinteren. Den har en god del lenger rekkevidde, men komfort og sedanfølelsen er bedre med Ioniq EV.

Kort teknisk info

Lengde/bredde/høyde, m                4,18/1,80/1,55

Akselavstand, m                              2,60

Vekt, kg                                            1.760

Nyttelast, kg                                     420

Bagasjerom                                     332/1.114

Tilhengervekt uten brems, kg          Ikke

Akselerasjon 0 – 100, sek                7,6

Toppfart, km/t                                  167

Pris                           325.900,-