Triumph TR: Slik var europatreffet i Norge

I fire år la TR-registeret planene for et stortreff. Hele 127 biler fra hele Europa deltok.

European TR Meeting avholdes årlig i september og det er ulike arrangørland hvert år. I år hadde TR-registeret i Norsk Sportsvogn Klubb påtatt seg oppgaven.

– Vi var tre par som brukte fire år på å planlegge arrangementet, forteller Tom Berve. – 127 TR’er kom til Norge 5. september. Litt over 60 av bilene ankom med Kiel fergen og 20 med fergen fra København, forteller Tom Berve til Drive.

– Første mål på turen var Beitostølen. Alle deltagerne ankom Beito i strålende sol og etter registrering bar det opp i slalåmbakken. De som ønsket fikk en tur med heisen og aneldning til å kjøre utfor med gokart i en skikkelig svingete løype. Utrolig populært. Mange hadde kjørt mye for å komme til første mål på turen, så dagen ble relativt tidlig avsluttet etter middag og mye bilprat, forteller Berve.

Asgeir Nilsen og frue var en av de norske som frydet seg over en fin tur med Triumph TR.

Medbragt assistanse. Han forteller at Valdresflya dagen etter viste seg fra sin trolske side med varierende skydekke og noe tåke ispedd gjennomslag av sol. Lunsj i Lom og pit-stop på Grotli fant sted på veien til Geiranger.

– Her ble det behov for serviceteamet, for tøffe norske veier satte bilene på en hard prøve. Bråthen Bil med Trond Bråthen og Knut Larsen var med hele turen. De stilte med bil, henger, verktøy og masse deler. Hadde det ikke vært for dem var det nok noen biler som ikke hadde gått på egne hjul hele veien, forteller Berve.

Dagen etter dro halvparten av deltagerne på fjord cruice på Geirangerfjorden, og den andre halvparten kjørte Trollstigen. På ettermiddagen ble det byttet på turene. Søndag morgen var det ca 30 biler som avsluttet turen og dro hjem. 97 biler var med videre med lang transportetappe via Gamle Strynevei, Balestrand og innkvartering på ærverdige Kviknes Hotell.

Imponerende anlegg. Dagen etter gikk turen over Vikafjell og kjøring ned Stalheimskleivene. Neste store severdighet var den nyåpnede Hardangerbrua.

– Her ble våre utenlandske gjester virkelig imponert. “Roundabout in a tunnel” (Rundkjøring i tunnelen) hadde de ikke sett før. Alt var nytt og skinnende hvitt, fantastisk belysning i rundkjøringene i tunellene i hver ende. Innkvartering på Ullensvang hotell og velkomst av Hans Edmund Utne som fortalte om distriktets, og hotellets historie under informasjonsmøtet før middag, forteller Berve.

 Aktivitetene på tirsdagen var ukens store utfordring, for det krevde at vi kjørte i samlet flokk mot Kjeåsen. Det er en gård som ligger svært avsides til, og veien og tunellen opp er så smal at den bare er åpen for kjøring opp til gården hver hele time, og kjøring ned igjen hver halve time. Det er utrolig at det er mulig å bo og livnære seg på en gård i et så utilgjengelig område, påpeker Tom Berve.

En sjelden fugl blant Triumph TR-bilene som stilte opp var en Swallow Doretti, en sportsvogn basert på Triumph TR.

Les mer om klassiske biler her!

– Deretter besøkte vi Hardangervidda Natursenter og så utstillingen, en film og fikk en bedre lunsj før avreise til Gamle Måbødal vei som var åpnet for oss. Den spektakulære, gamle veien er i dag egentlig kun åpen for gående og syklister. Men vi fikk en spennende kjøretur med alle bilene på rekke og rad.

Tom Berve var sjef for arrangementet

Siste kvelden.  – Da var det samling i hagen med bål og felespill før middag på Ullensvang Hotell. Dette toppet alle inntrykkene våre gjester hadde fått gjennom en utrolig opplevelsesrik uke, avslutter Tom Berve.

Les hva Jaguar-entusiastene gjør!