Dristig, men vellykket design

Toyota C-HR er lillebroren til RAV4, Toyotas helstøpte SUV, og sjarmerer de fleste som ser den. Designavdelingen har fått slå seg skikkelig løs på denne bilen, og den er god å kjøre, også. Vi testet bilen på vinterføre, og selv om vår testbil bare hadde forhjulsdrift var den flink til å ta seg frem.   Alle foto: ©Morten Larsen

Driftsikkerhet har vært Toyotas styrke i mange år, men et litt ordinært design har fulgt med på kjøpet. Derfor er det så deilig å se en Toyota med et uvanlig dristig design. Faktisk fikk vi bemerkninger fra flere som ga oss kompliment for å ha en pen bil! Jeg må innrømme det har tatt litt tid før jeg hadde vent meg til det særpregede designet, men dette er en bil som vinner seg.

Det er heller ingen ulempe at man sitter høyt i C-HR. Da har man god oversikt over trafikken. Toyota har tatt nytt grep også inne i bilen, og utviklet et moderne interiør. Knapper og betjeninger sitter der de skal og er store og oversiktlige. En stor infoskjerm strutter opp av dashbordet, og her kan man styre det meste når det gjelder varme, radio, navigasjon, telefon og mye mer. Alt jeg savner er en bryter for justering av volum. Selv om man har justeringsmulighet på rattet, har justering på skjerm lett for å ta oppmerksomhet bort fra kjøringen.

Se mange flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

De siste dagene har gitt litt snø – ikke mye, men nok til at bakken hvor jeg normalt prøver ut testbilenes egenskaper er en utfordring. Forhjulsdrift oppleves trygt og godt på vinterføre, men utfordringen kan være å komme opp bratte bakker på grunn av vektfordelingen. Det er her Toyota C-HR overrasker. Med antispinn-systemet i funksjon har bilen bedre fremkommelighet enn jeg har opplevd med de fleste andre biler, hvor antispinn av og til er en større ulempe enn en hjelp. Man må oftest slå av systemet for å få fart nok på bilen. På Toyota C-HR holder jeg ganske enkelt gasspedalen inne og lar elektronikken fordele kraften til det hjulet som har feste, og bilen krabber fint opp bakken. Man kan også få bilen med firehjulsdrift, men dessverre kun på utgaven med 1,2 liters motor uten hybrid-drift.

Les om bilmuseer på østkysten av USA her!

Vår testbil er utstyrt med en kraftfull 1,8 liters motor basert på Atkinsons prinsipp. Som hybridbil kan kjøremodus stilles inn på «normal», «eco» og «power». I power får du all mulig hjelp av elmotoren til å foreta en god akselerasjon, men da brukes batterikapasiteten – noe som i sin tur går ut over drivstofføkonomien.

Setene er gode og justeringsmulighetene mange. Infoskjermen er stor og god. Varmen i rattet er deilig, om ikke rundt det hele, så i hvert fall der man normalt holder hendene. Jeg kunne ønsket meg at rattet kunne hatt litt lengre justeringsmulighet i lengderetningen, slik at jeg fikk det nærmere. Kul er lysstripen som vår modell var utstyrt med i dørene. Den spesielle utformingen av eksteriøret har medført at sikten bakover er begrenset, men ryggekamera og store, utvendige speil kompenserer godt for denne ulempen. Verre er det med baksetepassasjerene, fordi vinduene blir i minste laget.

Det er tilstrekkelig med plass i bilen, og fjæringen er så komfortabel en kan forvente av en litt høyreist bil. Nærmeste konkurrent er Nissan Qashqai, men Toyota C-HR er litt i sin egen klasse.

Langt de flest kjøperne vil velge hybrid, både av miljøhensyn og økonomi. Hybridsystemet er det samme som på Toyota Prius, og er et velprøvd system. Dette bidrar til at Toyota C-HR har et svært gunstig Co2-utslipp på snille 86 gram pr kilometer. Ved forbikjøringer og andre steder med behov for krefter, samarbeider elektromotoren og bensinmotoren slik at man har 122 hester tilgjengelig. I nedoverbakke og ved bremsing regeneres energien ved å lade opp bilens hovedbatteri. Bilen har trinnløs girkasse, som under akselerasjon kan føre til at motoren ruser opp en del, men ved normal kjøring oppfører motorturtallet seg eksemplarisk.

Les om Toyota sin første plug-in Hybrid her!

Toyota solgte over 3.000 C-HR i Norge i 2018, og jeg tror neppe salget vil avta med det første.

Kort teknisk info

1,8 bensin/hybrid                          1,2 bensin turbo
Lengde/bredde/høyde, m                4,36/1,80/1,80                             4,36/1,80/1,80
Svingdiameter, m                             5,2                                                5,2
Akselavstand, m                                2,64                                              2,64
Vekt, kg                                              1.460                                             1.510
Nyttelast, kg                                      400                                                420
Bagasjerom                                       377                                                377
Tilhengervekt uten brems, kg           725                                               720
Motor, kapasitet, ltr                           1,8                                                 1,2
Ytelse, hk (m/elmotor)                      122                                                116
Drivstofforbruk, ltr/mil                       3,8                                                 5,9
Akselerasjon 0 – 100, sek                 11                                                 11,4
Toppfart, km/t                                   170                                               180
Pris, kr fra                                         310.400,-                                      400.600,-
Pris testbil, kr                                    367.200,-