Konkurransen er knallhard, og det gjelder å oppgradere bilmodellen før den blir utdatert. Toyota C-HR har kanskje takket være sitt steintøffe, særegne design for sin betydelig suksess, og Toyota drar nå til med flere viktige oppgraderinger på den populære hybridbilen.
Vanligvis presenterer bilfabrikkene en ansiktsløfting i forn av en ny støtfanger og noen nye seter, men her har Toyota tatt et par skikkelige grep. Karosseriet er ikke mye endret, det er under skallet de store tingene har skjedd.
Toyota C-HR (som står for Coupé High Rider) ble lansert i 2016, og må vel sies å være en av de bilene du enten elsker eller hater. Første året den ble produsert var det 120.000 bilkjøpere som likte den så godt at de kjøpte den. Det ga en markedsandel i C-SUV-segmentet på hele 10%. Siden da har ytterligere 280.000 til gått til anskaffelse av bilen.
Se mange bilder av Toyota C-HR i bildegalleriet helt nederst på siden!
Hva er så nytt med 2020-modellen av Toyota C-HR? Toyota har ligget helt i tet når det gjelder hybridteknologien, og nå har de oppgradert C-HR med høyere ytelse og større kjøreglede. Legg til siste nytt i multimedieteknologi og flere og forbedrede sikkerhetssystemer, samt en app med mulighet for detaljert analyse av hvor energieffektiv kjøringen er – og du er omtrent der.
Toyota var svært dristige da de designet C-HR, den skal de ha. Linjene i bilen gjør krumspring som kan få en til å lure på om den satt sammen av tre forskjellige biler. Men jeg synes det er ganske så vellykket. Bilens former trenger litt tid for tilvenning, men når det er gjort, liker man den stadig bedre.
Takatomo Suzuki har vært ansvarlig for den tekniske utviklingen av bilen og fortalte meg at de har investert 50 millioner Euro på videreutviklingen av bilen. Han påpekte at hovedmålsettingen har vært at bilen skal gi kjøreglede, og at de 184 hestekreftene på 2-litersversjonen nå i stor grad bidrar til å gjøre bilen kvikkere og mer gøy å kjøre. Hybridsystemet er oppgradert, og 1,8-liters versjonen har nå et lithium-ion batteri og batterispenningen er økt fra 216 volt til 600 volt. Den nye elmotoren er liten, men kraftfull, og den helt nyutviklede 2-literen gir ifølge Takatomo Suzuki bedre utnyttelse av drivstoffet enn noen annen serieprodusert bilmotor. Han har ikke noe med konkurrenten Suzuki å gjøre, faktisk har han vært i Toyota i hele 30 år.
Han fortalte meg videre at det er gjort store anstrengelser for å øke fjæringskomforten samt å støydempe bilen. Ulempen med støydemping er at det fører til økt vekt, men det mer kompakte batteriet er også lettere, så bilens totale vekt har ikke økt.
Toyotas Europes pr-sjef Vincent Dewaersegger påpekte at hele 43% velger bil etter stilen på den, Design er derfor selvfølgelig svært viktig, og designjusteringene på den nye bilen består av en ny grill og tåkelys som er trukket ut til siden for å gi bilen et bredere uttrykk. Hovedlysene er nydesignet og nå i full LED. En nyhet til i denne sammenheng er automatisk nedblending av fulltlyset. Det settes på fullt igjen når den møtende bilen har passert.
Hekken er utstyrt med nye baklys med såkalt sekvensielt blinklys, en ny spoiler, og en justert diffuser på 2-litersmodellen. Interiøret er lite endret, men Toyota har lagt større vekt på at alt som det er naturlig å ta på består av mykt materiale. Infortainmenskjermen på 8 tommer strutter nå opp av dashbordet og er svakt rettet mot føreren. Nytt er det også at passasjersetet har høydejustering. Elektrisk justering av setene og skinn er av detaljene som kan velges. Nytt fra 2020 blir Apple CarPlay og Android Auto, som gjør at de fleste telefoner ikke bare kan synkroniseres, men faktisk «smelte» sammen med bilens mediesystem. Dette gjør det mulig for at navigasjonssystemet kan motta direkte oppdatering av kart uten tungvinte besøk hos forhandler for oppdatering av systemet.
Les om bilkunst på eksklusiv visning her!
Alle hybridbilene vil nå utstyres med MyT Connected, som gjør det mulig via en app å kommunisere med bilen, planlegge en kjørerute og sende den til bilen. Man kan finne igjen bilen dersom man har glemt hvor den er parkert, og kommunisere med forhandler om service og vedlikehold. Dersom du er over gjennomsnittet opptatt av hva drivstoffforbruket ligger på, får man nå appen Hybrid Coaching, som kan gi føreren detaljert informasjon om kjørestil. Tanken bak appen er at familiemedlemmer som kjører bilen kan komme i en konkurransesituasjon, hvor det er om å gjøre å bruke minst drivstoff.
Mange vil nok sette pris på at nødbrems nå er standard på alle C-HR, ikke bare i kjøreretningen, men også nødbrems når du rygger – for å unngå at du rygger på noe eller noen. På toppmodellene er det adaptive hovedlys, som betyr at hovedlysene svinger med rattet dit hjulene peker i sving.
Hvordan var så den nye modellen å kjøre? Du sitter høyt nok til å få god oversikt, men ikke så høyt at du føler du er i en terrengbil. Utsikten bakover er utfordrende, men med ryggekamera og sensorer går det bra. Høye biler har lett for å bli stive og stumpete i fjæringen, men C-HR er myk og fin, men ikke så myk at den oppfører seg som en våt fårehund i svingene. Støydempingen – hvordan er det med den? Jo, uten mulighet for å måle, er min subjektive oppfatning at den er bedre. Jeg er litt spent på dagen da jeg får prøvekjøre den på norsk asfalt, som er kjent for å være litt grovere, men jeg vil bestemt hevde at støynivået i bilen ikke var plagsomt.
Les om Fords helelektriske Mustang her!
Da jeg prøvekjørte C-HR på norsk vinterføre nylig, var jeg imponert over fremkommeligheten i bratte bakker. Forhjulsdrift er normalt ingen fordel. Mye av årsaken til det gode veigrepet kan ligge i en myk krengningshammer på akslingen som har drivhjulene, derfor spurte jeg Takatomo Suzuki spesielt om det var foretatt noen justeringer på dette. Svaret var: – Kun støtdempere og fjærer. Krengningshammerne er de samme. Bra!
CVT-girkasser kan irritere noen, men tidligere tiders voldsomme rusing av motoren når man ga gass er borte på C-HR. Nå reagerer motoren raskt med et høyere turtall, selvfølgelig, men ikke mer enn det som kreves når man skal ha fart på bilen. Da bør turtallet opp, slik er det bare.
Interiøret var moderne og intuitivt, med den førervendte infotainmentskjermen. Det var lite hardplast, stort sett bare myke detaljer ispedd pianolakkerte detaljer. Setene var gode å sitte i med grei sidestøtte. Med førersetet innstilt til mitt legeme, var det fortsatt godt med benplass i baksetet.
Det som er så flott med denne bilen, er at kjøperne velger farger på bilen. Veldig bra i en tid hvor det er alt for mange sorte, grå og sølvgrå biler. Toyota C-HR har vokst på endringene som er gjort, da blir det interessant å følge salgsutviklingen i Norge i en tid hvor alt fokuset er på elbiler. Toyota Norge forventer et salg på 2.400 biler i 2020, hvor 80% er beregnet å lande på 1,8 liters versjonen.
Noen spesifikasjoner
Toyota C-HR | 1,8 l hybrid | 2,0 l hybrid Dynamic Force |
Lengde/bredde/høyde, m | 4,39/1,79/1,56 | 4,39/1,79/1,56 |
Svingdiameter, m | 11 | 11 |
Akselavstand, m | 2,64 | 2,64 |
Vekt, kg | 1.460 | 1.525 |
Nyttelast, kg | 400 | 405 |
Bagasjerom, liter | 377 | 358 |
Motor, syl/ventiler | 4/4 | 4/4 |
Motor, volum | 1.798 | 1.987 |
Ytelse, hk/kW | 98/72 | 152/112 |
Dreiemoment, maks NM | 142 | 190 |
Elmotor, maks Volt | 600 | 600 |
Elmotor ytelse, kW | 53 | 80 |
Dreiemoment, maks NM | 163 | 202 |
Drivstofforbruk, komb., l/mil WLTP | 4,9 – 5,0 | 5,3 – 5,4 |
Akselerasjon 0 – 100, sek | 11,0 | 8,2 |
Toppfart, km/t | 170 | 180 |
Pris fra | 316.600 | 365.300 |
Pris Lounge Tech Bitone&Alcantara | 369.800 | 411.700 |