Test: Opel Insignia – ut av skyggen

Opel oppleves kanskje av mange som en traurig bil. På tide å revurdere oppfatningen.

Alsace, Frankrike (Drive) – Hva har gått galt med Opel, er det mange som spør seg. De har biler som er regnet som veldig gode, og de selger godt i land det er naturlig å sammenligne seg med. Opel Insignia ble også godt mottatt at den ble kåret til Årets bil da den ble lansert i 2009.

En oppgradert, eller “ny” Opel Insignia ble presentert under Frankfurt Motor Show, sammen med Opel Insignia Country Tourer. Nå har vi fått prøvekjøre begge disse samt en heftig OPC-versjon.

Man skal aldri skifte ut en vinnende hest er det et gammelt ordtak som sier. Derfor har heller ikke Opel gjort de store forandringene med Insignia. Det er dels gjort en ansiktsløftning av eksteriøret, og interiøret er krydret med avansert og ganske banebrytende teknologi på de mest velutstyrte modellene.

I tråd med Opel Norge sin strategi er nå innstegsmodellen Edition godt utstyrt. Det er ytterligere to utstyrsnivåer over dette. Opel Insignia Edition har nå en pris på kroner 289.900 inklusiv transport og klargjøring på rimeligste modell, dette er en reduksjon på hele 40.000,- dersom man sammenligner prisen på den gamle modellen med det samme utstyret dagens innstegsmodell har.

Den tidligere innstegsmodellen var helt rensket for utstyr, men kostet allikevel 310.000,-, så her har importøren virkelig tatt rev i seglene.

Karosseridesign. Ansiktsløftningen er ikke særlig dramatisk, det er snakk om at bilen har fått mindre justeringer i grill og lykter. Ifølge sjefsdesigner Stefan Arndt har formålet vært å gi bilen et bredere og mer stabilt innstrykk. En detalj er at den øverste blanke listen på grillen har en litt vipp på enden, og Arndt viser Drive at den samme “vippen” går igjen på lyktedesignet.

Det LED-baserte kjørelyset er strukket ut for å bidra til å gi bilen det litt “brede” inntrykket. Det samme går igjen bak, hvor både lykt og dekorlisten nå er bredere.

Det er også jobbet endel med aerodynamikken på bilen, og en spoiler på bagasjelokken er et viktig element i dette. Den bryter luftstrømmen over bilen, og bidrar til en luftmotstandskoeffisient på 0,25 cD, ifølge Stefan Arndt best i bilklassen.

Insignia kommer i tre karosseriversjoner, og til Norge kommer to av dem. Ja, tre da, hvis man tar med Country Tourer. Insignia Notchback, eller sedan, som vi sier, blir ikke tatt inn.

Nykommeren Opel Insignia Country Tourer er utstyrt med dekorative “skliplater” foran og bak og beskyttelse av hjulbuen for å gi den et “offroadpreg”.

Interiør. Layouten på dashbordet ligner på den gamle modellen, men ingenørene har innsett at det trengtes en vesentlig forenkling. Den gamle modellen hadde i overkant mange knapper og kontroller å holde styr på. Nå har touchpad-teknoligien inntatt interiøret i Insignia, dessuten er berøringsskjermen 8 tommer stor.

Her har man kontroll over informasjon og underholdning, eller “Infotainment” som det kalles. Dette er en del av Opels IntelliLink, som ble introdusert med Opel Adam. Via skjermen kan man i oppstartsbildet velge mellom navigasjon, radio, lagret musikk og oppkobling av telefon.

Dette er en mer intuitiv betjening, og gjøres enten på berøringsskjermen, på rattet eller på en touchpad som sitter hendig til på midtkonsollen. Den får forskjellig funksjon ettersom man bruker én, to eller tre fingre på den.

Infotainmensystemet kan settes opp slik at hver person som bruker bilen kan ha sitt eget oppsett; helt opp til 60 forskjellige oppsett er mulig.

Touchpad i bil er selvsagt noe uvant, men den ligger ergonomisk riktig for lett betjening. Den vibrerer svakt for å gi tilbakemeldinger.

Bruker man én finger på touchpad’en flyttes cursoren, eller markeringspilen. Et lett trykk aktiverer valgte programmeny. Med to fingre kan man endre for eksempel kilden musikken kommer fra; om det er fra telefon, i-pod eller minnepinne. Med tre fingre får man opp listen over sanger.

Man kan også skrive en bokstav på touchpad’en og få opp de sangene som begynner med akkurat den bokstaven. Kult.

Plass. Plassmessig er det ikke mye nytt å si om Insignia. Bagasjeromsplassen er 540 liter opp til vinduene, 1.530 liter med seteryggene nede, lastet opp til taket. Altså er det god plass til bagasje.

Les også: Romslig og Superb limousin

Sikkerhet. Insignia ligger ikke noe tilbake for andre premiumbiler når det gjelder sikkerhetsutstyr, og har full pott med fem stjerner hos EuroNCAP.

Komfort. Som da vi testet Insignia sist, er bilen godt støydempet. Da hadde vi en anmerkning om dieselstøy, noe vi ikke merket noe til under vår prøvekjøring av bilen med dieselmotor, enten på grunn av bedre støydemping, eller at den nye motoren rett og slett går mykere og stillere.

Det er høy komforfaktor i Opel Insignia. Det er en kompakt og godt sammenskrudd bil hvor man føler seg trygg og komfortabel.

En høy midtkonsoll har stilig og moderne design, men som på mange andre biler er armlenet litt for høyt. Man trenger litt albuerom når bilen er utstyrt med manuelt gir.

Motor. Det er på motorsiden den store forandringen har skjedd. Fabrikken tilbyr nå 6 diesel- og 5 bensinmotorer, hvor den norske importøren har valgt ut 3 diesel- og 2 bensinmotorer for det norske markedet.

Selvsagt betyr det en dieselmotor med 99 g/km CO2-utslipp som svar på kundenes miljøbevissthet. Med ecoFlex-teknologi og stop/start er drivstofforbruket oppgitt til 0,37 liter på mila. Allikevel yter den 120 hk. En imponerende forbedring fra vi testet bilen i 2011 med en 130 hk diesel og 0,69 l/mil.

Bensinmotoren dengang var en 1,8 EcoTec på 140 hk som slurpet i seg 0,77 på mila, mens dagens 140 hesters motor er på 1,4 liter, klarer Euro 6-kravene og nøyer seg med 0,56 l/mila. Ikke dårlig når dreiemomentet samtidig er øket fra 175 til 200 Nm på den splitter nye motoren.

Girkasse. Bilene vi kjørte var utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som fungerte svært bra. Fine girutvekslinger og lett å finne veien mellom utvalget av gir. En 6-trinns automatkasse er tilgjengelig.

Kjøreegenskaper. Selv om Insignia bare har fått lovord for komfort og kjøreegenskaper tidligere, har ingeniørene foretatt en hel rekke endringer. Nye dempere, bærearmer og såkalte “rebound” fjærer er montert, krengningsstabilisatorene er justert og tilpasset.

Insignia leveres også i en heftig OPC-versjon.

FlexRide er standard på Premium-utgaven, et adaptivt understell hvor man kan velge mellom tre innstillinger; Standard, Tour og Sport.

Vår opplevelse av bilen er positiv. Den har gode og stabile kjøreegenskaper som tåler kraftig provosering i svinger – også med ujevnt underlag. Man skulle forvente at bilen blir stiv og stumpete, men det er den ikke. Fast, men ikke stiv.

Forbruk og miljø. Dette er et svært viktig punkt for Opel. De har endelig klart å komme seg ut av hengemyra hvor drivstofforbruket var en stor ulempe i manges øyne. Som nevnt over er bilen nå atskillig mer nøysom med forbruket.

Opel Insignia Sports Tourer Premium kan blant annet fås med den splitter nye 1,6 SIDI Turbo-motoren. Den yter 170 hk og SIDI står for Spark Ignition Direct Injection. Den nøyer seg ifølge EU-syklusen med et forbruk på 0,62 l/mila. Det er 16% bedre enn den tidligere motoren.

Les også: M for Magisk

Insignia leveres også i en heftig OPC-versjon.

Utstyr. Som nevnt over var den tidligere innstegsmodellen (en enkelt utstyrt bil, hovedsakelig for å kunne oppgi en gunstig fra-pris) dårlig utstyrt. Så kunne man velge og vrake fra en lang utstyrsliste. Dette har nå Opel Norge gått bort fra.

Årsaken var blant annet at bruktmarkedet ble uklart fordi en Opel vanskelig kunne sammenlignes prismessig med en annen Opel av samme type. Usikkerheten dette medførte, gjorde sansynligvis at kjøpere vendte seg mot andre merker, med den følge at bruktprisene ble svake.

Derfor leveres nå Opel Insignia i tre godt utstyrte nivåer; Edition, Cosmo og Premium. Der Edition tidligere var en ribbet modell har den nå blant annet utstyr som fartsholder, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmede sidespeil, tilleggsvarmer og DAB radio med CD og AUX.

Cosmo har AGR-seter med sitteputeforlenger og 6-veis justering på begge forseter, elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, skinnratt med varme, IntelliLink og ryggekamera på 8″ skjerm, Bi-Xenon lys og mye mer.

Toppmodellen Premium har AGR skinnseter, 8-veis eljustering med minne på førersetet, to-soners klima, Touch Pad, adaptiv fartsholder, BOSE lydanlegg og FlexRide chassis for å nevne noe.

Så er det selvsagt fortsatt fullt mulig å få bilen levert med diverse tilleggsutstyr, men listen er ikke så lang, og det er snakk om slike ting som OPC Performance og styling-pakke, el soltak for 5-dørs Kombi eller panorama glasstak med soltak for Sports Tourer (stasjonsvogn) for rundt 8.000,-, metallic lakk for snaue 6.000,- og 18 eller 19 tommers lettmetallsfelger.

Pris. Dette er den andre grunnen til at Opel Insignia nå kan komme til å få sitt gjennombrudd. Innstegsmodellen Opel Insignia Edition som 5-dørs Kombi er nå godt utstyrt, tar seg godt ut og kan leveres inklusiv frakt og leveringskostnader til 289.000,-. Da har den 2,0 CDTi ecoFlex motor på 120 hk.

En meget god pris, spør du oss, tidligere kostet denne bilen med tilsvarende utstyr 330.000,-. Det er hele 40.000,- ned, det.

Skal du ha stasjonsvogn får du den kun i Cosmo utstyrsversjon. Med samme motor er prisen 339.900,-. Tidligere måtte du betale 380.000 for denne. Ønsker du bensinmotor gjør 1,4 T og 140 hk at prisen blir 359.900,-.

Toppmodellen Opel Insignia Country Tourer 4×4 leveres i Norge med en 2,0 CDTi på 163 hk og koster 489.900,-. Utgående modell koster 565.000,-.

Konklusjon. Nå synes vi ærlig talt norske bilkjøpere bør våkne. Opel er et solid merke, og de har gode biler. Opel Insignia er et utmerket eksempel på en bil som bør få flere brukere enn den hittil har hatt.

Det skal i sannhet bli spennende å se hvordan det går. Vi spår suksess.

Les også: Er dette den fullkomne bilen?

Les også: Opel Monza konseptmodell

 

Tekniske data

Opel Insignia 1,4 Turbo 2,0 CDTi 2,0 CDTi
Karosseri Hatchback Sports Tourer Country Tourer
Utsrtyrsversjon Cosmo Cosmo Premium
Pris, kr 339.900 339.900 489.900
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.364 1.956 1.956
Motoreffekt, hk/kW 140/103 120/88 163/120
Dreiemoment, Nm v/turtall 200/1.850 300/1.750 350/1.750
Co2-utslipp (gram/km) 123 104 144
NoX 20 132 153
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,52 0,39 0,54
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,9 12,4 10,5
Toppfart, km/t 205 190 210
Svingdiameter, meter tot 11,4 10,7 10,7
Lengde (mm) 4.842 4.913 4.913
Bredde (mm, inkl speil) 2.084 2.084 2.084
Bredde (mm, eks speil) 1.858 1.858 1.858
Høyde (mm) 1.498 1.498 1.513
Akselavstand (mm) 2.737 2.737 2.737
Sporvidde for/bak, (mm) 1.587/1.590 1.587/1.590 1.587/1.590
Bakkeklaring, cm 11,9 11,9 13,9
Vekt (kg) 1.553 1.613 1.788
Nyttelast 547 532 517
Vekt på takgrind 100 100 100
Tilhengervekt m/brems (kg) 1.250 1.700 1.800
Bagasjerom min/maks (liter) 530/1.470 540/1.530 540/1.530
Drivstofftank (liter) 70 70 70
Drivstoff Bensin Diesel Diesel
Girkasse 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns auto
Euro NCAP, barn/voksne 94/79 94/79 94/79