Nissan satser på intelligent sikkerhet, og akter å ta en jafs av B-segmentet.
Bratislava
Et forrykende regnvær med kraftig, kald vind gjør det til en utfordring å være motorjournalist denne dagen i Bratislava. Bilen jeg skal få presentert og prøvekjørt, er nye Nissan Note. Sist jeg fikk se bilen aller første gang var under Geneve-utstillingen i mars i år.
Les også: Mange nyheter i Genéve
Nissan har en klar målsetting med Note; å danke ut konkurrentene i B-segmentet.
– Det skal vi gjøre ved å gi publikum mer produktopplevelse. Gi nye, teknologiske oppfinnelser til folket, sa Jacek Gorski. Han er leder for Nissan Nordic Europe.
Note bygges i England, og er ny fra innerst til ytterst, med et vesentlig mer moderne karosseri med atskillig mer apell enn sin forgjenger. Men det viktige er at bilen utstyres med Safety Shield dersom man bestiller den i Tekna-versjon eller med Teck Pack.
Hva er så “Safety Shield”? Jo, da har bilen blindsonevarsler, filskiftvarsler og ryggekamera med varsel om bevegelige objekter. Dette er utstyr som man hittil kun har kunnet få i svært dyre premiumbiler, unntatt varsling av bevegelige objekter bak bilen. Det har jeg ikke sett på andre biler.
Som om ikke det er nok, er bilen også utstyrt med Around View Monitor. Det er ett kamera på hver side og ett i fronten, som sammen med ryggekameraet gir full oversikt rundt bilen fra en 5,8 tommer stor monitor på dashbordet. Utstyret kan også bestilles til Acenta-versjonen.
Gorski trakk opp en kort historikk på Nissan, og var blant annet innom Nissans engasjement innen romfart:
– Jeg må ærlig si at jeg ikke var klar over at Nissan i 1970 utviklet en rakettmotor for utskyting av satelitter i verdensrommet, innrømmet Gorski. Han påpekte også at Qashqai forøvrig var første krossover på markedet. Et produkts livssyklus tilsier at salget begynner bra, men synker ettersom tiden går.
– Det har overrasket oss at Qashqai stadig selger like bra. Vi har i dag en markedsandel i Europa på 3,9%, ganske bemerkelsesverdig i en tid med få produktlanseringer. Det er vi stolte av. Norge er ett av landene vi vokser godt i. Nissan Leaf er nå produsert i 5.000 eksemplarer, hvorav over 1.800 har gått til Norge, et bemerkelsesverdig resultat, påpekte Jacek Gorski.
Info: Den røde bilen har Dynamic style pack.
Karosseridesign. Nye Note er en pen og representativ bil, som har mye til felles med konkurrenter som Hyunda og Kia. Inspirasjonen til designet kommer fra konseptbilen Nissan Invitation, som ble vist under bilutstillingen i Genéve i 2012.
Interiør. Til å være en såpass rimelig bil, er interiøret pent og velkomponert. Setene er gode å sitte i og gir god sidestøtte, men det virker som de er laget til mindre mennesker. Korsryggstøtten ligger for lavt, og ved lengre kjøreturer blir dette ikke optimalt.
I baksetet sitter man høyt med god oversikt, den såkalte kinoeffekten. Baksetepassasjerene ser over de i forsetet. Rattet kan justeres opp og ned, men ikke ut og inn. Det savnet jeg.
Med familiepakke har seteryggen et nedfellbart brett med koppholder. Det er også nedfellbar midtarmlene med koppeholdere.
Plass. Med familiepakke er baksetet til å justere i lengderetning. En veldig praktisk funksjon som gir svært god benplass når setet er skjøvet langt bak, men dette går selvsagt noe ut over bagasjeplassen. På den annen side; hvis man skal ha med seg større kofferter, kan setet skyves langt frem, og på den måten kan man slippe å legge ned seteryggen.
En konsekvens av denne funksjonen gjør at bagasjeplassen målt i VDA-standard varierer. I vår tekniske oversikt har vi derfor tatt utgangspunkt i maks volum; altså med baksetet skjøvet lengst mulig forover.
En positiv detalj er at bakdøren åpner nesten 90 grader, og letter ut- og innstigning.
Sikkerhet. Det skal bli spennende å se hvordan testen hos Euro NCAP slår ut. Jeg tror Nissan vil skore høyt på fine sikkerhetsdetaljer. Ett av dem er et system som avslører bevegelige objekter bak bilen. Hvis du har bilen i revers for å rygge, men så kommer for eksempel et barn inn bak bilen. Da blir rammen rundt monitoren gul, og et lydsignal (to pip) advarer om at et objekt er iferd med å bevege seg inn i bilens ryggesone.
Komfort. Det viktigste med komforten i denne bilen er det faste, men allikevel komfortable oppsettet på hjulopphenget. Jeg tror mange kjøpere vil like dette. Denne bilen er laget for å være en praktisk, rimelig og komfortabel familiebil. Det tror jeg Nissan vil tjene på, det er ikke alle som vil ha bil med gti-oppsett på hjulopphenget.
Motor. Motoren på Note 1,5 cDi er den samme som Renaulg Clio leveres med; en fleksibel og fin motor.
Vi prøvde også Note 1,2 L DIG-S. Med denne motoren på 2.000 o/min. i motbakke i fjerdegir fikk jeg signal på instrumentbrettet om å gire opp til femtegir. Jeg gjorde som jeg ble bedt om – og den tuslet videre uten å klage!
Dette er jo en tresylindret motor, noe den røper med en tydelig tresylinderlyd. Helt greit, man venner seg til det, og bilen har kraftressurser nok for vanlig, trygg kjøring.
Kjøreegenskaper. Trygge og gode. Bilen er ikke satt opp med hjuloppheng for den aller friskeste svingkjøringen, men bilen tåler provoserende kjøring i svinger uten å bli ustabil eller krenge for mye.
Sidevind fikk vi oppleve til gangs. Og stabiliteten ved kraftig sidevind var imponerende.
Forbruk og miljø. Standard er bilen ustyrt med Eco Drive. Trykker man inn en grønn knapp blir lyset på dashbordet blått og et grønt felt kommer tilsyne over instrumentene. Dette blir mindre ettersom hvor uøkonomisk, eller lite miljøvennlig man kjører. En søyle på instrumentpanelet gir også informasjon om det samme.
Spesifikasjonene på bilen forteller at den kan gå på under halvliteren på mila. Noe mer må man regne med under normal kjøring, men tallet er ganske imponerende, tatt i betraktning hvor lett bilen er på foten. Karosseriet er lettet med 55 kilo.
Utstyr. Note kommer i tre utstyrsvarianter; Vista, Acenta og Tekna som toppmodell. I tillegg kan man kjøpe familiepakke, Safety Shield og stylingpakken Dynamic.
Connect: Man planlegger reisen på sin pc hjemme, overfører til Nissan hub, og når man så kobler telefonen opp via Bluetooth lastes reiseruten opp til bilens gps.
Pris. Med en pris på innstegsmodellen på 163.400,- stiller Nissan Note i skarp konkurranse med Renault Clio, som har mindre motor og vesentlig dårligere bagasjeplass. Særlig når vi tar i betraktning det spesielle utstyret og hva det koster, er Nissan Note i en egen liga.
Det skal bli spennende å se hvordan salget av denne bilen går. Jeg spår det kommer til å gå svært bra.
Konklusjon. Nye Nissan Note retter seg fortsatt til et voksent publikum, men appellerer nå i større grad til yngre kjøpere. Hovedkonkurrenter er biler som Hyundai i30, Ford Fiesta og Honda Jazz.
Tekniske data
Nissan Note | 1,2 | 1,2 L DIG-S | 1,5 dCi |
Versjon | Visia City | Acenta | Visia City |
Pris, kr | 163.400 | 177.900 | 189.400 |
Pris testbil (Acenta/Tekna) | 177.900 | 207.900 | |
Motorkonfigurasjon | 3 på linje | 3 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.198 | 1.198 | 1.461 |
Motoreffekt, hk/kW | 80/59 | 98/72 | 90/66 |
Dreiemoment, Nm v/turtall | 110/4.000 | 147/4.400 | 200/1.750 |
Co2-utslipp (gram/km) | 109 | 99 | 95 |
Nox, mg/km | 37,5 | N/A | N/A |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,47 | 0,43 | 0,36 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 13,7 | 11,7 | 11,9 |
Toppfart, km/t | 168 | 181 | 179 |
Svingdiameter, meter | 10,7 | 10,7 | 10,7 |
Lengde (mm) | 4.100 | 4.100 | 4.100 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.695 | 1.695 | 1.695 |
Høyde (mm) | 1.530 | 1.530 | 1.530 |
Akselavstand (mm) | 2.600 | 2.600 | 2.600 |
Sporvidde for/bak, (mm) | 1.480/1.485 | 1.480/1.485 | 1.480/1.485 |
Bakkeklaring, cm | 13,1 | 13,1 | 13,1 |
Rampevinkel for/under/bak | 19/15,8/31 | 19/15,8/31 | 19/15,8/31 |
Vekt (kg) | 1.111 | 1.189 | 1.197 |
Nyttelast | 395 | 395 | 415 |
Tilhengervekt m/brems (kg) | N/A | N/A | 450 |
Bagasjerom min/maks (liter) | 411/2.012 | 411/2.012 | 411/2.012 |
Drivstofftank (liter) | 41 | 41 | 41 |
Drivstoff | Bensin | Bensin | Diesel |
Girkasse | 5 trinns man | 5 trinns man | 5 trinns man |
Euro NCAP, barn/voksne | N/A | N/A | N/A |