Test: Ford Focus Titanium STV

Les om en smakfull familiebil i kompaktklassen som kanskje ikke har verdens mest spennende eksteriør, men som har mange gode egenskaper.

Tredje generasjon Ford Focus ble første gang vist på bilutstillingen i Geneve for to år siden. Den føyde seg pent inn i rekken av Ford-modeller med sitt “Kinetic design”.

Så i mai i fjor kom stasjonsvognutgaven på det norske markedet. Her har vi en pen og kileformet bil som smetter rett inn i kompaktklassen. Vi har testet en utgave i Titanium-versjon.

Karosseridesign

Med tredje versjon Focus er karosseriuttrykket fra første Focus forlatt en gang for alle. Bilen er pen nok, men det virker som designerne har vært opptatt av at Ford skal konkurrere jevnbyrdig med stasjonsvognene Toyota Avensis, Mazda6 og Hyundai i40, bare at Focus er litt mindre. Spesielt Mazda6 og Toyota Avensis ser ut for å være støpt i samme form som Ford Focus – eller vise versa.

Grillpartiet på bilen får oss til å undres. De to luftinntakene på siden synes vi ødelegger helhetsinntrykket. Ekstralysene nede på hjørnet er derimot ganske flotte.

Interiør

De fleste som setter seg inn bak rattet blir nokså overveldet over antall knapper og kontroller på ratt og dashbord. Og det er mye å sette seg inn i for en stakkars sjåfør foran første kjøretur dersom vedkommende liker å ha kontroll med funksjonene.

Nå har vi foreløpig ikke sammenlignet Ford Focus med andre biler i kompaktklassen, men vi sitter igjen med inntrykket at det er måten brytere og kontroller er organisert på, mer enn antallet som gjør inntrykket så overveldende. Det rare er at flere av funksjonene på dashbordet, som kjørecomputeren, kan betjenes både på rattet og på lignende trykknapper på dashbordet. Ikke rart det blir mange knapper da…

Vi lot oss fascinere av interiørlyset. Ikke det vanlige, som lyser kupeen godt opp i nattens mørke, men LED-lamper som dekorativt lyser opp koppeholderen mellom setene, dekorlys i taket og lys i fotbrønnen. Til og med i oppbevaringsrommet i dørene er det dekorlys.

I taket, over speilet sitter en bryter hvor man kan justere styrken på dekorlyset, og en trykknapp hvor man kan velge farge fra det meste av fargespekteret; rødt, gult, blått osv.

Plass

Plassmessig skal vi overlate til Ford Mondeo å konkurrere med mellomklassens Mazda6, Opel Insignia og Hyundai i40. Men til å være en bil i kompaktklassen er Focus svært så romslig. Faktisk er vi fristet til å si at Ford Focus nå har havnet midt mellom kompakt- og mellomklassen.

Bagasjerommet tar 490 liter inklusive rommene under dørken, når reservehjulet er erstattet med dekkreparasjonssett. Over 1.500 liter med baksetet slått ned. Sitteputen til baksetet vippes da frem slik at seteryggen legges helt ned for å danne et flatt lasterom.

Baksetet har et midtarmlene til å slå ned. Da synes vi det er merkelig at det ikke er laget en luke til å transportere lengre gjenstander som ski og staver uten at man behøver slå ned seteryggen.

Sikkerhet

I EuroNCAP får Focus 92% på voksne og 82% på barn, hvilket er veldig bra. Ellers er ekstrautstyret vår testbil var utstyrt med ytterligere et bidrag til sikkerheten. En lampe tenner i sidespeilet som et varsel når en bil ligger i blindsonen. Riktig nok lyste denne lampen litt for ofte. Da er det lett for at man ikke reagerer når det virkelig er nødvendig. På smale veier reagerte den dessuten på busker og trær langsmed veien – litt uheldig kan du si.

Vi likte filskiftevarsleren, som sier fra med risting i rattet hvis du skulle duppe av bak rattet og bilen passerer stripene i veibanen. Dét kan avverge alvorlige ulykker. Men det kan også virke oppdragende på de som skifter fil uten å bruke blinklyset. Bra.

Men “førerassistentpakken”, som den kalles, kan også settes opp slik at bilen til en viss grad styres inn i kjørebanen igjen hvis du er så trøtt at du ikke helt skjønner hva som skjer når det begynner å riste i rattet.

Kjekt å ha; men når så alvorlig skjer, er det på høy tid å stoppe for overnatting, kan man trygt si.

Touringpakken inneholder ytterligere et sukkertøy for de som er opptatt av sikkerhet. Oppfinnelsen er ikke ny, men kan være svært nyttig i tett motorveitrafikk og kalles adaptiv cruise control. Du kan stille fartsholderen slik at du ikke overstiger en viss hastighet, eller du kan innstille den til å holde en viss avstand til bilen foran. Da bremser bilen ned og avpasser farten etter bilen foran.

Komfort

Alt er relativt, også komfort når det kommer til avfjæring. Ford Focus er myk nok til å være komfortabel på litt ujevnt underlag, men stiv nok i understellet til å gi fine kjøreegenskaper.

Nye Focus virker bedre støydempet enn den gamle, uten at vi har hatt mulighet for å måle.

Som på mange andre biler er midtarmlenet på oppbevaringsrommet mellom setene kjekt å ha til å lene armen på, men er ofte i veien på biler med manuell girkasse. Her var armlenet enda litt høyere enn vi var vant til, slik at løsningen ble å kjøre med lokket til oppbevaringsrommet åpent for å unngå å ha armlenet i veien.

Dette er av ulemper som drar litt ned, men betyr i realiteten ikke mye i den store sammenheng. En annen slik ting er rattet. På vår modell var rattet i skinn, men gripekulene på rattet var store og flate, og stort sett bare i veien. Gi oss bare et tykt, godt ratt å holde i.

Motor

Vår bil var utstyrt med en 115 hesters 1,6 turbodiesel som oppførte seg pent. Motoren er utviklet av PSA/Citroën og man finner den igjen i biler som Mazda 5, Citroën C4 og Volvo v70. En fin motor, med ytelse som man må opp i større slagvolum for å finne tilsvarende til.

Girkasse

Vår bil var utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som oppførte seg glimrende. Ettersom motoren drar godt på lave turtall var det lett å gå surr i hvilket gir bilen sto i.

Bakkeholderen, eller bakkestartassistenten har ingenting med girkassen å gjøre, men innretningen var ikke av den helt myke sorten. Oftest slapp assistenten med er rykk, ikke noen stor anmerkning, og kanskje bare en justeringssak.

Kjøreegenskaper

Ford Focus får gode karakterer for styrefølelse, veigrep og stabil og trygg opplevelse på veien. Dette er egenskaper som vi tror vil selge mange biler.

Forbruk og miljø

Med Stopp-Start system og en drivstoffgjerrig motor er forbruket ved kombinert kjøring nede i 0,42 liter på mila. Vår mindre vitenskapelige måling bekrefter at dette kan stemme. Tanklokket har Ford kastet på dynga. Når man åpner luken for å fylle, er det en innretning som gjør at man kan tre påfyllingsrøret rett ned i påfyllingsrøret. Ganske smart.

Utstyr

Bilen fås i tre utstyrversjoner; Trend, Sport og Titanium. Førstnevnte er basisversjonen, men kan skilte med klimaanlegg, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil og kjøre/drivstoffcomputer.

Sport kan skilte med sportsseter foran, sportsligere understell og kromlist på siden.

Titanium er luksusversjonen, og har automatisk klimaanlegg, sparkeplater på dørterskelen i aluminium, er nøkkelfri med startknapp på dashbordet, har cruisekontroll med justerbar hastighetsbegrenser, har høydejustering på førersetet og ovennevnte bakkeholder.

Pris

En Trend-utstyrt versjon med 115 hk motor som på vår testbil koster fra 238.000,-. Det må sies å være bra. Dette er en fin bil for familiebruk, hvis man synes mellomklassens biler blir en anelse for store.

Smører man på med utstyr fyker selvsagt prisen i været, og vi ville vel valgt førerassistentpakken, selv om den koster nesten 12.000,-. Så kan parkeringspakke 1 med parkeringssensorer være nyttig, gjerne også parkeringspakke 2, som også inkluderer parkeringsassistanse; en kjekk sak som tar seg av parkeringen automatisk hvis føreren bare styrer gass og brems.

Konklusjon

En litt ordinær bil som på grunn av gode ytelser og kjekk størrelse bør selge godt. Et minus for litt for mange knapper på dashbordet og for midtarmlene som er i veien. Biler å sammenligne med kan være Opel Astra Sports Tourer, VW Golf stasjonsvogn og kanskje Mazda 5. Prismessig kommer Focus gunstig ut, og bør være et godt alternativ i denne klassen.

Tekniske data
Ford Focus 1,6 TDCi 1,6 Flexifuel
Pris Trend stasjonsvogn 238.200 254.500
Pris Titanium stasjonsvogn 274.000 277.200
Pris testbil 330.300
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.560 ?
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 11 11,3
Toppfart, km/t 193 193
Motoreffekt, hk/kW 115/85 120/88
Dreiemoment, Nm 270v/1.750 + 159v/-
Co2-utslipp (gram/km) 109 135
NOx-utslipp (gram/km) NA NA
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,42 0,83
Svingdiameter, meter 11 11
Lengde (mm) 4.556 4.556
Bredde (mm, inkl speil) 1.858 1.858
Høyde (mm) 1.505 1.505
Akselavstand (mm) 2.? 2.?
Sporvidde 1.? 1.?
Bakkeklaring, cm ? ?
Rampevinkel for/under/bak NA NA
Vekt (kg) 1.368 1.312
Nyttelast 532 513
Tilhengervekt m/brems kg 1.200 800
Bagasjerom min/maks liter 490/1.516 490/1.516
Drivstofftank (liter) 53 55
Drivstoff Diesel Bensin
Girkasse 6 trinns manuell 5 trinns manuell
Kollisjonsputer 6 6
Stabilitetskontroll Ja Ja