Test Citroën DS5: Dette er ikke et romskip, men en bil

Citroën DS5 har en spaltet personlighet; romskip innvendig og heute coutour utvendig.

Se på bildene. Er ikke dette en spennende bil? Maken til interesse over å se en ny bil er det lenge siden vi har opplevd. De fleste som kikker på bilen uttrykker stor glede over uvanlig lekker design. Legg for eksempel merke til den blanke listen som går på siden av panseret og opp mot frontruten. Litt sært og spesielt; men på denne bilen – svært elegant.

Selv eksosrørene – hvor vond lukt og røyk normalt siger ut – er elegant utformet. Vår kommentar er at dette er et av de mest velformede eksosrørene på bilmarkedet.

Vi har kjørt DS5 i noen dager. I bytrafikk og på langtur. Vi likte oss godt i bilen, men avdekket et par ting som ikke taler til bilens fordel.

Produksjonsmodellen har mye felles med konseptmodellen.

Karosseridesign. Designavdelingen må ha hatt det skikkelig gøy da de tegnet denne bilen. Frie tøyler har de utansett hatt. DS5 er så spesiell at den er snublende nær en konseptbil – så har den da også overraskende mye til felles med Citroën C-Sportlounge, konseptbilen fra Frankfurt Motor Show i 2005.

Citroën DS5 er vakker, tøff og egenartet på samme tid, og bilen demonstrerer at fransk design er i verdenstoppen. Det som er viktig med bildesign, er at man ikke går lei av bilens utseende. Altfor mange biler gir varme følelser med en gang, men så taper interessen seg fort og bilen kjeder deg. Andre biler trenger man mer tid på å venne seg til, men når det først er gjort elsker du bilen mer og mer. DS5 kan være en slik bil.

Interiør. “Space ship”. Det var min første reaksjon da jeg satte meg inn i bilen. Citroën kaller førerplassen for “cockpit”. Det første jeg legger merke til, er midtkonsollen med knappene for styring av dørlås, vindusheiser, multimedia, navigasjon og parkeringsbrems. Og girspaken til den elektronisk styrte girkassen innbiller jeg meg ser ut som throttelen på et businessjet.

I takkonsollet sitter knapper for diverse interiørlys, styring av de tre sjalusiene til glasstaket, varsellamper for sikkerhetsbelter og nødknappen som setter deg i kontakt med redningsselskap. Dessuten er det to litt snodige oppbevaringsrom der oppe i taket.

Dermed ligger mange av betjeningene man ofte bruker lett tilgjengelig. Derimot er knappene for å slå av og på filholderen, tåkelys foran og tåkelys bak nokså dårlig plassert. Å forsøke å finne disse mens man kjører er helt klart en risikosport.

Midtkonsollen er knappe-elskernes drøm.

Koppholdere for forsetene finnes ikke. Årsaken finner vi nok i typisk fransk kultur; kaffe drikker man ikke mens man kjører bil. Man stopper på nærmeste kafé.

I dørene er det utformet plass til noe som kan ligne et pappbeger, men direkte praktisk er det ikke. Derimot finner man et usedanlig romslig oppbevaringsrom med kjøling under midtarmlenet. Der kan man faktisk oppbevare en flaske på 1,5 liter eller en kilo reker hvis veien hjem fra butikken er drøy. I det lille rommet under selve lokket er det strømuttak og tilkobling til jack og USB-kontakter.

Plass. Det er ikke noe å si på plassen i kupéen, mens bagasjerommet kunne vært en anelse større. Men her er vi inne på bilens litt uvanlige proporsjoner. DS5 er basert på C5, en bil som er 27 cm lenger. Her, som i andre sammenheng, følger funksjon form.

Sikkerhet. Bilen har 6 kollisjonsputer og har oppnådd 5 stjerner i EuroNCAP. Scoren på sikkerhet for voksne er 89% og for barn 83%. En sikkerhetsdetalj er filvarsleren, som sier fra hvis føreren uforvarende skulle skifte fil uten å sette på blinklyset eller komme for nær kantlinjen. Da vibrerer sitteputen. Krysser bilen markeringsstripene i veibanen til venstre for bilen, rister det i venstre rumpeball. Hvis markerinsstripen til høyre krysses, vil høye rompeball få litt massasje.

Det er underholdende en stund, men vi synes rumlefeltene som Statens veivesen etter hvert freser ned i asfalten ga et sterkere varsel. Dessuten opplevde vi mer enn en gang at filvarsleren reagerte på skjøter i asfalten og andre udefinerte ting, hvilket jo ikke er særlig hensiktsmessig.

Sikten bakover er litt svak. De store og futurisktisk utformede nakkestøttene sperrer også noe av sikten bakover. Litt verre er det at to brede A-stolper på hver side hindrer sikten forover, og det er litt skummelt. Bakspeilet sitter også litt for lavt og har lett for å hindre utsynet til andre trafikanter som kommer fra høyre.

Komfort. Setene er gode, med god sidestøtte – og velger man skinnseter får man på kjøpet gode justeringsmuligheter. For føreresetet sin del med to minneinnstillinger. Forkanten av sitteputene kan trekkes frem for å gi bedre lårstøtte.

Rattet kan justeres alle veier, men i forhold til pedalenes plassering skulle vi ønsket oss at rattet kunne trekkes lenger ut. Det er sjelden å finne biler som har tilstrekkelig justering av rattet for personer over 1,80.

 

De store nakkestøttene er spesielle!

Bilen har glimrende kjøreegenskaper, men vi savner litt av Citroëns legendariske komfort. Vi synes DS5 rett og slett er for stumpete i fjæringen. Joda; kjøpere av en bil av dette kaliber ønsker seg nok en bil med sportslige egenskaper, men vi mener konstruktørene her har dratt dette litt for langt.

Motor. Citroën DS5 er en velutstyrt bil med mye nyttig utstyr som drar prisen opp. Derfor er det gjort noen knep for å kunne tilby en bil til under 300.000. Ett av dem er en motor på 115 hester med lavt forbruk og ditto utslipp. Det gir lave avgifter til Staten, som igjen gjør at vår testbil slett ikke er noen racerbil, men den er slett ingen sinke heller.

Går man ett hakk opp – til en HDi 160 – får man vesentlig mer motor, men man må trylle frem i overkant av 80.000 til. Akkurat dét kan bli litt drøyt for de fleste.

Girkasse. Da ville vi heller sett på en annen girkasse. Innstegsmodellen e-HDi 110 har nemlig den elektroniske styrte manuelle girkassen. Grei nok for de som hater å skifte gir, men etter vårt syn en særdeles malplassert girkasse i en bil som så klart appellerer til dynamiske mennesker.

På landeveien er girkassen grei nok. Det er særlig i tett bytrafikk den har sine ulemper. Det blir omtrent som å utstyre en antilope med elefantføtter. I dagens lett oppjagede trafikkbilde er det viktig å kunne utnytte en luke i strømmen av biler til å gi på og komme seg videre. Men så er det slik at bilen normalt velger et høyt gir for å spare drivstoff. Hvis girkassen da står i andre gir og du gir gass, vil ikke bilen reagere før første giret er lagt inn. Da vil clutchen løse ut – så trenger mekanikken et sekund eller to på å finne frem førstegiret – og før bilen endelig reagerer er luken i trafikken forlengst borte. Litt bedre blir det når man slår av Eco og slår på “S” for sport, men ikke godt nok.

Nei, denne girkassen kledde ikke DS5. Kundene bør ha mulighet til å velge noe annet sammen med denne motoren. Som på C5 bør man kunne velge en god, gammeldags manuell girkasse.

Kjøreegenskaper. Takket være et stramt understell og progressiv styring har bilen svært gode kjøreegenskaper. Dette er en skikkelig milsluker som elsker å kjøre lange turer. Man sitter godt, bilen er stillegående, og selv med en gjerrigknark av en motor er det ytelse nok for norske veier og vel så det.

Forbruk og miljø. Mikrohybrid kaller Citroën bilen. Dét baserer de på at bilen resirkulerer energi når man bremser, men hva energien brukes til og hvordan opplyses ikke.

Uansett er et forbruk på 0,44 liter per mil svært bra. Nå har vi gitt den elektroniske girkassen pepper, men det er verd å merke seg at nettopp denne girkassen gir et lite, men svært viktig bidrag til det lave drivstofforbruket. Det er fordi den velger det giret som gir best drivstofforbruk.

Aksjonærmøte på Fornebu?

Til å være en bil i denne størrelsen tar vi av oss hatten for bare 121 gram NOx og 114 gram CO2. Det er bra.

Utstyr. Vår testbil er utstyrt med eMyWay navigasjonssystem med ryggekamera og parkeringssensor foran og bak og skinnseter. Øvrig utstyr er standard og gjør DS5 til en velutstyrt bil. Godt utstyr gjør at bilen får en bedre bruktpris, så vi tror det er lurt av Citroën å satse på dette utstyrsnivået.

Navigasjonssystemet har vi noen kritiske kommentarer til. En ting er at det ikke er intuitivt nok. Verre er det at man må skrive inn by før man kan skrive gateadressen. Dette kan gi en stakkar grå hår i hodet når man skriver inn Oslo, og eMyWay nekter å finne gaten du skriver inn fordi gateadressen tilhører Etterstad. Man bør kunne skrive gateadresse og få forslag til stedene denne gaten opptrer i.

Enda verre er det at systemet er tregt. Du kommer til en rundkjøring, men systemet klarer ikke alltid å gi deg retningen ut av rundkjøringen. Da er det ikke bare å stoppe midt i rundkjøringen for å vente på at gps’en skal få tid til å tenke seg om. Nei – her må Citroën rett og slett spandere noe bedre.

Bilen har 5 års garanti med 3 års veihjelp i hele Europa. Så kan man i tillegg til dette investere i serviceavtaler, for eksempel Citroën Easydrive, som inkluderer alle servicene. Neste trinn på stigen er Citroën Freedrive, hvor absolutt alt rundt det tekniske unntatt drivstoff er inkludert – til og med oppfylling av vindusspylervæske. Men vi antar man da må innom et Citroën verksted for å få gjort dette

Pris. Vi synes man får mye bil for tre hundre tusen. En velkjørende og velutstyrt bil som forteller verden at du har sans for spesielle og veldesignede biler. Setter man krav til ytelse og absolutt må ha en bil som sparker unna, gir det utslag på prisen, men ikke mer enn at bilen fortsatt er konkurransedyktig med andre, mye mer kjedelige biler.

Konklusjon. Dette er en spennende og velutstyrt bil man kan være stolt av å eie og bruke. Ekstrautstyr som ryggekamera og parkeringssensorer kompenserer for ulempene med manglende sikt bakover, men inkludert i prisen er et middelmådig navigasjonssystem.

Komfort og kjøreegenskaper er topp, kanskje med et minus for litt stivt hjuloppheng for norske veier. Citroën DS5 er en bil som trives best på langtur, og med en annen girkasse vil den være like velegnet til bykjøring.

 

Tekniske data

Citroën C5 e-HDi 110 EMG HDi 160
THP 200    
Pris personbil, kr 299.900 385.900
503.300    
Pris testbil 346.900  
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje
4 på linje    
Slagvolum, cm3 1.560 1.997
1.598    
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 12,4 8,8
8,5    
Toppfart, km/t 191 215
235    
Motoreffekt, hk/kW 82/112 120/163
147/200    
Dreiemoment, Nm 270v/1.750 340v/2.000
275v/1.700    
Co2-utslipp (gram/km) 114 129
155    
NOx-utslipp (gram/km) 121 138
15    
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,44 0,49
0,67    
Svingdiameter, meter 11,2 11,2
11,2    
Lengde (mm) 4.530 4.530
4.530    
Bredde (mm, inkl speil innsl.) 1.871 1.871
1.871    
Høyde (mm) 1.539 1.539
1.539    
Akselavstand (mm) 2.727 2.727
2.727    
Sporvidde for/bak 1.576/1.603 1.576/1.603
1.576/1.603    
Bakkeklaring, cm 11,3 11,3
1,3    
Vekt (kg) 1.420 1.530
1.430    
Nyttelast 600 600
620    
Tilhengervekt m/brems kg 1.400 1.500
750    
Bagasjerom min/maks liter 468/- 468/-
468    
Drivstofftank (liter) 60 60
60    
Drivstoff Diesel Diesel
Bensin    
Girkasse EMG (el. man) 6 trinns manuell
6 trinns    
EuroNCAP, % voksen/barn 89/83 89/83
89/83