Test 2014: Tilbake til røttene for Citroën C4 Cactus

Bilkjøpere vender seg nå mer mot biler som er praktiske og komfortable. Nye Citroën C4 Cactus møter denne trenden. Dessuten viser Citroën at de lever opp til sin tradisjon som innovativ bilprodusent.

André-Gustave Citroën etablerte Citroën i 1919. Det sies at André ble inspirert til å utdanne seg til ingeniør da han så byggingen av Eiffeltårnet.

Han var en dyktig innovatør, og det var da Citroën kom med Traction Avant i 1934 at de befestet stillingen som bilprodusent. Selvbærende karosseri, uavhengig hjuloppheng og forhjulsdrift var svært uvanlig. Citroën 2CV kom i 1948 og DS-modellen i 1955, den med pneumatiske bremser og hydraulisk hjuloppheng.

2CV ble en kjempesuksess og har fått kultstatus. Derfor har den folkelige nye Citroën C4 Cactus noen interessante elementer fra 2CV. Drive Bil og motor var blant de aller første som fikk prøvekjøre nyskapningen.

Bilen har noen store felt på karosseriet. Dette er støtputer, og gjør dette til en bruksbil som skal tåle slikt som uvøren hensetting av handlevogner. Airbump heter nyvinningen, og består av myk plast som er fylt med luft. På den måten får deler av bilen god beskyttelse.

Komfort. Bak rattet sitter vi uvanlig godt. Førersetet er justerbart også i høyden. Setene minner om sofaseter, er myke og omslutter passasjerene. Rattet er litt flatt nederst for å gi bedre plass til bena, men det er bare mulig å justere rattet opp og ned. På rattet er det store, tydelige knapper til å justere radiovolum, fartsholder og annet med.

Hanskerommet er lagt lett tilgjengelig på toppen av dashbordet.

Hanskerommet sitter på toppen av dashbordet, som vanlig var på bilene før kollisjonsputene begynte å okkupere plassen. Citroën har derfor flyttet kollisjonsputen opp i taket. Denne geniale ommøbleringen har medført et stort og lett tilgjengelig hanskerom. Høyden på bilen gjør det lett å stige ut og inn.

Hanskerommet gir plass til en god del!

Detaljer i interiøret har nostalgisk utforming. De innvendige dørhåndtakene minner om håndtaket til en koffert, og gir assosiasjoner til god, gammeldags reise.

Instrumentet rett foran sjåføren gir hastighet i rene tall. På den 7 tommer store skjermen midt på dashbordet får man derimot elektronisk instruksjonsbok, betjening av klimaanlegg, navigasjon, ryggekamera, programmering av fartsholder, betjening av telefon og Citroën Multicity Connect.

En ganske avansert funksjon som gir mye nyttig informasjon.

Et panorama soltak er tilgodesett toppmodellen. Taket er ikke til å åpne, men glasset filtrerer vekk UV-stråler og forhindrer at solvarmen plager passasjerene.

Kjøreegenskaper. Likhetstrekkene med 2CV består av det minimalistiske, en bakrute som kun har vippefunksjon, og ryggen på baksetet som ikke er delt. Alt dette, samt bruk av aluminium i karosseriet, har også gitt innsparinger i kostnader og vekt.

Siderutene bak kan vippes ut for frisk luft. Enkelt og smart!

Noe av det vi opplevde som det mest positive ved bilen er komforten. Biler flest i dag lages med henblikk på å gi en høy grad av “gokart-følelse” når de kjøres. Det gir stiv fjæring og dårlig komfort. Men vanlig mennesker trenger ikke kjøreegenskaper som en racerbil.

C4 Cactus har fornuftig fjæring, og kjøreegenskapene er svært gode. Det er lenge siden vi har kjørt en så stillegående bil som Citroën C4 Cactus, her har ingeniørene vært dyktige.

Bagasjeplassen er god; 358 liter.

Automatgir. Står automatgir høyt på ønskelisten, leveres bilen med ETG. Det står for Efficient Tronic Gearbox. Da er det én knapp for å kjøre forover, og én knapp for å rygge. Bilen leveres i Norge i tre utstyrsversjoner. I første utstyrsnivå Attraction har bilen en pris på kroner 189.900, noe som må sies å være svært gunstig for en bil i denne klassen. Vi vil anbefale å kjøpe en bil med noe mer utstyr, for eksempel Nordic Edition. Da får du bilen med de tøffe takrailsene, skinnratt, ryggesensor og endel annet nyttig utstyr til 214.900.

Hvis vi skal gi terningkast til denne bilen, må det bli en sekser. Her er det lite å trekke for, det eneste vi klarte å sette fingeren på var bakseteryggen som ikke kan deles, samt begrenset justeringen av rattet. Men man må huske på at dette skal være en enkel og rimelig bil.

Les også: Cactus – en plante som ikke stikker!

Kort teknisk info

Lengde/bredde/høyde, m          4,15/1,73/1,54

Svingdiameter, m                      11,2

Akselavstand, m                        2,59

Vekt, kg                                      1.500

Nyttelast, kg                               460

Bagasjerom                                358/1.170

Tilhengervekt uten brems, kg    520

Akselerasjon 0 – 100, sek          12,9

Toppfart, km/t                              167

Les også: Citroën C4 Picasso