Bilen med navnet som er så håpløst å stave traff markedet perfekt da den kom i 2007. Den ble en svært viktig pengemaskin for Nissan, og nå er en helt ny versjon presentert for motorpressen. Drive var der.
Madrid (Drive) Det var en kjensgjerning i 2007 at bare en brøkdel av de som kjøpte en SUV virkelig trengte en slik bil. Det var nemlig “trendy” å eie en SUV, og konsekvensen var at terrengegenskapene var tvilsomme, selv om bilene hadde 4 x 4.
Nissan hadde utviklet Almera. En bil som ikke solgte som den skulle, men som var altfor god til at den bare kunne skyves tilside. Nissan hadde allerede en dedikert firehjulstrekker, Nissan X-Trail, som mestrer svært så krevende terreng. Samtidig innså Nissan at interessen for SUV-biler steg mer enn det faktiske behovet tilsa. En SUV fra Nissan for det “urbane” publikummet kunne faktisk være nyttig.
Synonymt med SUV var (og er) en solid, høyreist bil med firehjulsdrift, god bakkeklaring og en sitteposisjon hvor man får god oversikt over trafikken rundt en. Men de aller fleste som kjøper en SUV har ikke behov for firehjulsdrift. De kjører bare i urbane strøk. Dette innså Nissan og bestemte at Almera skulle få et nytt karosseri etter SUV-konseptet. Ettersom Almera kun hadde forhjulsdrift, etablerte Nissan begrepet “crossover” i SUV-verdenen.
En SUV med bare forhjulsdrift luktet det antagelig fiasko av lang vei. Derfor utviklet Nissan og Renault sammen et firehjulsdriftsystem, nærmest for å ha noe å tilby de som bare måtte ha 4 x 4, koste hva det koste ville.
Livssyklus. Prognosen for salg av den nye bilen ble satt til 100.000 i året. Ikke lenge etter at den var lansert ble det klart at den nye bilen dekket et klart behov, og fabrikken fikk beskjed om å øke produksjonen betydelig. Status så langt er at det på 6 år er produsert 2,5 millioner biler. 75 prosent av dette har gått til europeiske kjøpere, og i Norge består omlag 80% av omsetningen av tohjulsdrift.
Nissan Qashqai er en svært viktig bilmodell for Nissan, noe som bekreftes av det som på markedsføringssrpåket kalles “produktets livssyklus”. Det er ganske spesielt for denne bilen.
Det normale er nemlig at en ny bilmodell selger bra de første to årene, for deretter å synke jevn og trutt. Til tross for at Qashqai har fått følge av en rekke konkurrerende crossovere, holder salget seg på et relativt stabilt, høyt nivå.
Nå var imidlertid tiden mer enn moden for en skikkelig oppgradering. Nissans utviklingsavdeling har beholdt konseptet, men oppgradert kvalitetsfølelse og modernisert bilen på mange områder.
Utgående modell ble levert i to versjoner; vanlig Nissan Qashqai og Qashqai+2. Sistnevnte blir ikke erstattet. Begrunnelsen er at den nye bilen har bagasjeplass tilsvarende +2, og ny Nissan X-Trail vil bli tilgjengelig med fem eller syv seter.
Gjenkjennelig. Endel av opprinnelig design er videreført slik at bilen er lett å kjenne igjen som en Qashqai, men panser, frontlykter og baklykter har en helt ny utforming. Der den gamle modellen var kjedelig og litt intetsigende har den nye modellen fått flotte, atletiske linjer som plasserer denne bilen blant de mest vellykkede. Det er litt sannhet i en som sa at “man skulle tro dette var god, fransk design”.
Den karakteristiske V-grillen har ifølge Nissan nå fått den utforming også andre kommende modeller vil få, hvor linjene er trukket opp på panseret. Fronten har noe amerikansk og litt “svulstig” over seg. Stripen med LED kjørelys har en boomerang-lignende fasong. På utstyrsnivå Tekna og over har bilen også bi-LED hovedlys, noe Nissan påpeker er bedre enn Xenon-lamper, dels på grunn av en halvering av strømforbruket, og dels på grunn av at lysfargen er nærmere sollys,noe som gir et klarere og bedre kjørelys.
Nissan passer på å fremheve at designet har gitt vesentlig bedre aerodynamisk effekt, med en luftmotstandskoeffisient på 0,32. Et viktig bidrag her er at undersiden på bilen er aerodynamisk riktig utformet. Et annet bidrag til redusert luftmotstand er at luftinntaket i grillen stenges i hastigheter over 50 km/t.
Hilsen fra NASA. Den desidert mest merkbare endringen står interiøret for, og her har bilen gått fra høyst ordinær til det jeg vil kalle stilfull og dynamisk. Den lille skjermen for informasjon og ryggekamera er ikke liten lenger, og er hevet opp slik at den er vesentlig lettere å bruke. Den er på 7 tommer og av typen TFT og berøringsskjerm.
Instrumentene er lettleste, og mellom dem er det en 5 tommers skjerm med kjørecomputer, navigasjonssymboler og trafikkskilt. For de som er opptatt av å kunne se himmelen over seg, kan Qashqai nå leveres med et digert panorama glasstak
Setene forbedret med hjelp fra ingen ringere enn NASA, med bedre korsryggstøtte og støtte på de rette stedene merkes godt. Sitteputen er allikevel litt kort etter min smak.
Det er plass til flasker og kopper og mer til. Under armlenet finnes tilkoblinger til det meste, og en egen holder for iPhone, men åpenbart ikke for Android.
Qashqai er nå 47 millimeter lenger, noe som gir bedre plass i baksetet og 20 liter mer bagasjeplass. Den er nå på 430 liter. Jeg skallet i bakluken på den utgående modellen, nå åpner den 15 cm høyere.
Sikkerhet. Ved å skanne veien foran bilen med et innebygget radar-system, tilbyr Qashqai sikkerhetsassistanse på tre nivåer. Først får føreren et varselsignal for å si fra at avstanden til forankjørende bil er i korteste laget. Hvis føreren ikke reagerer, vil bilen automatisk bremse lett ned. Hvis avstanden fortsatt reduseres, vil bremsene automatisk bremse hardt, hvis nødvendig.
Fugleperspektiv . Bilen lærer seg førerens kjørestil, og hvis føreren viser tegn til tretthet, vil bilen varsle at det er på tide med en pause ved et signal på dashbordet.
Et kamera montert øverst på frontruten leser trafikkskilt og gjengir disse på skjermen.
Slingrevarsel er endel av standardutstyret, og gir fra seg en alarm dersom bilen er iferd med å krysse filmarkeringer uten å gi tegn. Blindsonevarsling hører også med.
Hvis rygging får det usikker, kan både ryggekamera, parkerinssensorer og sensorer for bevegelige objekter få deg til å føle deg tryggere. Ryggekameraet gir også full oversikt over bilen i fugleperspektiv. “Safety Shield” kalles sytemet, og er beskrevet i vår test av Nissan Note. Bilen kan leveres med parkeringsassistanse.
Komfort. Nissan ønsker å ligge foran i den teknologiske utviklingen, og har tatt frem Nissan Connect. Ved hjelp av smarttelefon kan man holde kontakt med omverdenen, og dessuten planlegge reisen hjemme og overføre den til bilen med telefonen.
Motor. 110 hk diesel utmerket seg med dempet støy og et godt drag. Nissan hevder Qashqai er den første crossoveren med et utslipp på 99 gram CO2 per kilometer. Det er med denne dieselmotoren. 1,6 dCi på 130 hk og automat er redusert fra 187 til 119 g CO2.
Bilen med 115 hk bensin med turbo gikk veldig pent og stille, turboen trengte litt turtall og pådrag for å slå til, men når den først kom var bilen kvikk som bare dét. Denne 1,6 DIG-T er utviklet spesielt for nye Nissan Quashqai.
Kjøreegenskaper. Jeg fikk anledning til å kjøre de tre tilgjengelige versjonene; 130 hk diesel, dette er motoren som troner på toppen av dieselutvalget, og har et godt dreiemoment. Den hadde den nye Xtronic trinnløse girkassen.
Med andre ord en CVT-kasse. Disse er ofte ganske masete å kjøre med, men her har Nissans girkasseeksperter virkelig gjort en glimrende jobb. Ved hard akselerasjon skifter kassen gir som en normal automatkasse, men ved normal kjøring velges den girutveksling som til enhver tid er gunstigst.
Det beste er at her er det lite som minner om forhatt CVT-girkasse. Jeg syntes kanskje den var noe treg ved oppstart fra stillestående, men det er ingen stor ulempe.
Styringsmodus. Felles for alle er at Nissan har gjort noen justeringer for å øke styringskvaliteten. Det ene er at castervinkelen er større, noe som gjør at den retter seg lettere opp selv. Dessuten er den elektriske styringen slik at man kan velge mellom “normal” og “sport”, noe som skal gi mer styrefølelse med sistnevnte. Min prøvetur var for kort til å fastslå om dette hadde noen effekt.
En crossover er jo i utgangspunktet ingen bil for spesielt dårlig vei. Litt høyere bakkeklaring gjor at den klarer de fleste hytteveier helt fint, men en såpass høyreist bil kan lett miste feste for drivhjulene i motbakker. Da er det betryggende å høre at vektfordelingen mellom for- og bakaksel er forbedret i forhold til utgående modell, og har nå 62% på foraksel og 38 på bakaksel.
Sammen med en avansert differensialbrems som overfører kraften til det hjulet som har best veifeste, gjør nok at bilen ikke er av de dårligste vil jeg tro. Men en test under norske forhold er noe jeg ser frem til. Systemet hjelper føreren både under kjøring på grensen av naturkreftene i kurver, ved hard nedbremsing og ved kjøring på glatt underlag.
Nye Qashqai har også blitt slanket ganske betydelig; 90 kilo. Det er ganske mye, men blant annet nytt sikkerhetsutstyr har gjort at netto slanking er 40 kilo. Ikke dårlig, det heller.
Nissan har ikke forhastet seg med å fornye Qashqai. Det skal man ikke gjøre med en suksess. Men når de først har bestemt seg, er endringene både gjennomgripende, avanserte og til klare forbedringer. Hemmeligheten med Qashqai sin suksess er plass, utstyr, forbruk og pris, og jeg er ikke i tvil om at nye Nissan Qashqai fortsatt vil være bestselgende crossover.
Tekniske data
Nissan Qashqai | 1,2 DIG-T | 1,5dCi | 1,6dCi |
Utstyrsnivå | City Edition | Acenta | Tekna |
Pris, kr | 233.500 | 279.900 | 351.900 |
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 4 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.197 | 1.598 | 1.598 |
Motoreffekt, hk/kW | 115/85 | 200/147 | 130/96 |
Dreiemoment, Nm v/turtall | 190/2.000 | 275v/1.700 | 320/1.750 |
Co2-utslipp (gram/km) | 129 | 149 | 119 |
NoX-utslipp (mg/km) | N/A | 100 | N/A |
Forbruk, blandet kjøring, l/mil | 0,56 | 0,64 | 0,46 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 10,9 | 7,9 | 11,1 |
Toppfart, km/t | 185 | 235 | 183 |
Svingdiameter, meter | 10,72 | 10,72 | 10,72 |
Lengde (mm) | 4.377 | 4.275 | 4.377 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.806 | 1.806 | 1.806 |
Høyde (mm) | 1.590 | 1.590 | 1.590 |
Akselavstand (mm) | 2.646 | 2.646 | 2.646 |
Sporvidde for/bak, (mm) | 1.565/1.560 | 1.565/1.560 | 1.565/1.560 |
Bakkeklaring, cm | 18 | 18 | 18 |
Rampevinkel, for/under/bak | 18/-/25 | 18/-/25 | 18/-/25 |
Vekt (kg) | 1.318 | 1.365 | 1.461 |
Nyttelast | 542 | 545 | 544 |
Tilhengervekt m/brems (kg) | 1.200 | 1.350 | 1.400 |
Bagasjerom min/maks (liter) | 439/860 | 439/860 | 439/860 |
Drivstofftank (liter) | 55 | 55 | 55 |
Drivstoff | Bensin | Diesel | Diesel |
Girkasse | 6 trinns man | 6 trinns man | Xtronic |