Den nye C4 Picasso er spesiell nok til å fortjene sitt navn – og mye flottere enn sin forgjenger.
(Drive) Citroën går ofte sine egne veier, og nye C4 Picasso er intet unntak. Dette er familiebilen til Citroën, en kompakt MPV hvor hensynet til god plass, komfort og moderne teknologi er tillagt stor vekt, ifølge produsenten. I disse dager lanseres dessuten en 7-seter av C4 Picasso som heter Grand C4 Picasso.
Den nye bilen er hele 140 kilo lettere enn sin forgjenger, og kombinert med redusert luftmotstand er drivstofforbruket redusert. På modellen Picasso e-HDi 90 er drivstofforbruket ved blandet kjøring oppgitt til 0,38 liter på mila, og utslipp av CO2 ditto nede i 98 g/km.
Er du teknologifreak er dette en bil du bør vurdere, for her får du flere avanserte funksjoner som er utviklet under arbeidsbegrepet “Créative Technologié”.
Dessverre er interessen for å sette Citroën på handlelisten blant bilkjøpere overraskende liten. Bilmerket fortjener mer oppmerksomhet.
Vi har fått låne et eksemplar av Citroën C4 Picasso noen dager for å se om bilen er så interssant som produsenten hevder.
Karosseridesign. Nå har C4 Picasso fått det designet den har fortjent. I den berømte kunstnerens ånd er den nye bilen småsær i uttrykket, slik den selvfølgelig bør være.
Veldig spesiell er den store frontruten, som er av typen som går opp på taket – først introdusert på Citroën C3 som ekstrautstyr, men på C4 Picasso er panoramafrontruten standard. Den delen av frontruten som går opp på taket kan om ønskelig dekkes til med et sjalusi pluss vanlige solskjermer.
Fronten preges av lag på lag med lykter, og baklyktene er gitt en tredimensjonal utforming. Står du lenge nok og ser på de blir du mentalt “sugd inn” i lyktene.
Den lange akselavstanden gir superkorte overheng foran og bak, og bidrar til særpreget, de også. Alt i alt er dette en pen bil, som du slett ikke behøver å skamme deg over. Tvert imot nikker naboer og venner anerkjennende når du kommer trillende.
Interiør. Forseter og dashbord gir et lyst og svært luftig inntrykk. Den store frontruten slipper inn kaskader av lys og gir et skulpturelt og innholdsrikt dashbord. Setene er store, gode og komfortable, men kunne gitt litt mer sidestøtte.
I den rette utstyrsversjonen gir setene deg massasje hvis du trykker på de rette knappene. Passasjeren kan glede seg over en egen leggstøtte som kan dras frem og justeres etter behov.
Standard har bilen en 7 tommers berøringsskjerm. Der styrer man en rekke funksjoner på bilen, som klimaanlegg, navigasjon, telefonen via Bluetooth og mye annet. I utstyrsversjon Intensive og Exclusive er det i tillegg en 12 tommers skjerm, hvor mye informasjon om kjøringen fremkommer, så som hastighet, navigasjon, kjøreassistanse, ryggekamera, media og dessuten dine personlig bilder. Disse kan brukes som bakgrunn til informasjonen eller vises som et fotoalbum. Lastes opp via en minnepinne.
Plass. Baksetet er delt opp i tre separate seksjoner, som kan justeres i lengderetning og ryggen lenes mer eller mindre tilbake. På ryggen av forsetene er det små bord som kan felles ned, og passasjersetet foran kan slås ned for å gjøre det mulig å frakte lange gjenstander i bilen.
Bagasjerommet tar 537 liter, hvor mye bilen tar med bakseteryggen nede er ikke oppgitt.
Sikkerhet. Avhengig av modellnivå har bilen godt med sikkerhetsutstyr. Så som blindsonevarsler, en aktiv fartsholder, som også holder avstanden til bilen foran, automatisk nedblending av hovedlys når møtende bil dukker opp, og kameraer som følger med på veien og varsler dersom føreren ufrivillig skulle skifte fil.
Les også: Med et skjold av sikkerhet

Komfort. Citroën kan kunsten å gi komfortable og stillegående biler. Denne er intet unntak, men det skulpturelle rattet er utført med nedre del av rattet i aluminium. Vi opplevde denne delen av rattet som iskaldt på høsten. Vinteren gjør det ikke bedre. Flere biler har varme i rattet, en funksjon som av folk flest oppfattes som genialt her i Norge. Hvorfor ikke, Citroën?
De praktiske funksjonene for baksetet er topp, men Citroën har ikke lykkes med å gi baksetet litt av samme komforten som man har i forsetet. Det er greit nok å sitte i baksetet, men heller ikke mer.
Les også: Insignia ut av skyggen
Motor. Citroën C4 Picasso kan leveres med fire forskjellige motorer, to bensin og to diesel. De to bensinmotorene er på henholdsvis 120 og 155 hester, dieselversjonene er på 92 og 114 hk.
Girkasse. Vår testbil var utstyrt med den lett kritiserte elektroniske girkassen. Dette er en manuell girkasse som skifter gir selv. På sportslige versjoner av Citroën blir de sedate og tidkrevende girskiftene ofte oppfattet som usportslige, noe vi forstår.
Men på Citroën C4 Picasso synes vi girkassen passet helt fint. Det er som å ha en privatsjåfør gjemt unna et sted som skifter gir for deg helt perfekt. Svært behagelig. Systemet kan overstyres av føreren slik at riktig gir ligger inn idet du skal øke hastigheten inn på motorveien, for eksempel.
De to dieselmotoren kan utstyres med denne girkassen, ellers er en vanlig 5 trinns girkasse standard.
Kjøreegenskaper. Dette er ingen racerbil, men bilen tar våre provokasjoner i svingene med en sportslig innstilling. Ellers er komfortfaktoren på fjæringen høy, sett i relasjon til alle de stivbente bilene som er på markedet i dag. Citroën C4 Picasso har komfortabel fjæring, men kan ikke sammenlignes med Citroën på 60-tallet.
Forbruk og miljø. Solid vektreduksjon og forbedret luftmotstand har medført lavere drivstofforbruk, selv 120 hesteren med bensin som drivstoff er oppgitt med 0,63 på mila, hvilket er bra. Som nevnt går versjonen med e-HDi 90 på 0,38 liter diesel på mila.
Utstyr. Technospace er et nøkkelord for Citroën C4 Picasso. Dette er en avansert bil som kan utstyres med et vell av teknologiske nyvinninger. Vi har nevnt berøringsskjermer med avanserte innstillinger. Snart kommer Citroën eCall, som gjør automatiske nødanrop ved uhell, eller bCall, som kaller på Citroën for assistanse dersom du har en kompatibel telefon.
Citroën C4 Picasso leveres i fire modellnivå som begynner med Attraction. Det anbefales å utstyre bilen litt bedre for å gjøre bilen mer lettsolgt når den tid kommer. Da kan neste nivå være aktuelt: Det ladede ordet Seduction. Her får du automatisk klimaanlegg, og regnsensor, for å nevne noe.
Modellnivå Intensive gir oppvarmede og innfellbare sidespeil, parkerinssensor også foran, og nøkkelfri adgang og start, for å nevne noe.
Høyest nivå er Exclusive. Som navnet sier skal dette gi noe helt spesielt. Om det stemmer kan sikkert diskuteres, men her kommer setemassasje, 3D ledlys bak og aktiv fartsholder inn, blant annet.
Les også: Bil eller romskip?
Pris. I den harde konkurransen har Citroën valgt å sette prisen på sine biler ned. Det betyr at innstegsmodellens pris er justert ned med 17.600 kroner, og ligger nå på 266.800,- i nivå Attraction.
Bensinversjonen med 120 hk og det forførende utstyrsnivået Seduction er din for 298.200,- levert Drammen. Transport til din forhandler vil da eventuelt tilkomme.
Konklusjon. Vi synes man får mye og god bil for pengene. Spørsmålet er om du er i humør for å kjøre rundt i en litt småsær bil. Vi opplevde Citroën C4 Picasso som en svært moderne og teknologisk avansert bil. Litt for avansert til å klare å sette seg skikkelig inn i alle finurlighetene på noen få dager
Men synes du avansert teknikk og data er tingen, er dette helt klart bilen for deg.
Les også: Er dette den fullkomne bilen?
Tekniske data
Citroën C4 Picasso | HDi 90 | VTi 120 | e-HDi 115 ETG6 |
Modellnivå | Attraction | Intensive | Seduction |
Pris, kr | 266.800 | 315.200 | 302.200 |
Pris testbil, (Intensive) kr | 319.200 | ||
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 4 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.560 | 1.598 | 1.560 |
Motor effekt, hk/kW | 92/68 | 120/88 | 114/82 |
Motor dreiemoment, Nm/turtall | 230/1.750 | 160/4.250 | 270/1.750 |
Co2-utslipp (g/km) | 110 | 145 | 104 |
Nox-utslipp (mg/km) | 130 | 31 | 135 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,42 | 0,63 | 0,4 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 12,9 | 12,3 | 12,3 |
Toppfart, km/t | 173 | 187 | 189 |
Svingdiameter, meter | N/A | N/A | N/A |
Lengde (mm) | 4.428 | 4.428 | 4.428 |
Bredde (mm) | 1.826 | 1.826 | 1.826 |
Bredde (mm, inkl speil) | 2.117 | 2.117 | 2.117 |
Høyde (mm) | 1.611 | 1.611 | 1.611 |
Akselavstand (mm) | 2.785 | 2.785 | 2.785 |
Sporvidde for/bak | 1.587/1.590 | 1.587/1.590 | 1.587/1.590 |
Bakkeklaring, cm | N/A | N/A | N/A |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt, kg | 1.279 | 1.252 | 1.295 |
Nyttelast | 640 | 648 | 645 |
Tilhengervekt m/brems kg | 1.400 | 1.200 | 1.600 |
Bagasjerom min/maks liter | 537/- | 537/- | 537/- |
Drivstofftank, liter | 55 | 57 | 55 |
Drivstoff | Bensin | Diesel | Diesel |
Drivhjul | Foran | Foran | Foran |
Girkasse | 5 trinns man | 5 trinns man | 6 trinns elektrisk |
EuroNCAP % voksne/barn | 86/88 | 86/88 | 86/88 |