Test 2012: JEEP Wrangler Unlimited Sahara

Transformert USA-ikon. En ny JEEP Wrangler er her. Krigeren fra 1941 har for lengst trukket i sivil.

Fra første januar i år var det ny importør av JEEP. Pressen var invitert av den Amerikanske ambassade for den offisielle markeringen, og vi ble høytidelig tatt imot av ambassadør Barry B. White i hans residens.

JEEP er en del av Chrysler-konsernet, som for ikke så lenge siden hadde store problemer med å overleve. White fortalte at president Obama grep inn og ga Chrysler nødvendig finansiell støtte, og at han bidro til at Fiat grep inn og hjalp til.

Frank Dunvold hos RSA Norge – som nå er importør av JEEP, fortalte at Fiat da hadde gjennomgått en vanskelig periode, men den kanadisk fødte italieneren Sergio Marchionne hadde ledet Fiat ut av problemene og inn i velstand. Nå fikk han ansvaret for å redde Chrysler.

Utrolig nok greide han den biffen også, og sensasjonelt sørget han for at Chrysler gikk så bra at de kunne betale tilbake lånet fra staten mange år før det som var tenkt.

Marchionnes strategi er å sørge for høy kvalitet på bilene, kombinert med best mulig utstyrte biler. Han sørget for mer moderne konstruksjoner og lavere drivstofforbruk. Og det virker.

Karosseridesign. Man forandrer ikke mye på et krigerikon som JEEP Wrangler. Den skal se mest mulig ut som den opprinnelige Willys kriger. Den så dagens lys i 1941. Bilen oser macho, og signaliserer for hele verden at eieren er et friluftsmenneske som liker ting som er bruksvennlige og uten “bling”. Til Norge kommer bilen i Sahara-versjon, hvilket betyr at den har lakkerte skjermer og tak.

– Det gir den et mer personbilpreg, sier Steinar Dokken. Han er ansvarlig for JEEP i RSA Norge. Taket kan tas av i to deler; hele “skalken” over forsetene løsnes enkelt med håndtak og kan stues vekk i lasterommet. Hardtoppen fra b-stolpen og bakover krever litt verktøy, men er uhyre enkel å fjerne. Til og med dørene kan enkelt tas av for å gi optimal frihetsfølelse. Når det hele er gjort, avdekkes et solid veltebur.

Interiør. Til å være en så enkel bil er interiøret overraskende “sivilisert”. Gode skinnseter, skinnratt, flaskeholdere og elektriske vindusheiser bidrar godt til komforten. Førersetet kan justeres opp og ned med en spak.

Passasjerens gripehåndtak i dashbordet røper stolt sitt opphav med “Since 1941” preget inn i håndtaket. Plastikk-faktoren er litt i overkant høy på interiøret, men følelsen bak rattet minner litt om å sitte i en Hummer H2. Her har man oversikt og kan se ned på andre trafikanter.

Etter en lang dag på byggetomta eller i skogen kan man gjerne bruke hageslangen og spyle “dørken” med vann. Det er hva “gutta” liker, det!

Plass. Vår testbil var registrert for to personer som varevogn, og plassen er det intet å si på. Som personbil tar den nesten 500 liter med baksetet opp, og nesten 1.000 med setet nede. Bakdøren er delt i to, slik at nederste del er hengslet i høyre kant på karosseriet, mens øverste del (glassruten) er hengslet oppe i taket, og blir med dersom taket avmonteres.

Sikkerhet. Airbagene utløses trinnvis etter hvor kraftig kollisjonen er, ellers er sideairbag foran ekstrautstyr. Forøvrig har JEEP Wrangler elektronisk stabilitetskontroll og rollover beskyttelse (ERM -Electronic Rollover Migitation). Godt å ha i en bil som kan tenkes å utfordre tyngdekraften. En viktig detalj er drivstofftanken, som er trygt montert mellom de solide rammevangene. I tillegg er tanken utstyrt med en solid skliplate for å beskytte mot stein og stubber i ulendt terreng.

Komfort. Vi hadde forberedt oss på en bil så stiv at det ville få tennene til å skrangle på landeveien. Dette er ingen bil for pyser, og stram i fjæringen er den. Men ikke mer enn man godt kan leve med. Bilen føles godt sammenskrudd og viste ingen tendenser til den typisk, amerikanske “skjelvingen” over broskjøter, som for eksempel de første eksemplarene av Mercedes M-Klasse hadde. Den er jo faktisk også en amerikanske konstruksjon.

JEEP Wrangler er overraskende godt støyisolert, og totalt sett er det en rekke mer siviliserte biler som havner i skyggen her. Rattet kan kun justeres i høyden.

Motor. Her slipper man hodebryet med å velge motor. Det er en 2,8 liters firer, som yter 200 hk. Fire sylindre og aluminiumstopp. Det litt underlige er at med manuell girkasse yter motoren 410 Nm, mens med automatkasse er dreiemomentet på 460 Nm. Uansett; bilen er sterk, og i lavgir så sterk at man skulle tro den kunne flytte små fjell.

Girkasse. Vår testbil var utstyrt med automatgir med mulighet for manuell, sekvensiell giring. Bakkeholderen er kjekt å ha, spesielt når man har tungt hengerlass. HDC står for Hill Decent Control som aktiveres med en knapp. Innretningen sørger for at bilen i lavgir krabber ned bratte bakker uten at man trenger bremse.

Kjøreegenskaper. Høye firehjulstrekkere med en kvart meters bakkeklaring har lett for å bli primitive på landeveien. De lener seg over og krenger så fort de ser en sving. Ikke JEEP Wrangler. Til tross for brede offroaddekk er kjøreegenskapene bent frem imponerende. En grense er det, selvsagt – men hensynet til øvrig trafikk og behovet for anstendig oppførsel på vanlig, trafikkert vei gjorde at vi ikke nådde denne grensen.

Det er strenge regler for kjøring i naturen i Norge, og det må vi respektere. Vi fikk testet bilen på en anleggsplass. Dét fortalte oss at dette er en tøffing. Firehjulsdriften kan kobles inn som normal høygir eller som lavgir. Det er sperre på differensialene.

Forbruk og miljø. Man kjøper ikke en slik bil for å spare drivstoff. Imidlertid er motoren 16-ventilers Common-Rail Diesel som ikke brenner mer drivstoff enn høyst nødvendig. 0,83 liter på mila ved blandet kjøring med en bil på to tonn og en luftmotstands koeffisient som ikke kan være særlig gunstig, er svært bra.

Utstyr. Her er så og si alt utstyret standard. Vi nøt setevarmer, automatisk klimaanlegg, skinnseter, fartsholder, Radio/CD med bluetooth handsfree og MP3, oppvarmede sidespeil, traction control og bakkeholder, for å nevne noe.

Ambassadør Barry B. White inviterte Drives journalist til den Amerikanske ambassade for å vise frem JEEP.

Pris. Levert som varevogn får man mye bil for pengene for kroner 389.900,-. Legger man på 55.000 får man bilen utstyrt med automat. Med et baksete innmontert og vareromsgitteret fjernet, må du legge på ytterligere 315.000,- til kroner 759.900,-.

Konklusjon. Ønsker du å vurdere andre, lignende biler, er blant aktuelle kandidater: Land Rover Defender, Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder.

Tekniske data

Jeep Unlimited Wrangler 2,8 CRD 2,8 CRD
Pris varevogn, kr 389.900 444.900
Pris personbil, kr 679.900 759.900
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 2.777 2.777
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 13,5 13,5
Toppfart, km/t 172 172
Motoreffekt, hk/kW 200/147 200/147
Dreiemoment, Nm 410v/2.000 460v/1.600
Co2-utslipp (gram/km) 230 230
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,83 0,83
Svingdiameter, meter 12,25 21,25
Lengde (mm) 4.751 4.359
Bredde (mm, inkl speil) 1.843 1.843
Høyde (mm) 1.840 1.840
Akselavstand (mm) 2.424 2.424
Sporvidde 1.572 1.572
Bakkeklaring, cm 25,6 25,6
Rampevinkel for/under/bak 38/20/31 38/20/31
Maks vadedypbe, mm 482 482
Vekt (kg) personbil/varebil 1.998/2.080 1.998/2.080
Nyttelast personbil/varebil 587/505 587/505
Tilhengervekt m/brems kg 2.090 2.090
Bagasjerom min/maks liter 498/935 498/935
Drivstofftank (liter) 85 85
Drivstoff Diesel Diesel
Girkasse 6 trinns manuell 4 trinns automat
Kollisjonsputer 7 7
Stabilitetskontroll Ja Ja