To etternølere kommer nå med elbiler

Toyota har nøyd seg med hybridbil og hittil satset helt og fullt på elektriske biler kun med hydrogendrift. Subaru har ganske enkelt sittet på gjerdet. Nå har disse slått seg sammen for å utvikle en felles battrielektrisk plattform for biler i C- og D-segmentene.

Kanskje det var konseptet til Subaru sin versjon vi i Drive så i Genève i mars? Samtalene om et felles elbilprosjekt var garantert kommet temmelig langt allerede da. Konseptbilen ble presentert under navnet Subaru Viziv Adrenaline og falt helt i min smak. Heltøffe proporsjoner og design jeg tror vi kan si vi ikke har sett så tiltalende fra Subaru før. Dette lover godt – selv om konseptversjonen garantert avviker fra en eventuell produksjonsmodell i ganske stor grad.

Foto: ©Morten Larsen

Med elmotorer må nødvendigvis Subaru gå bort fra dagens firehjulsdriftsystem, men med Subaru sin kompetanse på symmetrisk firehjulsdrift i kombinasjon med avanserte elmotorer, vil Subaru ha mulighet for å holde på sitt hegemoni; ustoppelig.

Foto: ©Morten Larsen

Meldingen om samarbeidet mellom Toyota og Subaru på en slik plattform kom for ikke lenge siden. Det ligger i kortene at samarbeidet går på å utnytte Toyotas kompetanse på elektrisk drift og Subaru sin kompetanse på firehjulsdrift. Samarbeid mellom disse to japanske bilprodusentene er ikke nytt. Allerede i 2005 inngikk de et samarbeid som førte til lanseringen av Toyota 86 og Subaru BRZ, to biler hvor kjøreglede og drifting var primærmålsettingen.

Subaru BRZ og Toyota 86 var et samarbeidsprosjekt. Foto: ©Morten Larsen

Bilene Subaru presenterte i Genève ved siden av Viziv, var en helt ny Subaru Forester hybrid og en helt ny Subaru XV hybrid bygget på Subaru sin Subaru Global Platform, begge med tilnavnet e-Boxer, temmelig antagelig basert på velprøvet hybridteknologi fra Toyota, vil jeg tro.

Subaru Forester e-Boxer. Foto: ©Morten Larsen
Subaru Forester e-Boxer med ny motor og hybrid. Foto: ©Morten Larsen

Motorene er oppgraderte versjoner av den velkjente boksermotoren med en elektrisk motor smart integrert i Lineartronic transmisjonen. Batteriene er på begge bilene plassert ved bakakselen og gir dermed en bedre vektfordeling.

Foto: ©Morten Larsen
Stian Thrane og Torbjørn Lie. Foto: ©Morten Larsen

Jeg hilste på informasjonsdirektør Stian Thrane og nyansatt leder for Subaru Norge, Torbjørn Lie. De kunne fortelle at nytt på bilene er blant annet automatisk nødbrems under rygging, dersom hindringer føreren ikke har oppdaget står i fare for å bli påkjørt. Subaru Levorg vil kunne skilte med en ny 2-liters motor. Nytt for Subaru er også at føreren gjenkjennes automatisk og innstiller førersetet, speil, klima-anlegg osv til hele fem forskjellige førere.

Les om Skoda Vision her!

Les om Peugeots nye elbil her!