Snart lanserer Audi sin første fullelektriske bil

Under bilutstillingen i Genève i mars fikk Drive en kort titt på Audi e-tron quattro concept før lakenet ble trukket over den igjen. Nå har vi fått en titt på interiøret også.

Elbil som kan trekke fullt hengerlass? Audi e-tron gjør det. Foto: Produsent

Det vi har sett er spennende og interessant. En skikkelig SUV og med quattro-systemet tipper vi dette blir en bil som ikke bare ser ut som den kan håndtere skikkelige krøtterstier, men også gjør det. Mange har satt seg på liste for å kjøpe bilen, som blir lansert på høsten i år.

Avdukingen under bilutstillingen i Geneve var en selsom opplevelse. Foto: Morten Larsen

Åpenheten vi har sett rundt Audi e-tron quattro concept som nylansering er uvanlig. Årsaken er at Audi nå ønsker å gjøre kundene oppmerksom på at de nå skal markedsføre en Teslakiller, slik at alle som har hatt skumle planer om å gå til anskaffelse av en helelektrisk bil nå kan vente litt til – så kommer Audi på banen.

Dette ser ut for å være en bil på størrelse med Audi Q5. Foto: Morten Larsen

Et annet element bak åpenheten er at en så ny teknologi kombinert med Audi sine kvalitetskrav tilsier omfattende testing med bruk av mange testbiler. Det er en krevende øvelse, spesielt med tanke på hemmelighold, derfor har Audi likegodt erklært tilnærmet full åpenhet. De dropper den tradisjonelle kamuflasjelakkeringen og går for en dekorlakkering på testprototypene som i beste fall er egnet til å forvirre litt.

Audi e-tron prototype i Kjøbenhavn. Foto: produsent

Det er nesten 250 biler som sendes ut på testing rundt om i verden, og meningen er å teste de i temperaturer fra -20 til +50 grader. De kommer til å kjøre 5 millioner kilometer, eller tilsvarende 125 ganger rundt jorden. Samtidig oppfordres folk til å ta bilder av bilene og legge disse ut på Audi sin hjemmeside. Starten på det hele var i forbindelse med bilutstillingen i Genève i mars.

Drive var tilstede da Audi gjorde sitt beste for å skape blest om sin nye elbil da de foretok en rask avduking av bilen på sin stand – lot den være synlig i et par minutter, for så å dekke den til igjen. Audi sier nå offisielt at de tar steget fra en vanlig bilprodusent med fossilmotorer over til å bli en produsent av fullelektriske biler.

Øyvind Rognlien Skovli ser frem til en rekke nye elbiler fra Audi. Foto: Morten Larsen

– Audi tar et viktig steg inn i fremtiden når vi nå lanserer vår første fullelektriske personbil, sa Øyvind Rognlien Skovli da vi møtte ham på Audi sin stand på Genève-utstillingen. Han er kommunikasjonssjef hos Harald A Møller. – I 2010 vil vi ha tre fullelektriske biler i vårt sortiment, med en firedørs Gran Turismo – produksjonsversjonen av Audi e-tron Sportback conceptbil – samt en modell i kompaktsegmentet, som skal gi den sporty SUVen selskap. Vi vil faktisk lansere mer enn 20 elektriske og plugin hybridbiler innen 2025, spredd over alle segmenter og klasser, forteller Skovli til Drive.

Interiøret i Audi e-tron ser fantastisk bra ut. Foto: Produsent

Audi e-tron quattro concept vil som produksjonsmodell gi god plass til fem personer og bagasje. Ifølge Audi skal bilen tilby rekkevidde og lademuligheter som er kompromissløse, og dét høres jo svært bra ut. Den skal kunne lades med hele 150 kW der forholdene er lagt til rette for dét, slik at den kan lades til 400 kilometer rekkevidde på 30 minutter.

Audi utvikler sitt eget ladesystem. Foto: Produsent

Med et fulladet batteri har den en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Bilen er også utstyrt med induksjonslading – noe som muliggjør trådløs lading ved hjelp av en ladeplate i bakken.

For øvrig er bilen forberedt for lading på tider av døgnet hvor strømmen er billigst, eller slik at nettet på dagtid ikke overbelastes. Bileieren eller brukeren vil kunne sjekke ladesituasjonen i en Audi-portal og en Audi app.

Interiøret i Auti e-tron quattro blir spennende å utforske. Foto: Produsent