Viktig informasjon om Skoda Vision iV

Bilen blir levert med hengerfeste og som 5-seter. Du kan få den levert med tohjulsdrift (bak), eller med firehjulsdrift. Kupémodellen er ikke den første som blir lansert, når den ferdige produksjonsmodellen blir vist frem i første kvartal 2020, blir det en litt mer ordinær SUV. Tenk mer på en Skoda Karoq. Produksjonsutgaven av kupé-versjonen du kan se i filmen under, kommer antagelig etpar måneder etter.

Klikk på bildet for å se film (uten reklame!)

Kombinasjonen av lang rekkevidde, stor plass, mulighet for firehjulstrekk, omfattende sikkerhetssystemer og høy bakkeklaring treffer det norske markedet godt, som foreløpig har få prisgunstige alternativer med de nevnte egenskapene i elbilsegmentet.

De siste to årene har det kommet flere fullelektriske alternativer med lang rekkevidde også i segmentene for større biler, men ikke alle disse alternativene er innen rekkevidde for vanlige barnefamilier når det kommer til prisen.

– Vanlige norske barnefamilier kjører i relativt liten grad fullelektrisk i dag, ganske enkelt fordi alternativene mangler. Mangel på alternativer for dette segmentet er en vesentlig utfordring, og denne skal vi være med å løse. Vårt første bidrag er vår elektriske familiebil, som kombinerer alle de egenskapene målgruppen er på jakt etter med en pris som gjør at elbilfordelene kan komme familier over hele landet til gode, sier Thomas Meiner, direktør for Škoda i Norge . 

#Skoda Vision iV

Konseptbilen har en horisontal lysstripe som går langs den nye, vide og tildekte Škoda-grillen. Dette vil ikke komme på produksjonsmodellen, rett og slett fordi det ikke er tillatt. Det er heller ikke den store, lysende logoen på panseret. Grillen og fronten blir heller ikke så stor og dominerende som på konseptbilen.

#Skoda Vision iV
Et kamera er montert på hver siden av bilen.

Produksjonsmodellen vil ikke ha rammeløse vinduer, og alle dørene vil åpne bakover, så de som ønsket seg “selvmordsdører” blir nok skuffet.

Det er derimot intet som tilsier at dashbordet blir vesentlig endret. Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og rattet i Škoda iV har også et helt nytt design, med kun to eiker og ŠKODA skrevet med store blokkbokstaver erstatter den kjente logoen.

Škoda Vision iV er 4,666 mm lang, 1,926 mm bred og 1,613 mm høy. Man vil kunne velge mellom 19, 20 og hele 21 tommers hjul. Ifølge Elbil24

#Skoda Vision iV
Foto: ©Morten Larsen

Elektromotorer gjør det enklere å utstyre bilen med firehjulsdrift, og Vision iV har to elektriske motorer, én foran og én bak. Ved hjelp av avansert elektronikk fordeles kreftene sømløst til de fire hjulene som har best veigrep. 0-100 er unnagjort på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 500 km ifølge den nye WLTP-standarden. Batteriet har en kapasitet på 83 kWh og 77kWh netto.

#Skoda Vision iV
Foto: ©Morten Larsen

Det er forventet at produksjonsmodellen vil ha det siste innen infotainment-systemer, som gir tilgang til Skodas mange mobile online-tjenester, blant annet Infotainment Online og Care Connected. Om ønskelig, kan bilen mestre bevegelser og stemmekommandoer, samt at den også kan integrere frontpassasjerens smarttelefon i operativsystemet. Mobilen kan også brukes som en digital nøkkel for å låse bilen opp og igjen. Bilen kan også måle sjåførens hjerterytme for ekstra sikkerhet om man ønsker det. Klasseledende Connectivity-egenskaper gir deg også muligheten til å kommunisere direkte med andre sjåfører, biler og infrastruktur.

#Skoda Vision iV
Foto: ©Morten Larsen

ŠKODA åpnet for forhåndsbestilling i juni, og responsen har vært formidabel:

– Interessen for bilen er enorm, og jeg kan love at vi får et voksent volum til det norske markedet. Vi starter vår elektriske reise for Škoda med elbilen Škoda Citigo iV, før vi snart lanserer Vision iV, en fullblods familiebil med alle de egenskapene markedet har etterspurt på vei mot 2025 hvor hele markedet skal kunne velge fullelektrisk, sier Meiner.

Skoda-importørens pr-sjef Morten Moum vil ikke ut med hvor mange som står på reservasjonslisten, men vi kan røpe at nesten 7.000 potensielle kjøpere har betalt kr 5.000,- i depositum for å få bilen levert i 2020.

Klikk på bildet og se film! (uten reklame!)

Så da gjenstår det å se hvor mye av alt dette som dukker opp i produksjonsversjonen. Du kan forvente smarte løsninger, moderne design og en variert meny av tilvalg for å skreddersy bilen etter dine behov. Prisene på bilen er ennå ikke klare, men det er etter hvert skarp konkurranse i dette segmentet. Snart kommer Tesla med sin Model Y også.

#Skoda Vision iV
Foto: ©Morten Larsen

Nå kommer det en rekke, flotte elbiler med god rekkevidde, rask lading og firehjulsdrift fra leverandører som Mercedes EQC, Polestar, Peugeot, Citroen og Porsche for å nevne noen, så her gjelder det for bilfabrikkene ikke å ligge på latsiden.

#Skoda Vision iV
Foto: ©Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen