Plug-in hybrider fra Skoda

Škoda Superb iV PHEV var første hybridmodell med plug-in lading som ble presentert for norsk presse, nå blir også Octavia tilgjengelig som ladbar hybrid. Škoda har tatt et første skritt mot en elektrisk fremtid.

I 2018 var Škoda Octavia Norges mest solgte bil med tradisjonell drivlinje. Nå kommer det en helt ny generasjon – med større plass, nytt designspråk og ikke minst; som ladbar hybrid.

Men første Škoda med stikkontakt var Superb. 2019 var derimot et år med tilbakegang for Škoda i Norge, fortalte produktsjef Sara Persson hos Škoda Norge i Harald A Møller under en pressekonferanse nylig. Noe av årsaken til tilbakegangen var at viktige modeller for det norske markedet forsvant ut. Med Škodas erkjennelsen om at plug-in er kommet for å bli, fikk vi presentert ny Škoda Superb med ladekabel og tilleggsbetegnelsen iV PHEV.

Skoda Superb og Octavia iV PHEV
Produktsjef Sara Persson i Skoda Auto Norge. Foto: ©Morten Larsen

Under panseret på Škoda Superb iV PHEV stasjonsvogn ligger det en 1,4 TSI bensinmotor på 156 hk og en 116 hk elmotor. Foran bakakselen og under gulvet ligger et batteri på 13 kWh.

I kombinasjon yter de to motorene en systemeffekt på solide 218 hk og gir et dreiemoment på 400 Nm. Bilen kan gå på ren batteridrift i 55 km etter WLTP-normen under gunstige forhold. Bilen leveres med en 6-trinns DSG automatkasse, men må du ha firehjulsdrift er vanlig Superb i såkalt mild hybrid eneste alternativ.

Skoda Superb IV
Foto: ©Morten Larsen

Bagasjerommet sluker unna 510 liter, og Superb leveres i fire utstyrsnivåer; Ambition, Style, Sportline og Laurin & Klement. Prisen er kr 411.600,- i rimeligste versjon.

Skoda Superb
Foto: ©Morten Larsen

Bilen kan utstyres med mye nyttig utstyr, blant annet prediktiv cruisekontroll. Denne leser trafikkskilt og justerer bilens hastighet når du kjører inn i en sone med lavere fartsgrense – og vise versa. Škoda Superb kan leveres med køassistent, eller adaptiv fartsholder som det også kalles. Videre er bilen utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer og infotainment-systemet er tredje generasjon, hvor for eksempel lading kan styres fra en app på mobiltelefonen. I det hele tatt lever Škoda Superb fortsatt opp til sitt rykte som en bil med utrolig mange praktiske detaljer.

Skoda Superb iV
Pr-sjef Morten Moum i Harald A Møller gleder seg over ladbar Skoda Superb. Foto: ©Morten Larsen

Ny Octavia   

– Škoda Octavia har vært vår viktigste bil i mange år. For mange av våre kunder er Octavia selve symbolet på Škoda og alt vi står for, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene. Nye Octavia tar dette enda et steg videre når den ved lansering sommeren 2020 også blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg har designet også fått et betydelig løft. Parallelt har vi nå ekstremt gunstige pakker på dagens generasjon tilgjengelig hos våre forhandlere, sier Thomas Meiner, Direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller.

LED alt sammen

Nye Škoda Octavia får et løft, både utvendig og på innsiden. Octavia blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter blir standard. Innvendig vil et helt nytt interiør og en ny generasjon infotainment system løfte Octavia til nye høyder.

Skoda Octavia iV PHEV
Foto Skoda

– Octavia er enormt viktig for Škoda, derfor har vi nå utviklet den helt på nytt. Resultatet er den beste Octavia noen gang – den er rommeligere, mer praktisk og sikrere. Når vi avduker den siste generasjonen akkurat til 60-årsjubileet, har vi tatt et stort skritt forover. Octavia har bidratt betraktelig til utviklingen av merket. Jeg er veldig trygg på at den nye generasjonen vil gjøre sitt for å fortsette denne positive utviklingen, sier Bernhard Meier, direktør for Škoda Auto.

Les vår test av Skoda Rapid her!

Større og med bedre plass

Den fjerde generasjonen av Škoda Octavia blir en god del større enn sin forgjenger. Stasjonsvognen blir hele 22 mm lenger og 15 mm bredere enn dagens modell, og blir derfor 4,689 mm lang og hele 1,829 mm bred. Akselavstanden er 2,686 mm. Med andre ord får den allerede rommelige familiebilen enda mer plass.

Benplassen i baksetet økes med 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen øker til klasseledende 640 liter.

Interiøret har fått et helt nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen. Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg, også i et pustende ThermoFlux-materiale. Nye Octavia blir dessuten tilgjengelig med tre-soners klimaanlegg.

Skoda Octavia iV PHEV
Foto Skoda

Nye Škoda Octavia lanseres i første omgang med utstyrslinjene Active, Ambition og Style, men blir senere tilgjengelig både som den tøffe offroad-utgaven Scout og den sportsligste utgaven Octavia RS.

Selv om nye Octavia har blitt større, er den likevel en av mest aerodynamiske bilene på markedet med en imponerende luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,26. Som kombikupé vil denne verdien synke ytterligere; til Cd 0,24.

Teknologiske fremskritt

Škoda Octavia har den siste versjon av det modulære infotainment systemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM, og er om ønskelig alltid online. Det betjenes med intuitive touchflater, «gesture control» eller den stemmestyrte assistenten Laura.

Nye Škoda Octavia blir den første Škoda -modellen som kan leveres med head-up display. Det er også første gang «shift-by-wire»-teknologi blir tilgjengelig i en Škoda. Det betyr at girspaken ikke lenger er koblet til girkassen mekanisk. Den tradisjonelle girspaken er derfor byttet ut med en ny kontroll-modul i midtkonsollen som har en liten bryter for valg av kjøremodus – R (revers), N (nøytral), D/S (drive/sport), samt en knapp for parkeringsmodus; P.

Les om elbilen nye Renault Zoe her

Nye Octavia får også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer. «Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy. «Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig på nye Octavia. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes.

Skoda Octavia iV PHEV
Foto Skoda

Ved hjelp av «Hands-on Detect» kan også bilen avgjøre om sjåføren holder i rattet eller om han ikke lenger har kontroll over bilen som følge av en potensiell nødsituasjon. Dersom en slik situasjon oppstår, vil «Emergency Assist» stoppe bilen.

Den prediktive cruisekontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen. Systemet kan nå kontrollere både gasspådrag og bremsing fra stillestående og opp til 210 km/t.

Nye OCTAVIA kan leveres med trådløs tilkobling og lading av mobilen, og «SmartLink+»-teknologi. Ønsker du en optimal lydopplevelse, kan et helt nytt Canton-lydanlegg med 12 høyttalere velges som tilleggsutstyr. LED-amibientbelysning med hele ti stemninger kan velges, med projisering av Škoda på bakken under dørene når de åpnes.

Flere motorer – nå også ladbar

For første gang blir også Octavia tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror Superb nå også er. Octavia iV leveres med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk (150 kW), med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWh gir en elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP).

Les om elbilen Ford Mustang MachE her!

Nye Octavia blir også tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer, og disse er forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og Škodas mildhybridsystem.

Skoda Octavia iV PHEV
Foto Skoda

Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler. Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk (81kW) og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk (110 kW) kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48-V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri. Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner.

Begge TSI-motorene blir også tilgjengelige med en sekstrinns manuell girkasse, men da uten mildhybridsystemet.

Nye Octavia tilbys med tre dieselmotorer, med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer.

I tillegg til et dieselpartikkelfilter, er motorene utstyrt med SCR-katalysator og dobbelinjeksjon av AdBlue. Dermed overoppfyller de nye EVO-motorene Euro 6d-standarden for utslipp. Dieselmotorene med 150 hestekrefter og 200 hestekrefter er også tilgjengelige med firehjulsdrift.

I tillegg til standardchassis, tilbyr Škoda nå ytterligere tre alternativer for Octavia: Et 15 mm lavere sportsunderstell, et terrengunderstell (Rough Road), som er hevet 15 mm for høyere bakkeklaring, og et understell med dynamisk støtdemping «Dynamic Chassis Control» (DCC). Dersom man velger DCC, senkes alle modellene, utenom de ladbare hybridene, med 10 mm.

Skoda Octavia iV PHEV
Foto Skoda

Sovepakke for baksetet

Som alle andre Škoda -modeller tilbyr nye Octavia også en rekke smarte løsninger. Sovepakken blir tilgjengelig for første gang i Octavia – her får baksetet to ekstra store nakkeputer og to pledd. For stasjonsvognen blir også elektrisk bakluke tilgjengelig for første gang, og en automatisert bagasjeromsgardin kan leveres.

En multifunksjons lastelomme under hanskerommet gir ekstra lagringsplass, og to små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene. Til sammen fem USB-C uttak kan leveres, inkludert et USB-C-uttak over bakspeilet for enkel tilkobling av blant annet dashbordkamera.

I tillegg leveres nye Octavia med paraply og kost i sjåførdøren, en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken, og mulighet for påfylling av AdBlue (dieselmotorer) med lastebilpistol. Elektronisk utsvingbart tilhengerfeste kan leveres som tilvalg.