Verdenslansering i stor Scala

Drive, Tel Aviv. Det er liten tvil om at Škoda ser på lanseringen av Škoda Scala som viktig. Lanseringen foregikk i Tel Aviv, hele Škoda-styret var tilstede, og en anselig mengde journalister var invitert. Resten av verdenspressen kunne følge live streaming på nettet.

Hvorfor ble Israel valgt som lanseringssted? Jo, landet er kjent for innovasjoner og store kompetanse på datateknologi. Škoda Scala er et resultat av et joint venture med aktører som ANAGOG, UVege, Chakratec, Guardian og XM Cyber, fikk vi vite.

Škoda Scala er en velproporsjonert og linjelekker bil som antagelig blir en sterk aktør i det norske markedet. Škoda Scala erstatter Škoda Rapid Spaceback, men er noe lengre og bredere. Lengden øker med 6 cm, bredden med hele 9 cm og akselavstanden øker med 5 cm. Dette er den første Škoda som bruker den nye plattformen, men Scala har maksimal akselavstand. Tidligere er det VW Polo og Seat Ibiza som bruker samme plattform. Škoda Scala er ingen småbil, dette er en mellomstor bil, men nett nok til ikke å virke prangende.

Les om nye Kia Ceed her!

Bagasjerommet på Rapid Spaceback var på 415 liter og 1.380 liter med baksetene slått ned, mens Škoda Scala tar 467 liter og 1.410 liter med setene nede. Škoda er tradisjonen tro praktiske til fingerspissene. Velkjent er jo isskrapen som sitter i drivstoffluken, klar til aksjon uten at dørene må åpnes og skrapen letes frem. Scala har tre bagasjenett, gode kroker i bagasjerommet til å feste bæreposer og annet i. Paraply i førerdøren, parkeringslappholder og bord som kan foldes ned fra ryggene på forsetene er andre praktiske detaljer.

Bakluken kan åpnes med Tip-To-Close-funksjon og lukkes elektrisk, og det innsvingbare hengerfestet trylles frem elektrisk med en knapp i bagasjerommet og felles enkelt opp etter bruk.

Designmessig ligger den meget tett opptil Škoda Vision RS, som ble vist som konseptbil på Parisutstillingen i oktober. Proporsjonene på bilen er fine, og heldigvis er den aggressive grillen moderert en god del.

Foto: Skoda Auto

Overraskende mye av Visions linjer er beholdt, men i en mer produksjonsvennlig form, selvfølgelig. Et lavt luftinntak i fronten går i hele bilens bredde, og taket ender i en spoiler som en del av Scalas gunstige luftmotstand. Bilen kan leveres med et svart panorama glasstak, og på bakluken står nå Škoda med klare bokstaver. Slik vil det bli på kommende modeller.

Se flere bilder i bildegalleriet helt nederst på siden!

Med et innebygget eSIM-kort med LTE-tilkobling som standard er Škoda Scala permanent oppkoblet på nett. Systemet heter Škoda Connect, og betyr at man ikke er avhengig av en smarttelefon for å laste ned infotainment apper. Dermed er nødoppringing klargjort standard, og serviceinformasjonen Proactive Service kan sende tilstandsrappert til bilforhandler ved behov. Programvare til bilens drift kan lastes ned uten at man behøver å oppsøke verkstedet.

Vi snakket med en av produktekspertene til stede; Jan Havlas. Han forteller at Škoda Connectivity er inkludert standard i bilen, og kunden laster ned en app hvor det hele kan styres.

– Tidligere måtte kunden velge mellom pålogget eller avlogget. Nå kan systemet være pålogget hele tiden dersom det er ønskelig. Videre kan appen gjøres personlig med din farge på bilen som vises i vinduet på telefonen når du bruker appen.

Havlas forteller oss at kunden kan laste ned apper som utnytter infotainment-systemet i stor utstrekning. Da kan man få mye informasjon opp på skjermen, slik som vær, nettbutikker osv.

Foto: Skoda Auto

Škodas online service kan fortelle om ledige parkeringsplasser og bensinstasjoner på reiseruten, hvor det er gunstigste drivstoffpriser og legge opp ruten etter det. Dessuten kan bilen låses eller låses opp hjemmefra eller hvor man måtte befinne seg. Det kan sjekkes hvorvidt noen av vinduene er åpne, hvor mye drivstoff det er på tanken, kikke på detaljer ved bilens konfigurasjon, hvor langt den har gått og hastigheten den har hatt. En drøm for foreldre med barn som er nybakte sjåfører, med andre ord.

Les om da Porsche feiret 70 år i Paris!

Hvis bilen er satt opp for det, kan den sende såkalt pushinformasjon om hvor den er dersom den blir stjålet, et varsel om bilen forlater et forhåndsinnstilt området eller overskrider en bestemt hastighet for å nevne noe.

Skulle du ha glemt hvor på parkeringsplassen du parkerte bilen, kan du aktivere bilens horn og blinklys for å finne den igjen. Som om dette ikke er nok; er sjåføren av den tidsoptimistiske typen, kan bilen på bakgrunn av trafikksituasjonen varsle føreren når vedkommende må begynne kjøringen for å rekke frem i tide.

Sikkerheten er heller ikke overlatt til tilfeldighetene. Crew Protect Assist sørger ved en ulykke for at alle vinduer lukkes og setebeltene strammes. Bremsene går på ved alvorlige uhell for å forhindre at bilen triller videre og forårsaker med skade. Med kamera og radar får føreren hjelp til å holde bilen i kjørebanen og overvåker hva som skjer foran bilen i bytrafikk. Dersom noe uventet kommer i veien for bilen bremser den automatisk. Adaptiv fartsholder virker helt opp i 215 km/t.

– Škoda Scala kommer med tre 1-liters eller 1,5-liters TSI-motorer, og én 1,6 liters TDI-motor med effekt fra 95 til 150 hestekrefter, forteller Morten Moum. Han er kommunikasjonssjef for Škoda i Norge. – 1,0 G-TEC-motoren med effekt på 90 hestekrefter, som er laget for å kjøre på miljøvennlig naturgass (CNG), kommer senere i 2019, påpekte han under lanseringen.

– De fem turbomotorene oppfyller selvfølgelig kravene i Euro 6d-TEMP-utslippsstandard. Sportsunderstellregulering er tilgjengelig som ekstrautstyr – et understell som kan veksle mellom «Normal»- eller «Sport»-modus via menyen for å velge kjøremodus, avslutter Morten Moum.