Til fjells med Kodiaq RS

I racinginspirerte seter med alcantara og perfekt sidestøtte, 240 hestekrefter og firehjulsdrift bar det til fjells i Skodas SUV-flaggskip. Smarte og praktiske detaljer, god plass og alt tenkelig utstyr bidro til en perfekt fjelltur.

Skoda Kodiaq RS
Skoda Kodiaq RS trivdes på vei til fjellet. Foto: ©Morten Larsen

Kodiaq er en romslig bil, og helgebagasjen var det ikke noe problem å få med på turen. Motoren har masse dreiemoment og lystrer villig vår iver etter å komme til fjells. Ettersom mørket senket seg over oss, samtidig som stadig møtende trafikk gjorde at fjernlysbryteren gikk stadig mer av og på, oppdaget jeg at bilen var utstyrt med automatisk blending og LED-lys. Nice!

Store deler av veien var tørr og fin, men med vinterdekk blir testing av bilens veigrep avlyst av naturlige årsaker. Men de sportslige egenskapene skinner lett gjennom, spesielt da vi fikk litt snø under alle fire drivhjulene. Med Haldex 5 reagerer firehjulsdriften lynkjapt og gir sammen med adaptivt understell sikker fremdrift.

Se flere bilder i bildearkivet, helt nederst på siden!

Vi prøvde de forskjellige innstillingene for fremdrift Kodiaq har; Eco, Comfort, Normal, Snø og Sport. Eco passet dårlig sammen med vår jakt etter kjøreglede, men er selvsagt verdifull for mest mulig økonomisk kjøring. Comfort myket opp understellet, «snø» brukte jeg bare ved én anledning; en bratt kneik med is opp fra hytta. Fungerte fint, intet problem. «Sport» var den mest populære innstillingen, selv om understellet nok ble strammet opp et hakk og gjorde bilen litt mer stumpene, samt at motoren ble mer utålmodig og gikk på et høyere turtall. Da er for øvrig det digitale instrumentpanelet organisert slik at turtallsmåleren og speedometeret er i senter. NB: Video uten reklame:

Kodiaq RS har noe Skoda kaller for «Dynamic Sound Boost. Dette er faktisk er noe vi må venne oss til, for det kommer i stadig flere biler; en eksoslyd generert av bilens lydanlegg. Jeg likte lyden, selv om det er litt nedtur at den er kunstig. Jeg kunne faktisk tenkt meg muligheten for å øke lydnivået en smule. Det plager jo ikke de som befinner seg utenfor bilen.

Sportsligheten er der helt klart, men dette er en stor bil. Allikevel står det respekt av at Kodiaq RS har vartet opp med ny banerekord for en syvseters SUV rundt Nürburgrings Nordschleife; 9 minutter og 30 sekunder er ikke å kimse av!

Skoda Kodiaq RS. Foto: ©Morten Larsen
Foto: ©Morten Larsen

Motoren på 240 hk og biturbo er den kraftigste dieselmotoren som ŠKODA noen gang har laget, gir godt med skyv opp bakkene fra Gol. Takket være en turbo som lader fra lavt turtall, og en annen turbo, som gir ladetrykk på høyere turtall, har man effekt over et bredt turtallområde. Dobbeltclutch-kassen er ikke fullt så kjapp og kontant i girskiftene som jeg kunne ønsket, men fungerer helt utmerket sett i relasjon til at dette er en småstor familiebil.

RS-varianten av Kodiaq har fått en del sporty detaljer, som at alt som er krom på standardmodellen er sort på RS. Fronten på bilen kunne kanskje vært litt tøffere, den er litt for lik andre Skoda-modeller. Detaljene er i sort høyglans pianolakk, deriblant takrails, speilhus og vinduslister. Bak er det to sjenerøse enderør under fangeren, og en refleksstripe som strekker seg langs hele bilens bakside – et velkjent designelement blant Škodas RS-modeller.

Skoda Kodiaq RS. Foto: ©Morten Larsen
Foto: ©Morten Larsen

Škoda Kodiaq RS er også den første bilen i Škodas historie som leveres med 20-tommers felger som standard. Den har røde kaliprene, som sitter på 17 tommer store bremseskiver, og kommer tydelig frem takket været Xtreme-felgenes åpne design.

Škoda Kodiaq RS kommer som standard med sportsseter, og har Alcantara både i seteputene og i korsryggen. Kontrastsømmer, røde detaljer og perforert Alcantara tar seg godt ut i interiøret. Forsetenes sidestøtter er kledd i karbonlær, det samme gjelder midtarmlenet og armlenene i dørene – begge med røde kontrastsømmer.

Les om kommende elbil fra Skoda her!

Skoda Kodiaq RS. Foto: ©Morten Larsen
Med førersetet innstilt etter min smak; langt bak, er det fortsatt god plass til bena i baksetet. Foto: ©Morten Larsen

Kodiaq finnes allerede i sju modellvarianter. Vanlig Kodiaq fås i utstyrsvariantene Active, Ambition og Style. I tillegg har du spesialmodellene Scout og Sportline. Prisene begynner på kr 451.700. RS er både den mest spennende – og dyreste til kr 729.700 før tilleggsutstyr. Konkurrenter er biler som Subaru Outback, Mercedes GLE, BMW X5 eller Porsche Macan.

Les også om Skoda Scala her!

Kort teknisk info
Lengde/bredde/høyde, m                                                    4,70/1,88/1,68
Svingdiameter, m                                                                        11,6
Akselavstand, m                                                                          2,79
Sporvidde, m for/bak                                                               15,8/15,7
Bakkeklaring, cm                                                                         19,7
Vekt, kg (7-seter)                                                                 1.805 (1.838)
Nyttelast, kg (7-seter)                                                             541 (616)
Bagasjerom 5-seter (7-seter), max                              725 (270)/1.960(1.950)
Tilhengervekt uten brems, kg                                                      750
Tilhengervekt med brems, kg. 5-seter (7-seter)                  2.500 (1.750)
Taklast, max kg                                                                            75
Motor,                                                                         4-syl. 1.998 ccm m/turbo
Motoreffekt, hk/kW/ved turtall                                             240/176/4.000
Dreiemoment, Nm                                                                       500          
Akselerasjon 0 – 100, sek. 5-seter (7-seter)                            6,9 (7,0)
Toppfart, km/t                                                                               220
Drivstofforbruk, liter/mil, blandet                                             0,6