Produksjonen av den nye elbilen fra Skoda nærmer seg, og Drive bil- og motor var invitert til en spesialvisning før bilen legger ut på en norgesturné.
Folk har betalt 5.000 kroner og forhåndsbestilt Škoda Enyaq iV nesten som gale. Harald A Møller holder tallene for seg selv, men antagelig har over 10.000 kjøpere tegnet seg. Ting tar tid, og de som har stått på liste har vært tålmodige. De fikk endatil varsel om en eksklusiv visning av bilen i februar, som til stor frustrasjon ble avlyst. Nå har endelig to biler ankommet landet klar for en omfattende turné til utvalgte forhandlere. Det er én hvit og én rød, og vi har tatt den ene av dem i nærmere øyesyn under strenge smitterverntiltak.
Škoda Enyaq iV er basert på den plattformen Volkswagen-konsernet har utviklet for en rekke nye biler.
Enyaq iV kommer med totalt fem motoreffekter, tre batteristørrelser, og firehjulsdrift med to motorer. Elbiler med firehjulsdrift på det norske markedet i dag er Mercedes EQC, Porsche Taycan 4S, Audi e-tron, Tesla, Jaguar i-Pace og Ford Mustang Mach-E – samtlige er store biler og relativt dyre. Bare Polestar 2 og Volvo XC 40 har en «folkelig» størrelse, og nå altså Škoda Enyaq iV kommet som et gunstig alternativ i en mer “normal” størrelse.
Den kan leveres med hengerfeste og kan ta takstativ. Gode nyheter for norske bilister.
Innstegsmodellen, Škoda Enyaq 50 iV, har en motor på 109 kW (148 hk), montert bak, som driver bakhjulene. Maksimalt dreiemoment er 220 Nm. Litium-ion-batteriet har en kapasitet på 55 kWh (52 kWh netto), noe som skal gi en rekkevidde på opptil 340 km.
Med et batteri på 62 kWh (58 kWh netto), vil den 132 kW (180 hk) sterke Enyaq 60 iV få en rekkevidde på opptil 390 km. Her er maksimalt dreiemoment 310 Nm.
Enyaq 80 iV har en effekt på 150 kW (204 hk) og et dreiemoment på 310 Nm. Batteriet på 82 kWh (77 kWh netto) gir den lengste rekkevidden i modellutvalget – inntil 510 km (WLTP).
Det største batteriet benyttes også i utgaven med firehjulsdrift, da kombinert med en elektrisk motor også på forakselen. Samlet effekt i Enyaq 80x iV er 195 kW (265 hk) og rekkevidden er inntil 460 km. Dette er de fire alternativene som er tilgjengelige på det norske markedet.
Vi var til stede også da Skoda avduket den første prototypen av bilen under Genéve-utstillingen i 2019, som da het Skoda Vision iV. Prototyper og showbiler lages for å teste interessen blant potensielle kjøpere. De er vanligvis ikke klare for produksjon, og forandringene er store på produksjonsversjonen. Dels fordi ikke alle designelementer er like gode, og mye fordi en showbil ikke er hensyntatt en rasjonell produksjon.
Mye talte for at Vision iV kom til å bli gjenstand for store endringer, blant annet fordi bakdørene var hengslet i bakkant, og b-stolpen derfor ikke eksisterte. Fronten hadde en lyslist som gikk fra hjørne til hjørne; ganske opplagt vanskelig å få tillatelse til å kjøre med.
Les om Skoda Vision iV på Geneve-utstillingen her!
Da jeg kom inn i visningslokalet til Harald A Møller fikk jeg bekreftet at endringer hadde funnet sted. Der og da hadde jeg faktisk problemer med å se særlig store likheter. Men ser man de to bilene sammen, er likheten faktisk ganske imponerende.
Mange jeg har snakket med sier de ser likheter med Audi e-tron, andre mener den er en BMW-kopi. Jeg er ikke enig. Men fantasien i orden kan riktig nok grillen minne ørlite om BMW-nyrene på BMW X2, men Skoda Enyaq iV står helt på egne ben.
Hva vil så Škoda Enyaq iV koste?
Med tanke på at dette har potensiale til å bli en Norgesbil som meget vel kan bli arvtageren til Škoda Octavia, er det underlig at modellutvalget ikke er basert i større grad på firehjulsdrift. Rundt 97% av alle Škoda Octavia som selges her i landet leveres med 4×4. Nå kommer riktignok Enyaq 50, 60 og 80 iV ikke med forhjulsdrift, men med på bakhjulsdrift, men om dette blir brukbart nok på norske vinterveier med saltglatte hjul gjenstår å se. Det vil vi finne ut når vi får testet ut en bil. Pressebiler er ikke ankommet i skrivende stund, men de skal ikke være så veldig langt unna.
Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!
Fossilbiler med bakhjulsdrift har naturlig nok mye av vekten foran, så på noen biler kan hjulspinn bli plagsomt. Men med et tungt batteri plassert midt i Enyaq kan vektfordelingen bli mer fordelaktig.
Innstegsmodellen Enyaq 50 iV koster i utgangspunktet kr 348.520. Med Parkeringspakke, Komfortpakke, Førerpakke og Familiepakke er vi oppe i drøye kr 372.000,-. Parkeringspakke inneholder parkeringssensor også foran og ryggekamera. Komfortpakke inneholder trådløs telefonlading og ekstra støydemping. Førerpakke inneholder multifunksjonsratt med varme, rekuperasjonspaddles og kjøremodusprogram. Familepakke inneholder barnelås, mekaniske solgardiner bak, 230 V uttak samt to USB-C i baksetet. Hengerfeste leveres ikke til 50 iV.
Utstyrspakker og enkeltutstyr
I tillegg til disse pakkene, som jeg anser som «folkelige», er det en drøss pakker til – og enkelutstyr.
Enyaq iV 60 koster kr 408.520,-. Med ovennevnte pakker unntatt førerpakke som er inklusive på iV60, men pluss hengerfeste, snakker vi om drøye 438.000 ferdig levert.
Enyaq iV 80 koster kr 449.520,-. Med samme utstyr unntatt førerpakke og komfortpakke men med hengerfeste blir prisen nesten kr 463.000,-.
Og til slutt Enyaq iV80X. Den har det meste av utstyr og koster i utgangspunktet kr 478.520,-, men trenger etter mitt syn likevel Familiepakke og hengerfeste, og ender da opp med kr 492.120,-.
Vi har her tatt med utstyr som regnes som «normalt» her i landet nå, som varme i rattet, elektrisk førersetet med minne, parkeringssensor også foran og ryggekamera. Det er litt rart at dette ikke er med som standard, men noen klarer seg sikkert uten det som andre anser som selvfølgeligheter i dag.
Skoda Enyaq iV har potensiale i seg til å bli en storselger i Norge. Størrelsen passer de fleste, Skoda har opparbeidet et ry som praktiske biler med fin driftssikkerhet, og prisen gjør bilen oppnåelig for de fleste. Vi ser frem til å ta bilen på en skikkelig test.
Kort teknisk info
Škoda Enyaq 50 iV 60 iV 80 iV 80x iV |
*) Ikke endelig info |
Motor el, hk 148 180 204 265 Dreiemoment, max, Nm 220 310 310 425*) Batteritype NA NA NA NA Spenning, Volt NA NA NA NA Kapasitet, kWh 55 62 82 82 *) |
Hurtiglading, max kW 100 100 125 125 Internlader, kW 7 7 11 11 |
Regnerering, max kW NA NA NA NA Lengde/bredde/høyde, m 4,65/1,88/1,62 4,65/1,88/1,62 4,65/1,88/1,62 4,65/1,88/1,62 Svingdiameter, m NA NA NA NA Akselavstand, m 2,76 2,76 2,76 2,76 Bakkeklaring, cm 18,6 18,6 18,6 18,6 Vekt, kg 1900*) 1950*) 2100*) 2200*) Nyttelast, kg NA NA NA NA Bagasjerom, ltr VDA 585 585 585 585 Akselerasjon 0 – 100, sek NA NA 8,5 NA Toppfart, km/t NA NA NA NA Forbruk, Wh/km WLTP NA NA NA NA Rekkevidde, km WLTP 340 390 510 460 |
Pris inkl lev., fra 348.520 408.520 449.520 478.520 |