Helt siden Škoda viste frem iV på Genéve-utstillingen i 2019 har det vært en lang, lang kø av kjøpere på bilen som skiftet navn fra Vision iV til Enyaq iV. Men det er ikke bare navnet som er radikalt annerledes. Hele nybilprosjektet har endret seg relativt dramatisk fra den lekre utstillingsbilen til den litt typiske SUV’en som tilbys.
Dét ser ikke ut til å ha lagt særlig demper på kjøpelysten, snarer tvert om. Ikke fordi folk liker designet bedre, men fordi den sjenerøse plassen og de praktiske løsningene faller i særdeles god smak hos de som først og fremst er på jakt etter en god familiebil. Riktignok har det på sosiale medier vært flere kritiske røster som er skuffet over at ikke mer er beholdt fra konseptbilen, men noe annet hadde ikke vært å forvente. Det er sjelden en konseptbil som Vision iV kommer til produksjon uten større endringer. De mest kritiske kan glede seg til kupéversjonen kommer. Den ligner faktisk ganske mye på konseptbilen.
Uansett er det en pen og pyntelig stasjonsvogn med solid SUV-preg som har materialisert seg. Kanskje litt større enn en del hadde forventet, men så er det nå engang slik at familier trenger mer og mer plass. Grillen har fått litt pes; den kan minne om tannbeskyttelsen boksere bruker. Så er da mange som er opptatt av «Crystal face» og har bestilt bilen med dét; lysfontenen i grillen til den nette pris av 6.900 kroner. Uvisst av hvilken grunn har ikke Škoda vært i stand til å levere biler med denne grillen ennå.
Tålmodighet
Luftmotstanden (Cw-verdi) på Škoda Enyaq er på bare Cw 0,27. Det er mulig derfor enden på bilen har en litt merkelig avslutning, litt lignende hekken på Mercedes EQC.
De som var tidlig ute og satte seg på bestillingsliste måtte vente nesten et år før de kunne bestille bil. Valgte man tohjulsdrift (på bakhjulene), kunne man få levert bil i april i år. Var kravet firehjulsdrift måtte man vente en god del lenger, helt til august i år for de som bestilte aller først. Nå er bestillingslistene blitt så lange at de sist ankomne må vente langt ut i 2022 før bilen dukker opp. Testbilen er en fullspekket Enyaq iV 80, altså med bakhjulsdrift.
Škoda har med Enyaq lagt opp til en rekke valg, både av batteristørrelser, interiørversjoner og utstyrspakker. Det har falt i god jord hos kjøperne.
– Det at kundene har stor valgfrihet, og blant annet kan velge mellom flere batteristørrelser og kraftpakker, samt en rekke ulike interiørvalg, gjør at Enyaq iV er et attraktivt alternativ for mange, sier Thomas Meiner, direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller. – Det gjør at vi kan imøtekomme kundenes individuelle behov og vaner, noe som har vært svært viktig for oss, sier Meiner.
Matrix
Enyaq iV 60 har LED frontlykter og baklykter som standard, mens «Full LED Matrix»-frontlys og full LED baklys i C-form er tilgjengelig som ekstrautstyr på iV 80. Matrix er en utrolig oppfinnelse som slett ikke er ny. Jeg fikk presentert Matrix på en Opel Astra under navnet «Intelli-light» så langt tilbake som 2016. På Enyaq iV består hver Matrix-fjernlysmodul av 24 LED-enheter, som kan kontrolleres individuelt. Med Matrix-lys kan bilen derfor kjøres med fjernlys hele tiden, uten at møtende trafikk blendes. Dersom kameraet i frontruten oppdager kjøretøy eller personer og objekter som reflekterer lyset, vil den intelligente lysteknologien automatisk slå av deler av lyskjeglen.
En ulempe er at hovedlyset slår seg over på nærlys når du kjører i tettbygde strøk som er opplyst av gatelys. Det kan av og til være en fordel at man allikevel har fjernlys på.
Enyaq iV blir den første Škoda-modellen som er utstyrt med «head-up display». Mange vil nok juble over dette, men gleden koster fort kr 9.200 dersom du allerede har bestilt navigasjon og prediktiv fartsholder, 16.800 for dette i én pakke.
Sikkerheten i bilen er det ikke noe å si på. Dersom bilen registrerer fare for kollisjon med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy, støtter for eksempel «Collision Avoidance Assist» føreren med aktive styreimpulser, og hindrer sammenstøt gjennom en kontrollert unnamanøver, noe vi aldri fikk oppleve under vår test. Ved venstresvinger i veikryss registrerer «Turn Assist» møtende trafikk tidlig, varsler føreren, og om nødvendig, stopper bilen. Når en dør åpnes, varsler «Exit Warning» passasjerene i bilen dersom et annet kjøretøy eller en syklist nærmer seg bakfra. Dette gjøres akustisk og visuelt, med et lyssignal på innsiden av ytterspeilene.
Infotainmentsystemet i Škoda Enyaq iV er basert på den siste versjonen av «Modular Infotainment Matrix», og tilbyr tallrike funksjoner som er knyttet til internett. Den sentrale komponenten er en 13-tommers frittstående berøringsskjerm, som også kan betjenes med gester og den digitale stemmestyringen «Laura». Den mest sentrale informasjonen vises til sjåføren på et 5,3-tommers digitalt dashbord som har fire ulike layouter. Batterilading og temperaturen i kupéen kan også styres fra «Škoda Connect»-appen.
eSIM
Smarttelefoner kan integreres i systemet med «Smartlink»-teknologi; «Android Auto», «Apple CarPlay» eller «MirrorLink». Mange har misforstått Škodas materiell og tror det er mulig å lade to telefoner samtidig induktivt med «Phone Box». Det stemmer ikke, for det er plass til to telefoner i midtkonsollen, men bare en som kan lades. Vinkelen telefonen ligger i er etter mitt syn ikke ideell. Dessuten ble min telefon veldig varm under lading. Som kjent har ikke batteriet i telefonen godt av å bli for varm.
En forsterker med fire 20-watts kanaler gir utmerket lyd. I Enyaq iV50 driver denne fire høyttalere som standard. Fra Enyaq iV60 og oppover er det 8 høyttalere. «Škoda Sound System» med til sammen 9 høyttalere er tilbehør.
Innebygget eSIM gir permanent tilkopling til internett, og tilgang til mange onlinefunksjoner. Blant annet bruker både trafikkinformasjon og navigasjonssystemet onlinedata. «Škoda Connect mobile online services» tilbyr også funksjoner spesielt tilpasset elbiler. Det betyr at eierne via «Škoda Connect»-appen eller en nettportal kan fjernstyre ladingen, slå på klimatisering før start, eller forhåndsprogrammere tider for klimatisering. I tillegg gjør internettilkoplingen det mulig å oppdatere både kart og programvare uten å oppsøke forhandleren.
Bak rattet trivdes jeg godt. Interiøret er moderne og elegant, og leveres i fire versjoner. Testbilen var utstyrt med topputgaven Ecosuite, hvilket betyr skinnseter og pianolakk. Ulempen med pianolakk i interiøret er faren for reflekser fra solen av og til. Jeg ville styrt unna versjonene Suite og Ecosuite av denne enkle grunnen.
Bakhjulsdrift
Kjøreegenskapene er fine, og bilen er ikke for stiv i fjæring/støtdempere. Den ruller stille og fint, litt avhengig av hvilke dekktyper og felgstørrelse bilen er utstyrt med. Vår testbil hadde 21’’ felger og Pirelli Scorpion uten at det var spesielt plagsomt. Enyaq iV kan minne om Audi e-tron å kjøre, en trøst for de som plages med tanken på at de dessverre ikke hadde råd til en e-tron.
Hittil har bilen vært levert med bakhjulsdrift, og dette kan fungere bra på vinterstid, særlig ettersom vektfordelingen er veldig annerledes på en elbil med såpass tungt batteri plassert midt i bilen. Senere i august og utover høsten kommer versjonene med firehjulsdrift. Da skal vi komme med en test av vinteregenskapene mellom de to versjonene. Det blir interessant.
Regenerering kan slås på og av med den berømte girbryteren med «B» på midtkonsollen, eller mer avansert; med paddlene på rattet. Meget behagelig å kunne justere effekten av regenereringen etter hvor mye bilen skal bremse. Hardeste regenerering er høyeste trinn på paddelen til venstre eller «B», men enpedalkjøring er det ikke. Foran er det skivebremser, bak er det forunderlig nok trommelbremser. Min første tanke var at her har Škoda spart penger, men ved nærmere ettertanke er det høyst sannsynlig problemer med den enorme saltbruken og ditto medfølgende rust på bremsene som er grunnen. Som kjent brukes ikke bremsene på langt nær like mye på en elbil, og spesielt bremsene bak er utsatt. Derfor har Škoda tatt et skritt tilbake og montert godt innpakkede trommelbremser. Dette er neppe en fordel for Škoda selv, som må bake inn i servicen mer arbeid når bremsene bak skal inspiseres på serviceintervall.
OTA
På en helt ny bil som dette, med mye data, microchips og programvare blir det fort noen barnesykdommer. Også denne bilen hadde bugs, slik at skjermen låste seg. Bare én gang under min test, og dette skal man ikke tillegge mye vekt. Škoda vil garantert oppgradere programvaren OTA (Over The Air) med tid og stunder.
Det er gode seter og god plass foran. Bak er plassen helt imponerende. God plass til bena og nesten til flosshatten, hvis du trenger det. Med den rette utstyrspakken får du varme i baksetet, egne strømuttak, også for vanlig stikkontakt.
Bilen kan leveres med bagasjeromspakke hvor gulvet kan løftes opp slik at ladekabler, gardinen og annet nødvendig utstyr kan legges i egne rom. Et nett som hindrer bagasje å rase forover er en del av utstyret. Det er solide fester for å sikre gjenstander, og Škoda sine praktiske bagasjeromskroker. Dessverre ble det ikke plass til isskrapen i tanklokket på grunn av ladekontakten, men den finner man i bakluken. I fordørene er det paraplyer klare til bruk. Utrolig bra!
Bagasjerommet sluker unna hele 585 liter, 1.710 liter med baksetet foldet ned. Det er ingen «frunk» foran, slik at ladekabler må legges under bagasjeromsgulvet. Merk at Škoda Enyaq iV kan ta inntil 75 kilo taklast. Ikke alle elbiler er godkjent for det. Ei heller godkjent for å trekke henger med en respektabel tyngde. Det er Enyaq iV 60 til 80. iV 80X kan trekke 1.200 kilo henger. Rekkevidde og lading på hurtiglader er ikke målt. Forbruket lå under testen på rundt 16,6 kWh/mil ved normal bruk.
Les tidligere artikkel om Skoda Enyaq iV her!
Kort teknisk info
Škoda Enyaq iV | 50 | 60 | 80 |
Motor el, hk | 109/148 | 132/180 | 150/204 |
Dreiemoment, max, Nm | 220 | 310 | 310 |
Batteritype | Lithium Ion | Lithium Ion | Lithium Ion |
Spenning, Volt | NA | NA | NA |
Kapasitet, netto kWh | 52 | 58 | 77 |
Lading, DC/AC max kW | 100/11 | 125/11 | 125/11 |
Regenerering, max kW | NA | NA | NA |
Lengde | 4,65 | 4,65 | 4,65 |
Bredde | 1,88 | 1,88 | 1,88 |
høyde | 1,62 | 1,62 | 1,62 |
Svingdiameter, m | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Akselavstand, m | 2,76 | 2,76 | 2,67 |
Bakkeklaring, cm | 18,6 | 18,6 | 18,6 |
Snudiameter | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Vekt, kg | 1.940 | 1.965 | 2.090 |
Nyttelast, kg | 605 | 619 | 597 |
Taklast | 75 | 75 | 75 |
Hengervekt m/brems | – | 1.000 | 1.000 |
Bagasjerom, ltr VDA | 585/1.710 | 585/1.710 | 585/1.710 |
Akselerasjon 0 – 100, sek | 11,3 | 8,7 | 8,6 |
Toppfart, km/t | 160 | 160 | 160 |
Forbruk, Wh/km WLTP | 146 | 160 | 160 |
Rekkevidde, km WLTP | 355 | 413 | 537 |
Pris fra kr | 353.600 | 393.600 | 463.600 |