Sjekk denne bilens dna

Alfa Romeo Giulietta: Et godt dna er viktig, og denne bilen har for sikkerhets skyld en egen knapp for valg av riktig dna.

De fleste bensinhoder får et drømmende blikk når Alfa Romeo blir nevnt. Bilmerket som har vært assosiert med motorsport siden bilens barndom. Enzo Ferrari startet sin karriere som teamsjef hos Alfa Romeo på 1920-tallet før han begynte å konstruere og produsere sine egne biler. Men det er en annen historie.
Jeg skal se nærmere på en Alfa Romeo Giulietta TCT, og den står der og ser så utålmodig ut at den ikke har tid til å vente på at sjåføren skal sette seg inn. Jeg glir derfor raskt ned i de knall røde skinnsetene og stikker den litt spesielle nøkkelen i tenningslåsen.
Den starter med et snerr, og en lampe ber meg pent feste sikkerhetsbeltet. Vi skal på tur!
Automatkasser er normalt ikke noe jeg forbinder med biler av sportslig karakter. Jeg er skeptisk, for å si det mildt. Men vel ute på landeveien viser denne girkassen noe ganske interessant som heter dna. Les videre, så får du hele historien.

 
Karosseridesign

Italiensk design er verdenskjent. Designet på Alfa Romeo Giulietta lever opp til statusen. Men enden er best, for å si det slik. Riktig nok har fronten en aggressiv og aerodynamisk form, men bakstussen kunne nesten ikke vært mer velproporsjonert. Alt er satt sammen i harmoni; avslutningen på siderutene, bakluken med spoiler, baklykter og eksosrøret som stikker ut under det sorte skjørtet. Dette er bare vakkert.

Interiør

Interiøret er også typisk Alfa Romeo. Den berømte logoen er ikke bare preget i nakkestøttene, den er brodert inn. Vippebryterne på dashbordet er av den litt sære typen, men veldig lette å bruke. Forsetene gir brukbar sidestøtte, men ikke så god som en bil av dette kaliber bør ha. Et minus for at ikke helningen på sitteputen kan justeres. Da hadde det vært mulig å få bedre lårstøtte. Instrumentene er lettavleste når det ikke er sol, men refleksen i glasset forstyrret. Glasset er buet, og en pussighet er at når solen faller på sjåførens ansikt, kan skjeggstubbene studeres i refleksen….

Rattet kan justeres opp og ned og ganske langt ut, men den italienske kjørestilen skinner igjennom: Her er det armene rett ut som gjelder.

Plass

Dette er en relativt liten bil, hvor stil og kjøreglede går foran praktiske ting som plass. Men plassen er grei nok; 350 liter i bagasjerommet er omtrent det samme som siste versjon av VW Golf. Vår modell var utstyrt med midtarmlene bak. Dette var inkludert koppholdere, og en luke til bagasjerommet for transport av litt lengre gjenstander. Kjekt å ha.

Sikkerhet

Trygg bil. “Alle” biler får jo fem stjerner i EuroNCAP for tiden, så også Giulietta. Men en score på 97% for voksne er særdeles bra. Så skryter da også fabrikken av at de har utført uvanlig mange krasjtester. Dét har gitt resultater. Også for barn er sikkerheten god: 85%. Bilen er utstyrt med Isofix-fester.

Komfort

Dette er en sportslig bil, og vår bil var utstyrt med sportspakke. Da merkes skarpe asfaltkanter godt. På landeveien blir de større ujevnhetene imidlertid godt maskert, litt overraskende egentlig på en såpass stiv og sportslig bil. Stillegående er den også, unntatt når man gir full gass. Lyden er deilig, den.

Motor

Til å være en småheftig motor med 170 hester på bare 1,4 liter, er den positivt fleksibel. Den kommer mest til sin rett på litt høyere turtall, og slik skal det jo være på en potent italiener.

Hva er så Alfa Romeo dna? Ved girspaken er en bryter med d for dynamisk, n for normal og a for allvær. Innstilt på normal er motorturtall og girkasse innstilt på sportslig, men økonomisk kjøring.

Skyves den lille spaken til dynamisk, blir bilen atskillig mer potent, med høyere turtall og kjappere nedgiring. I posisjon a for “all weather” skal samspillet mellom motor, gir, stabilitetssystemet og den elektroniske differensialen optimaliseres for å gi best mulig fremkommelighet på glatta.

Men det er flere motorer tilgjengelig. Foruten de som er listet opp i vår tabell, kan bilen leveres med en 1,4 liters bensinmotor på 120 hk samt en 2,0 liters diesel på 140 hk.

Girkasse

Under girspaken ligger en liten skatt; TCT-girkassen. Den består av en toplateclutch og girkassen består egentlig av to deler, hvor begge delene har hver sin clutch, derav navnet TCT (Twin Clutch Transmission). Den ene delen legger inn neste gir for å forberede girskift, som så foregår smidig og elegant. Jeg har aldri opplevd så silkemyke girvekslinger, så og si uten opphold av fremdrift tidligere. Alfa Romeo er ikke alene om teknologien. Systemet er også kjent fra VWs DSG-girkasser.

Noe av det interessante er at man kan velge mellom å kjøre helautomatisk giring, eller å gire selv. Det fine er at Alfa Romeos ingeniører har forstått et viktig prinsipp: Man girer opp ved å dra spaken til seg og ned ved å skyve den forover. Gratulerer og hurra!

Kjøreegenskaper

Foran har bilen MacPherson og bak er det multilink oppheng. Stabilitetskontroll (VDC), dynamisk styringskontroll (DSC) og elektronisk styrt differensial sørger for å holde hjulene i bakken uten å spinne når sjåføren skal teste grensene. Jeg tillot meg så provoserende kjøring man kan gjøre på offentlig vei uten å bli arrestert. Bilen oppførte bilen seg eksemplarisk. Litt preg av forhjulsdrift kunne kjennes når ujevn veibane utfordret bilen i tillegg til min svingteknikk, men denne bilen gir mye moro for pengene.

Forbruk og miljø

Ingeniørene til Alfa Romeo har tatt utfordringen med å gjøre noe med bensinmotoren når det gjelder dieselmotorenes forsprang på forbruk og utslipp av miljøgasser. De er noe nær å lykkes. Dette er gode nyheter for de som mener en dieselmotor ikke hører hjemme i en sportslig bil. Dieselbiler står dessuten i fare for å få kjøreforbud under spesielle atmosfæriske forhold om vinteren.

Utfordringen er å konstruere en motor som har bånndrag samtidig som den er sprek nok ved høyere turtall. Ingeniørene har lagt arbeid ned i å optimalisere kamvinklene, ventilkontroll og tilgangen på fortettet luft. Det ser ut for å ha virket. Bilen er god til å seigdra, sprek som få på høye turtall, og sannelig er den ikke nøysom på bensinen også. Om start-stopp har noe særlig å si under nordiske forhold er ikke godt å si, men 0,52 liter på mila er det ikke noe å si på.

Utstyr

Alfa Romeo Giulietta leveres som innstegsmodell med dna, aircondition, Start-Stop, elektriske speil etc. Man kan oppgradere til Distinctive Pack, som består av tonede ruter, elektrisk drevne vinduer bak, tosone klima, bluetooth, ryggesensor med mer. Så kan man legge til Sport Pack, skinninteriør, soltak osv. Som seg hør og bør var vår pressebil ganske godt utstyrt med mye av dette.

Pris

Som tabellen viser starter prisene på kroner 279.900 for utgaven med 1,6 Multijet Diesel. Så kan man gå gradene opp til Giulietta 1750 Turbo Benzina til 539.900. Denne har da både Distinktive Pack og Sport Pack samt endel godsaker, med mulighet for å plukke mer fra utstyrslisten.

Konklusjon

Alfa Romeo Giulietta er en spennende bil, som appellerer til de som har sans for både vakker design og potent kjøreglede. Naboen vil sende deg misunnelige blikk. VW Golf GTI GSD er nærmeste konkurrent.

Tekniske data

Alfa Romeo Giulietta TCT         1,6 JTD              1,4 TBI          2,0 JTD          1750 TBI

Pris personbil, kr                             279.900          354.900      374.900        539.900

Pris testbil                                                                       449.900

Antall sylindre                                 4                               4                         4                   4

Slagvolum, cm3                               1.598                         1.368                   1.956             1.742

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.          11,3                           7,8                       7,9                 6,8

Toppfart, km/t                                 185                            218                      218                242

Motoreffekt, hk/kW                          105/77                       170/125                170/125          235/173

Dreiemoment, Nm, Normal               320v/1.750                 230v/2.250           320v/1.500     340v/1.900

Dreiemoment, Nm, Dynamisk          –                                250v/2.500           350v/1.750     –

Co2-utslipp (gram/km)                     114                            121                      119                177

Forbruk blandet kjøring, l/mil            0,44                           0,52                     0,45               0,76

Svingdiameter, meter                       10,9                           10,9                     10,9               10,9

Lengde (mm)                                   4.351                         4.351                   4.351             4.351

Bredde (mm, inkl speil)                    1.798                         1.798                   1.798             1.798

Høyde (mm)                                    1.465                         1.465                   1.465             1.465

Akselavstand (mm)                          2.634                         2.634                   2.634             2.634

Sporvidde                                       1.554                         1.554                   1.554             1.554

Vekt (kg)                                         1.380                         1.310                   1.320             1.320

Nyttelast                                         IO                              IO                        IO                  IO

Tilhengervekt m/brems kg                1.300                         1.300                   1.300             1.300

Bagasjerom min/maks liter               350/1.045                   350/1.045             350/1.045       350/1.045

Drivstofftank (liter)                           60                              60                        60                  60

Drivstoff                                         Diesel                        Bensin                 Diesel            Diesel

Girkasse                                         6 trinns man               6 tr. TCT               6 tr. TCT         6 trinns man

Kollisjonsputer                                6                               6                         6                   6

Stabilitetskontroll                           Ja                             Ja                       Ja                 Ja