Seat på hugget med flere nyheter

Norge var første land i en turné som Seat har i disse dager. Det betød ikke bare at vi fikk et gjensyn med Seat Minimó, Seat el-Born og Cupra Formentor fra Genève-utstillingen, det var sannelig også en vaskeekte verdenspremiere på Seat Mii electric.

Seat Mii electric hadde sin verdenslansering i Oslo nylig. Foto: ©Morten Larsen

En økning i antall solgte biler på 13% i 2018 er selvsagt interessant for Seat selv, økningen kan ikke ha noe å gjøre med relanseringen av merket i Norge, for salget her har så langt vært labert.

Nylig var vi i Drive invitert til en verdenslansering, en smule prøvekjøring og en dose informasjon. Verdenslanseringen var Seat Mii electric. Produksjonen av fossilversjonen – som er basert på VW e-UP – stanses i juli i år, utpå høsten lanseres den helelektriske versjonen av bilen, og Norge skal være prøvekluten for Seat med denne bilen. I hvert fall påsto ledelsen i Seat at de ville lære av den norske lanseringen og bruke det i resten av Europa.

Marcus Keith leder utviklingen av nye Seat og ble headhuntet fra Audi. Foto: ©Morten Larsen

Seat Mii electric er ikke priset ennå, av forståelige grunner. Men alt tyder på at bilen kommer til å bli aggressivt priset og bli et meget gunstig alternativ for de som er ute etter en liten og rimelig elbil. Rekkevidden er et hett tema, av noen oppfattet som blåst litt ut av proporsjoner. Ikke alle trenger å kjøre til hytta på Hafjell og tilbake uten å lade. Spesielt med en bil som dette er rekkevidde noe mindre interessant, men WLTP er målt til 26 mil, som bør holde for de fleste som bruker bilen til normal kjøring og har lademulighet hjemme.

Seat el-born er en helelktrisk bil basert på VW-konsernets MEB-plattform. Den blir lansert i 2020. Foto: ©Morten Larsen

Bilen kan reserveres allerede nå, og yter 61 kW eller 82 hk, og gjør 0 til 100 på 12,5 sekunder. Bagasjerommet tar 250 liter, 923 liter med bakseteryggen slått ned og du laster pinlig nøye helt opp til taket. Batterikapasiteten er på 36,9 kWh, og kan lades med en 40 kW hurtiglader fra 0 til 80% på en time. Med en 7,2 kW veggmontert lader blir ladetiden til 80% på ca. fire timer. Den helelektriske Mii-modellen skiller seg fra forbrenningsutgavene med en grill som er lakkert i bilens farge, og ny frontstøtfanger. Bilen får tåkelys og LED-kjørelys som standard. Interiøret er også revidert til den nye Mii electric.

Det var ikke anledning til å prøvestitte Seat el-born, men vi i Drive gjorde det allerede i mars. Foto: ©Morten Larsen

Alle venter jo spent på Seat el-Born, og de som ønsker seg den må vente til 2020, ble vi fortalt. Derimot kan de som ønsker å fortsette å bruke fossilbil glede seg over Cupra Ateca.

Cupra ble for ikke lenge siden lansert som et eget merke, med eget, arkitektdesignet hovedkontor og logo. Cupra skal være det samme for Seat som DS er for Citroen. I starten vil Cupra selges via Seat-forhandlere, senere kan det bli aktuelt med egne Cupra-forhandlere.

Cupra Ateca klar til prøvekjøring i Maridalen. Foto: ©Morten Larsen

Cupra Ateca fikk jeg en kort prøvetur med. Ga absolutt mersmak! Blant horder av syklister i Maridalen fikk vi også en kort prøvetur med dynamittpakken Cupra Ateca R. Med 296 hk ga den en smak på hva Cupra kan tilby av kjøreglede. I 2020 kommer også en Cupra plug-in hybrid; Cupra Formentor.

Cupra Formentor knyttes det stor spenning til. Ladeluken er på plass foran førerdøren. Foto: ©Morten Larsen
Seat Minimó er rett og slett et sjarmtroll. Foto: ©Morten Larsen

Seat Minimó fikk vi et gjensyn med fra Geneve-utstillingn. Det blir en opplagt konkurrent til Renault Twizy. Vi gleder oss til å prøve disse bilene mer!

Seat Minimó viste under Genève-utstillingen hvordan man får med seg bagasje. Foto: ©Morten Larsen

Les om Volkswagen Buggy på MEB-plattformen her!

Ville Erba Villa d'Este Gyro
Klikk her for å lese om denne farkosten!