Renault Kadjar: Urban hyttebil

En av bilene vi prøvekjørte fikk kjørt seg i “westernland”.

Spanske Bardena-ørkenen er kjent for innspillingene av en rekke spaghetti-westernfilmer. Stedet er også utmerket for å prøvekjøre en av årets bilnyheter; Renault Kadjar. En praktisk bil som også egner seg til norske veier og bybruk.

Småfuglene strever med å forflytte seg i den kraftige vinden som herjer med spanske Zaragoza denne vårdagen. De kan trøste seg med at i andre deler av Europa er det atskillig dårligere vær.

Deler av Spania plages av sur, kald vind. Her ved Bardena-ørkenen er våren satt på vent av en kaldfront, men solen skinner fra en skyfri himmel og varmer litt.

Etter et kort informasjonsmøte, haster motorpressen mot raden av Renaut Kadjar. Bilen som ble lansert på Geneve-utstillingen i mars, og som nå med millimeterpresisjon står klar til to dagers tøffe tak med kritiske journalister fra Nederland, Finland og Norge.

Drive Bil og motor sin utsendte; Morten Larsen

Kadjar er egentlig ikke helt ny. Den har en halvbror som går under navnet Nissan Qashqai, resultatet av de to bilfabrikkenes samarbeid om utviklingen av en såkalt crossover. Det er en biltype med visse egenskaper fra firehjulsdrevne terrengbiler, men mer sivilisert og med gunstigere pris. En umiddelbar suksess da den ble lansert i 2007. Nå har Renault en nyutviklet bil over samme lest.

Renault Kadjar tar seg godt ut der den forsøker å sjarmere oss med sin krisebærrøde, blanke lakk. Karosseridesignerne har ikke spart på svulmende, sensuelle former og spennende felgdesign. Men hvordan oppfører den seg i trafikken? Hvor praktisk er den i bruk?

Jeg åpner døren og konstaterer at jeg kan sette meg rett inn uten at jeg verken trenger å klatre opp eller krype ned i et lavt sete. De lave bilene er mer strabasiøse å komme ut av for oss med ledd som er blitt stivere med årene.

Utstyr. Både ratt og sete kan justeres slik at jeg får en god sitteposisjon. Standardutgaven “Zen” er godt utstyrt, med automatisk nær/fjernlys, nødbremsassistanse, filskiftevarsler og trafikkskiltgjenkjenning. Et kamera trafikkskiltene og viser fartsbegrensningen på dashbordet.

Jeg savnet navigasjon, men legger man på 25.000,- og går opp til “Bose” utstyrsversjon, får man ikke bare et lydanlegg fra anerkjente Bose, men Bose seter, multimediepakke med navigasjon, berøringsskjerm og tonede sideruter, for å nevne noe. Passajersetet foran kan dessuten felles ned, slik at gjenstander på hele 2,5 meter kan fraktes i bilen.

DAB-radio med blåtann er standard, og mange vil nok like nøkkelkortet man kan ha i lommen, og låse bilen opp og igjen ved å trykke på en liten knapp på dørhåndtaket. Parkeringsassistanse er ekstrautstyr og med den manøvrerer bilen seg selv inn på en parkeringsplass.

Av standardutstyr som mange setter pris på er fartsholder samt fartsbegrenser. En liten ulempe er at av- og påbryterne for fartsholderen sitter på midtkonsollen. Et litt uvant sted og dessuten noe som kan ta oppmerksomheten bort fra trafikken når man skal finne dem.

Plass. God plass er viktig, selv om barna har flyttet ut av redet. Et aktivt liv og barnebarn krever plass. Kadjars 527 liters bagasjerom er denne bilklassens største. Plassen øker når seteryggen på baksetet slås ned, slik at bilen blir en stasjonsvogn med et volum på 1.478 liter.

Ute i trafikken viser Renault Kadjar TCe 130 seg ikke bare lett å kjøre, man sitter så høyt at man får god oversikt. Motoren er fleksibel og girkassen lystrer mitt minste vink.

Elektrisk håndbrekk og valgmuligheter på drivverket finner man på midtkonsollen.

Jeg fikk også prøve Kadjar dCi 130 med firehjulsdrift på skikkelig dårlig grusvei, og tok i tillegg en liten tur ut i ulendt ørkenterreng hvor mang en spaghetti-western er filmet. Selv om dette ikke er en terrengbil, har den 20 cm bakkeklaring og tar seg fint frem over stokk og stein.

Anders Gadsbøll hos den norske importøren forteller at de første Renault Kadjar kommer til Norge i løpet av sommeren, men bilen kan bestilles allerede nå. Man kan velge mellom en bensinmotor på 130 hk og to dieselmotorer på henholdsvis 110 og 130 hk.

Som crossovere flest er utgangspunktet forhjulsdrift, men med den største dieselmotoren kan den leveres med firehjulsdrift. Automatgir leveres kun i kombinasjon med 110 hk diesel og forhjulsdrift. Helt uoffisielt fikk jeg høre at både firehjulsdrift og automatgir vil komme i kombinasjon med de andre motorvariantene etter hvert.