Det er tre dager i kalenderen for historisk racing som er verd å merke seg; når Goodwood Revevial arrangeres i september.
Da går et herlig arrangement som vi anbefaler sterkt å få med seg. Vi snakker om Goodwood Revival, et historisk løp for racerbiler fra før 1966. Banen ligger i Syd-england, idyllisk beliggende midt på landet og på Goodwood-godset.
Den 10. hertug av Richmond var en av Englands mange, rike godseiere før andre verdenskrig. På ett område skilte han seg ut; han var en skikkelig bilentusiast. Som mange andre velstående på den tiden, kjørte han billøp.
[the_ad id=”4745″]
Men så kom krigen, og snart fikk han signaler fra krigsministeriet om at han måtte avsette et stort jorde til flyplass. Flyplassen skulle vise seg å spille en viktig rolle i ”Slaget om Storbritannia”.
Etter krigen lå flyplassen der, hertugen av Richmond fikk en plan: Racing! Han gikk i gang med å tegne en bilbane, og første løp på banen gikk av stabelen i 1948.
I årene etter gikk det mange løp, og bilfabrikkene brukte den som testbane for sine biler. Banen var en av Englands mest populære, men ut på 60-tallet gikk bilene så fort og kravet til sikkerhet ble så store at det ikke ble tillatt med løp her lenger. I 1966 var det slutt. Stirling Moss hadde sin spektakulære ulykke her – en ulykke som ødela en glitrende karrierer for godt. Bruce McLaren omkom her under testing av en ny Can-Am-bil i 1970.
Banen lå brakk i mange år, eneste bruk var som testbane for bilfabrikkene. Så overtok dagens Lord March godset. Han er barnebarn av grunnleggeren av banen. Da han overtok godset, åpnet han opp parken rundt hovedhuset til en årlig festival; the Festival of Speed. Dette var i 1993. Festivalen var såpass innbringende at han kunne sette av penger til restaurering av Goodwood-banen.
Ferdig restaurert gikk det første Goodwood Revival i 1998, på femtiårsdagen for åpningen. Siden den gang har dette fantastiske arrangementet gått hvert år i september.
En av de tingene man bør gjøre før man dør, er å oppleve et Goodwood Revival. Her finner man det enhver motorinteressert bare kan drømme om. Dette er den eneste banen i verden som er dedikert til historisk racing. Kommer du hit i en bil produsert før 1966, oppnår du å bli henvist til en egen parkeringsplass nær banen. Bare denne parkeringsplassen er en opplevelse.
Det er en tradisjon å kle seg opp i periodiske klær fra 1948 til 1966, men det viktigste er å unngå glorete moderne klær og regntøy. Skjorte med slips, dressjakke og gjerne en sixpence er nyttig. Lord March har i alle årene gjort sitt ytterste for at publikum skal få en reise tilbake i tid.
Alle bygningene er pietistisk restaurert tilbake til slik de var i sine stormaktsdager. Lokale amatørskuespillere er hyret inn for å bidra til å skape det tidsriktige bildet; her er svartebørsselgere som tilbyr deg gullklokker på innsiden av frakken, du kan oppleve Marilyn Monroe og andre kjente personligheter, du ser militært personell fra krigens dager og myndige bobbies som patruljerer med tråsykkelen som i gamle dager.
Biler vi idag bare drømmer om står ”tilfeldig” hensatt rundt om der publikum går, slik man kunne oppleve en Ferrari 275 GTB eller en Aston Martin DB4. På indre bane er flyplassen operativ, og både Spitefire-fly, amerikanske Mustang-fly og Messersmith står klar for scramble – og brukt blir de.
Titt og ofte går de på vingene og viser dogfights og akrobatikk. Flyvere og flyplasspersonell sitter i sine fluktstoler og fordriver tiden og bidrar til en glimrende tidskoloritt.
Men hovedmåltidet er historisk racing. Her kjører kremen av motorsporthistoriske biler. Det er ikke hver dag man kan se flere Ferrari 250 GTO kjøre i samme heat, og konkurrere mot Aston Martin og Jaguar E-type i full race. 250 GTO er jo en bil som kan gå for intet mindre enn 200 millioner kroner på auksjoner rundt om.
Arrangementet varer fra fredag morgen til søndag ettermiddag. Først da er publikum tilfredsstilt og innstilt på å komme igjen til neste år.
[the_ad id=”4745″]
Det er bare å bestille billetter, for det er én måte å komme inn på; kjøpe billetter i god tid på forhånd. God tur!
Goodwood ligger noen kilometer nord for Chichester, en liten by i Syd-England. Overnattingssted må man selvsagt være tidlig ute for å få tak i, men det er alltid bedre hoteller tilgjengelig tett opptil løpsdato. Hvis man ønsker å bo nær den Engleske kanal, bør man søke etter hotell på Bognor Regis, et ettertraktet feriested blant engelskmennene. Et alternativ, som gir mye god, gammel engelsk historie, er byen Arundel stedet. Da må man kjøre 5 – 6 mil for å komme til banen, men det er fine veier.
Start tidlig på løpsdagen, for det er obligatorisk med mye trafikk og ganske lange køer – men de er godt organisert.