Nye Evoque med egen «butler»

Å kombinere komfort med suverene offroad-egenskaper i en SUV kan virke som en håpløs oppgave, inntil du har kjørt luksus-SUV’en Range Rover Evoque. Den viser at det går an!

Range Rover Evoque
Et særpreget design gjør bilen spennende å hvile øynene på. Foto: ©Morten Larsen

Klassiske Range Rover er nå på sin fjerde generasjon, mens Range Rover Evoque først nå kommer med en helt ny versjon siden lanseringen i 2011. Særegne Evoque ble umiddelbart lagt merke til med sitt tøffe utseende, tatt så å si rett fra konseptbilen. Selve hoveddelen av karosseriet har fortsatt en klar kileform, mens taket skråner motsatt vei, hvilket betyr at vinduene smalner inn bakover slik at bilen får et særegent design og bakfra ser «choppa» ut.

I august 2011 var Drive der da den første bilen ble avduket på Kalvøya i Bærum med en håndfull motorjournalister tilstede. Bilen fremsto som en velbygget britisk bil med skinnseter og store hjul. Så etter 8 år og nesten 800.000 produserte biler fikk vi invitasjon til visning av nye Evoque da et eksemplar var på eksklusivt Norges-besøk i januar i år. Vi er først til å teste nye Evoque også.

Range Rover Evoque
I 2011 ble Range Rover Evoque lansert på Kalvøya, og bilen ble behørig fotografert av norsk motorpresse. Foto: ©Morten Larsen

Endringene eksteriørmessig er ikke så store, og består av innfelte dørhåndtak, matrix hovedlys og en del små, men viktige designelementer. Innvendig er derimot endringene større takket være at den nye plattformen har fått lengre akselavstand, og baksetepassasjerene har fått bedre benplass. Bagasjerommet har økt i størrelse, og omsorgen for miljøet har grepet interiørdesignerne. For nå kan man velge interiørtekstiler laget av resirkulert plast, for eksempel i stoff som alternativ til skinn. Dashbordet har gjennomgått en full modernisering, og har nå to touch-skjermer, og 14-veis justerbare seter med minneinnstilling på begge forsetene er tilgjengelig.

Også hanskerom og rommet i midtkonsollen tar nå større saker, så som nettbrett, håndvesker og flasker. Bagasjeplassen er 10% større, og måler nå 591 liter før man slår ned den 2. seteraden på 40:20:40. Da svelger den 1.383 liter.

Range Rover Evoque
Testen begynte under lett vinterlige tilstander, men vinterføre var det dessverre ikke. Foto: ©Morten Larsen

Nytt er også at Evoque nå kan leveres som en mild hybrid, hvor energi lagres i et batteri under gulvet. Under hastighet på 17 km/t slår motoren seg av når bremsene brukes. Når man så gir gass igjen brukes den lagrede energien til å hjelpe hovedmotoren under akselerasjon og sparer dermed drivstoff. På nyåret 2020 har Range Rover lovet å komme med en skikkelig ladbar hybrid samt en ny, tresylindret Ingenium bensinmotor.

Vår testbil hadde den minste dieselmotoren. Velger du den med manuelt gir må du ta til takke med forhjulsdrift. Vår bil hadde en fantastisk 9-trinns automatkasse og selvsagt drift på alle fire hjul. Alt etter hvor dypt du vil grave i lommeboken, kan du få bilen med en 180 eller en 240 hesters diesel. Har du aversjon mot diesel kan du velge mellom 200, 250 eller 300 hesters bensinmotor. Alle med motorvolum 2 liter.

Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

Det er imidlertid i kontakten med underlaget som denne bilen har sin virkelig store styrke. Da tenker jeg ikke bare på Evoque sin evne til å ta telehiv og de fleste andre ujevnheter grasiøst og med komfortabel fjæring. Jeg tenker på terrengegenskapene. Nå gjelder det å holde tungen rett i munnen, for: Evoque er utstyrt med Active Driveline med Driveline Disconnect. I tillegg gir Adaptive Dynamics balansen mellom komfort og fremkommelighet, har vi fått vite. Terrain Responce 2 er en teknologi som først ble montert i storebror Range Rover. Systemet registrerer automatisk hva slags underlag bilen kjører på, og justerer oppsettet i forhold til dette. Nytt er også at Evoque nå kan vade i vann som er hele 60 cm dypt.

Det er virkelig synd at hensyn til streng lovgivning forhindret oss fra å ta en tur i naturen for å teste disse egenskapene. Det nærmeste jeg kom var en svært bratt bakke, hvor jeg fikk testet den automatiske nedstigningen, eller downhill decent control, som det heter på godt norsk. Trenger jeg si at den fungerte helt nydelig?

Bak rattet er det ikke vanskelig å føle seg som en konge. Her sitter man høyt og med god oversikt. Vil man se enda mer, for eksempel om den spisse steinen midt i krøtterstien opp til hytta er i ferd med å treffe et eller annet under bilen – kan du slå på kameraet som gir en 180 graders visning av hva som ligger rett foran bilen, ute av syne fra førersetet. Også dette en teknologi videreført fra storebror Land Rover kalt Clear Sight Groud View.

Range Rover Evoque
Det vanlige ryggekameraet har spylerdyse som holdet objektivet rent. Foto: ©Morten Larsen

Med legendariske terreng-egenskaper har Range Rover Evoque etablert seg som en luksus-SUV for de som ikke trenger størrelsen til storebror og flaggskipet Range Rover. Evoque er svært komfortabel, godt støydempet og sterk som en bjørn. Ikke særlig rask, men sterk. Med Meridian lydanlegg var lyden dessuten fantastisk.

Noen små ulemper er det. Som at blanke detaljer på dashbordet har lett for å blende. Som at navigasjonssystemet er en smule omstendelig å stille inn ny adresse på. Normalt har man vendt seg til å memorere hvordan man finner frem i menyen. Det er her «butleren» kommer inn og skal hjelpe deg. Butleren så hva du gjorde da du fiklet med teknologien, og legger så frem en ny meny til deg. Prosedyren og innstillingene du gjorde sist er ikke de samme takket være «butleren». Noen vil sikkert synes dette er veldig nyttig. Jeg er ikke helt der, og foretrekker at ting oppfører seg slik jeg er vant til. Trøsten er at butleren kan slås av og innvilges permisjon.

Filholder og andre elektroniske krykker var på vår tidlig produserte utgave foreløpig ikke valgt på øverste hylle, men dette er da en bil man kjører selv – og ikke overlater til andre?

Range Rover Evoque Clear Sight
Et trykk på en bryter, og speilet blir en skjerm med høy oppløsning av området bak bilen. Foto: ©Morten Larsen

Med en bryter på speilet kan man aktivere ClearSight, som gjør speilet om til en skjerm som i fantastisk detalj viser alt bak bilen. Hvis man ser noen som sitter i bilen bak mens man for eksempel venter på grønt lys, ser man mye bedre med skjermen påslått. Som hjelp under kjøring fant denne sjåføren imidlertid dette hjelpemiddelet mindre anvendelig. Ganske enkelt fordi øynene må fokusere på noe nært, hvilken man ikke trenger når man bruker et vanlig speil.

Hva har så Range Rover Evoque av konkurrenter? BMW X3, Mercedes Benz GLC, Skoda Kodiaq RS, Seat Tarraco, Volkswagen Touareg, Lexus NX og hydrogenbilen Hyundai Nexo – som fortsatt kan kjøre uhindret i kollektivfeltet. Det er imidlertid få som mestrer kombinasjonen terreng-egenskaper og komfort som Evoque.

Kort teknisk info

Motor R4 diesel
Sylindervolum, ccm 1.999
Ytelse, hk 150
Dreiemoment, Nm 380
Drivstofforbruk, l/mil, blandet 6,7 – 7,1
Lengde/bredde/høyde, m 4,37/1,99/1,65
Svingdiameter, m 11,9
Akselavstand, m 2,68
Vekt, kg 1.400
Nyttelast, kg 600
Bagasjerom 472/1.170
Tilhengervekt uten brems, kg 750
Akselerasjon 0 – 100, sek 11,2
Toppfart, km/t 196
Pris, fra 660.900
Pris testbil 782.950