PSA-elektrifiseringen er igang

Peugeot 3008 GT Hybrid4 er nå tilgjengelig for bestilling, melder den norske importøren. Vi så bilen allerede i Paris i oktober 2018, og nå er den ferdig testet og importøren Bertel O Steen kan oppgi WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp. De første bilene leveres i januar.

På Paris-utstillingen i oktober 2018 ble Peugeot 3008 Hybrid4 lansert. Foto: ©Morten Larsen

Den nye Peugeot-modellen leveres i en GT-versjon og kan tilbakelegge 59 kilometer uten utslipp. Sammen med en rekke nye helelektriske biler, er dette en viktig del av Peugeots elektrifiseringsprogram.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 har i tillegg til den hel-elektriske rekkevidden fått et CO2-utslipp på 29 gram CO2/km, i henhold til WLTP. Dette tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter. Et meget lavt forbruk, men her må det bemerkes at WLTP kjøresyklusen er ca 14 kilometer, slik at mye av syklusen foregår utslippsfritt med batteridrift.

Peugeot 3008 Hybrid4 har et kraftfullt og dynamisk design. Foto: ©Morten Larsen

– Vi gleder oss veldig til å tilby en ladbar SUV med firehjulstrekk i det norske markedet. 3008 er en svært vellykket og attraktiv modell allerede, og nå vil populariteten øke ytterligere med plug-in, firehjulsdrift og 300 hk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Siden lanseringen av 3008 i 2016, har Peugeot solgt over 700.000 biler. Bilen er markedsleder i segmentet i mange land.

Drivstoffpåfyllingen er på høyre side, ladekontakten kobles til på motsatt side av bilen. Foto: ©Morten Larsen

Med en total effekt på 300 hestekrefter fra tre motorer, er man også sikret effektiv fremdrift. Peugeot 3008 GT Hybrid4 har til sammen tre motorer. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og i tillegg har den en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en elektrisk motor bak med 112 hestekrefter. Null til 100 går unna på kvikke 5,9 sekunder!

Girkassen er en 8-trinns automatkasse. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Peugeot 3008 GT Hybrid4. Bertel O Steen.
Batteriet lades opp på 1 time og 45 minuttter på internladeren. Foto: ©Morten Larsen

Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig, også i elektrisk modus. Bakakselen er en avansert multilinkenhet som sikrer høy komfort og gode kjøreegenskaper.

3008 GT Hybrid4 kommer kun i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistansesystemer, i likhet med Peugeot 508.

Prisen er ennå ikke klar, men ser vi på nærmeste konkurrenter, som Mitsubishi Outlander PHEV, starter innstegsmodellen på 404.000,- (224 hk). Et par hakk opp på utstyrsnivået, og en farge i din smak og den havner på 510.000,-. Nye Tucson hybrid Panorama N Line ligger på 515.000,- (136 hk+). Peugeot 3008 GT Hybrid4 får 200 hk – til sammen 300 hk – og får meg til å tippe at prisen vil havne på rundt 520 til 530.000,-.

3008 Hybrid får senere følge av en modell med forhjulsdrift og 225 hestekrefter. Denne får en turbomotor med 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter.

De første bilene leveres i januar, opplyser Bertel O Steen. Foto: ©Morten Larsen