Prøvekjørt: Skoda Octavia 4×4 – En bil å bli glad i

Skoda er kvitt sitt stempel som simpel billigbil. Hvorfor er den nå så populær?

For noen tiår siden flirte man av Skoda-eiere og ertet dem med “hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da?”. Nå er Skoda blitt en kvalitetsbil, og med lanseringen av Octavia gikk Skoda fra å være en doldis til en fullt ut akseptabel bil for alle og enhver.

Dette er en bil som definitivt ikke stikker seg ut i mengden. Ikke slik å forstå at det er en kjedelig bil, men den har ingen sær fasong eller eksentrisk design for at eieren skal bli lagt merke til. Nei, dette er en pen og ryddig bil med et design som folk flest finner tiltalende.

Vi ønsket å finne ut hvorfor denne bilen på salgsstatistikken for 2012 kom blant de ti mest solgte bilene. Vi fikk låne en 4×4 AllDrive 2,0 TDi stasjonsvogn.

Karosseridesign. Noen vil kanskje si Octavia er kjedelig. Vi synes det er en pen og nøktern bil med et funksjonelt karosseri. Mer er det ikke nødvendig å si om dét.

Interiør. Vi fant oss uvanlig fort tilrette bak rattet i Skoda Octavia. Bilen har det nødvendige av funksjoner, gode justeringsmuligheter av sete og ratt. Bryter og knapper sitter greit til og alt er uproblematisk.

Oppbevaringsboksen mellom forsetene er stor og god, og har kjølemulighet. Det eneste vi ikke likte var høyden på lokket, som også er armlene. Det blir for høyt, og kommer i veien. På en bil med automatgir er det greit, men gleden ved å gire selv blir redusert når man må løfte skulderen for å legge inn andre, fjerde og sjette giret. Vår løsningen på problemet ble å ha lokket oppe.

Det behagelige rattet mer enn kompenserte for denne lille ulempen. Rattet, som på vår bil var et multifunksjonsratt i skinn, var tykt og godt å holde i. Dessuten var ikke de berømte gripekulene der, noe vi synes det er deilig å slippe!

Plass. Plassen inne i bilen er helt super, og Skoda er dessuten kjent for å ha mange praktiske oppbevaringsrom og steder man kan legge fra seg ting. Octavia AllDrive er intet unntak, og har i standard utførelse også et praktisk oppbevaringsrom under passasjersetet. Hanskerommet har innlagt lys, også her er det kjøling.

Det som imponerte var bagasjerommet. 605 liter er svært bra. Her er dessuten etpar oppbevaringsrom bak sidepanelene, det ene med førstehjelpssaker.

Vi spør oss selv hvorfor ikke alle biler har utfellbare kroker til å henge bæreposene på som i Skoda Octavia. Enkelt og genialt.

Bakseteryggen kan slås ned 60/40, men foldes dessverre ikke helt ned slik at gulvet kan bli helt flatt. Derimot har alle Skoda stasjonsvogner midtarmlene i baksetet med luke som kan åpnes for transport av ski etc.

Sikkerhet. Elektroniske stabiliseringssystemeter er viktig, og en oppfinnelse som har spart mange liv. På denne bilen fungerte det greit, men en oppgradering av systemet slik at det aktiveres tidligere under en skrens hadde ikke bilen hatt vondt av.

Ellers har bilen sikkerhetsutstyr som nødbremseassistent, hodestøtter som forebygger nakkeslengskader og aktive beltestrammere foran. Bak er det Isofix-fester til barneseter. Ellers kan vi nevne tilhengerstabilisering, oppvarmede spylerdyse på frontrute og oppvarmede sidespeil.

Sikkerhetsevalueringen hos Euro NCAP er helt fra 2004, og så har den da bare fire stjerner.

Komfort. Standard er AllDrive utstyrt med parkeringsvarmer med fjernkontroll. Den virker på en avstand på 6 – 700 meter, nok til at bilen har blitt litt lun innen du har spent av deg skiene etter skituren. Behagelig!

Med parkeringsvarmeren aktivert var vinduene isfrie på noen minutter.

Bilen er ikke for stiv, og etter vår smak ikke for myk i fjæringen heller. Her er det ikke godt å gjøre alle til lags, men hvis du er ute etter gokart-følelsen skal du se deg om etter noe helt annet. Skoda Octavia AllDrive er først og fremst en praktisk og kjøreglad bil.

Vår bil var stort sett stillegående, men ved motorturtall rundt 1.000 til 1.500 var det en lavfrekvent støy som vi ikke likte. Vi sjekket dette med andre eiere av samme bil, som påpekte det samme.

Motor. Bilen kan leveres med fire motorversjoner, vår bil hadde toliters dieselmotoren på 110 hk. Et godt dreiemoment gjorde denne bilen til en kvikk og manøvererbar bil i trafikken. Mer ytelse enn dette er det normalt ikke bruk for i en bil som denne.

Girkasse. Den 6-trinns girkassen fungerte perfekt og lytefri. Et uvanlig lavt førstegir er spesielt. Det kan oppfattes som en ulempe, for det blir et langt sprang opp til andregir. Men fordelen er manøvreringsdyktigheten for eksempel på en dårlig og vanskelig fremkommelig vei. Med et så lavt gir kan man ta det veldig med ro.

Dessuten er bilen standard utstyrt med avtagbart tilhengerfeste. Manøvrering med tilhenger blir lettere når man har et lavt gir å bruke – mye lettere.

Kjøreegenskaper. Skoda Octavia AllDrive har Halldex versjon fire. Vi ser at systemet er vesentlig forbedret, bilen har glimrende fremkommeligehet. Vi forsøkte å sette bilen fast ved å ta bakkestart med hjulene på den ene siden på blank is. Det fungerte helt fint, selv om det finnes 4×4-systemer som er enda litt bedre.

På veien oppførerte bilen seg fint og var trygg og stabil, selv om vi provoserte den mer enn normalt. Dette er selvsagt ingen racerbil, men det er heller ingen dvask sinke. Vi trivdes godt.

Forbruk og miljø. Bilen er oppgitt med 0,56 liter på mila, vårt forbruk under testen lå ca en desiliter over dette, til tross for at testkjøring kan være utfordrende.

Utstyr. AllDrive er godt utstyrt også. Vi nevner 2-sone klimaanlegg, parkeringsvarmer, høydejustering av forseter, lysassistent som lyser opp bilens omgivelser når du låser opp eller igjen, regnsensor og automatisk nedblendbart innvendig speil for å nevne noe.

Pris. Octavia stasjonsvogn starter på 260.000, men da må du nøye deg med forhjulsdrift. Hvis du oppgraderer til AllDrive og firehjulsdrift må du plusse på drøye 70.000, men da får du med endel utstyr på kjøpet.

Vi anbefaler firehjulsdrift, ikke bare for fremkommelighet, men for stabil og trygger kjøring.

Konklusjon. Denne bilen selger svært bra på det norske markedet, og vi forstår hvorfor. Dette er en fornuftig og praktisk bil, velsignet fri for tekniske finurligheter som mer er der for å imponere.

En kjøreglad og romslig familiebil man kan tilbringe mye tid bak rattet i. Riktig nok noen småting som trekker ned, vi vil tro at dette er rettet på den nye Skoda Octavia som skal lanseres for pressen om kort tid.

Tekniske data

Skoda Octavia
Alldrive Edition 1,8 TSI 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI
Pris, kr 377.500 323.400 333.400 361.800 386.800
Pris testbil, kr 348.430
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.798 1.598 1.968 1.968 1.968
Forbr. motor effekt, hk/kW 160/118 105/77 110/81 140/103 140/103
Dreiemoment, Nm/turtall 250/1.500 250/1.500 280/1.750 320/1.750 320/1.750
Co2-utslipp (g/km) 180 141 148 148 148
Nox-utslipp (mg/km) 27,2 149 150 150 150
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,77 0,54 0,56 0,56 0,56
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 8,1 12,2 11,6 9,8 9,9
Toppfart, km/t 218 186 189 204 203
Svingdiameter, meter 10,2 10,2 10,2 10,2 10,2
Lengde (mm) 4.569 4.569 4.569 4.569 4.569
Bredde (mm) 1.769 1.769 1.769 1.769 1.769
Bredde (mm, inkl speil) 2.018 2.018 2.018 2.018 2.018
Høyde (mm) 1.468 1.468 1.468 1.468 1.468
Akselavstand (mm) 2.578 2.578 2.578 2.578 2.578
Sporvidde for/bak 1.541/1.514 1.541/1.514 1.541/1.514 1.541/1.514 1.541/1.514
Bakkeklaring, cm 14 14 16 14 14
Rampevinkel for/under/bak 14/-/12 14/-/12 14/-/12 14/-/12 14/-/12
Vekt, kg 1.395 1.400 1.355 1.355 1.445
Nyttelast 675 675 675 675 675
Tilhengervekt m/brems kg 1.500 1.600 1.400 1.600 1.600
Bagasjerom min/maks liter 605/1.655 605/1.655 605/1.655 605/1.655 605/1.655
Drivstofftank, liter 55 55 55 55 55
Drivstoff Bensin Diesel Diesel Diesel Diesel
Drivhjul 4×4 4×4 4×4 4×4 4×4
Girkasse 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns DSG
EuroNCAP, % voksen/barn 27/37 27/37 27/37 27/37 27/37