Prøvekjørt 2017: Kia Picanto – Sjarmerende småbil

Tre generasjoner Kia Picanto, siste versjon til høyre.

Vi har tatt en vårtur til Barcelona og sommerføre for å foreta de første prøvekjøringer med den minste bilen i Kia-familien. Det er få turister og stemningen er avslappet her på Spanias solkyst.

Det er tredje generasjon Kia Picanto som skal utsettes for vårt kritiske blikk. Bilen er ny fra innerst til ytterst, men ligner svært mye på utgående modell. Kia har tradisjonelt svært velutstyrte biler, og Picanto er intet unntak. Den er liten utvendig og letthåndterlig, men forbausende stor innvendig. I fronten er nå grill og hovedlys satt sammen som et hele. Akselavstanden er økt, slik at bakhjulene er skjøvet en smule lenger bak og ut i hjørnene. Det gjør at bakseteplassen blir bedre, og bilen kan leveres som en ekte femseter.

Dette er en typisk bybil. Med en lengde på 3,6 meter og en hyggelig svingradius er den lett og oversiktlig å parkere. En slik bil trenger ikke store motoren, og ettersom «nedskalering» er et tema i tiden, er motoren på bare 998 ccm og yter beskjedne 67 hestekrefter. Men dette er helt greit på en slik bil, og betyr god økonomi og minimal belastning på miljøet. Hvis man absolutt må ha sterkere motor, kan det være en idé å vente til høsten. Da kommer nemlig Picanto utstyrt med turbo. Den er like driftssikker og nesten like økonomisk, men yter 100 hk. Da blir det fart på den lille sjarmøren!

Bagasjerommet blir selvsagt ikke stort i en så liten bil, men er faktisk A-segmentets største med 255 liter. Med bakseteryggen slått ned øker volumet til 1.010 liter.

Kjøreegenskapene overrasker, med presis og direkte styring og en kjørekomfort jeg ikke har opplevd i en småbil tidligere. Små og lette biler blir ofte litt stiv i fjæringen, men ikke denne. Interiøret er forseggjort og tiltalende, med en stor og god skjerm med mange infotainment-funksjoner. Ryggekameraet er standard og svært nyttig, blant annet under parkering. Den 5-trinns girkassen som bilen er utstyrt med fungerer utmerket, automatgir leveres ikke til denne bilen.

Sikkerheten er ivaretatt med et sterkere karosseri og moderne elektroniske støttesystemer, så som automatisk nødbrems.

Kia Picanto kan leveres med tøft tilleggsutstyr og design.

Picanto er Kias fjerde mest solgte enkeltmodell, og Kia har lagt vekt på å bruke penger der kundenes ønsker ligger. Kundene velger denne bilen helt bevisst, ikke fordi de «ikke har råd til en større». De ønsker seg en liten og letthåndterlig bil med kul og god design. Blant annet med varme i ratt og utvendige speil, automatisk klimaanlegg og trådløs lading av mobiltelefon, er bilen særdeles velutstyrt. Prisen starter på hyggelige 159.900 kroner, og garantitiden er hele 7 år.

Kvinner utgjør over 60% av Picantos kjøpere. Dermed er det ikke sagt at det er en damebil, men enkelte detaljer er klare invitasjoner til kvinnelige kjøpere, som sminkespeilet i solskjermene, med innebygget lys rundt hele speilet.

Kort teknisk info

Lengde/bredde/høyde, m                3,60/1,60/1,49

Svingdiameter, m                            4,7

Akselavstand, m                              2,65

Vekt, kg                                            855

Nyttelast, kg                                     445

Bagasjerom                                     255/1.100

Akselerasjon 0 – 100, sek                14,3

Toppfart, km/t                                  161