Prøvekjørt 2017: Alfa Romeo Giulia – Alfa-entusiastenes familiebil

Den nye Alfa Romeo Giulia er et meget godt valg hvis man er ute etter en kompaktbil med personlighet, gode kjøreegenskaper og design i særklasse.

Nye Alfa Romeo Guilia er i Norge, og vår testbil er levert med en 2,2 liters diesel på 180 hester og manuelt gir. Selv om diesel kanskje er å «banne i kjerka» i en Alfa, er det en veldig interessant bil vi har fått låne. Motoren går stort sett pent, og når DNA-knappen stilles riktig inn, blir bilen riktig sinna.

Alfa Romeo Guilia

Bilen blir levert med diesel under introduksjonen, antagelig for å kunne presentere en rimelig bil. Bensinmotorer kommer senere, da med en 2- liter turbo med 200 hester.

Dynamisk innstilling fremstilt grafisk på skjermen.

Sammen med Jaguar XE utfordres de tyske bilmodellene BMW M3, Audi A4 og Mercedes C-Klasse av Alfa Romeo Giulia. Alle priset noenlunde likt, alle med bakhjulsdrift, og alle med kjøreglede som et viktig premiss.

Interiør. Giulia er navnet på damen, og direkte oversatt blir det Julia på norsk. Hun har alle de moderne finessene, som at hun er ekte nøkkelfri og har startknapp på noe så uvanlig som rattet.

Alfa Romeo Guilia

Dessverre er ikke setene av det man bør forvente i en bil som dette. Lårstøtten er ikke god nok, og justeringen av forsetene kunne vært mye bedre. Det verste er vel sidestøtten. Skinnseter er ofte litt glatte, og krever litt ekstra sidestøtte. Det opplevde jeg var litt dårlig, og jeg skled hit og dit når jeg testet ut veigrepet. Dessuten var clutchens bevegelse litt lenger enn forventet, noe som gjorde at jeg måtte justere setet litt lenger frem for å få pedalen i bunn.

Fine kjøreegenskaper.. Bilen er lettere enn sin forgjenger, og det merker man i svingene. De tas slik en kjøremaskin skal; helt uten å krenge. Du vet akkurat hvor du har bilen i veibanen, og på dette punktet lever Giulia helt opp til Alfa Romeo sitt rykte. Vektbesparelsen er gjort blant annet ved at kardangen er i karbonfiber mens skjermer, dører, støtdempere, og motorer er i aluminium.

DNA-rattet er til venstre

DNA-ratt. På midtkonsollen finnes en viktig knapp: DNA – hvor D står for dynamisk, N for nøytral, mens A er spareprogrammet. Finn frem D for dynamisk, og du får en aha-opplevelse. Jeg har kjørt andre biler med lignende finesse, men i motsetning til at du må kjenne etter om det er forskjell på innstillingene, er det ikke tvil i Giulia.

Utstyr. Giulia leveres standard med fartsholder, kollisjonsvarsling, filskiftvarsler, 16-tommers aluminiumsfelger og den omtalte DNA-innstillingen. Super-modellen, som vi testet, har delskinn interiør, aluminiumslister i dørene 17-tommers felger og dobbel eksospotte.

– Dette er en modell vi forventer oss mye av i Norge, sier Morten Andreas Kleven, Pressesjef Norge.

Og faktum er at Alfa-entusiastene viser stor glede over denne bilen.

Kort teknisk info

Motor                                               2,2 ltr

HK                                                    180

Akselerasjon 0 – 100, sek                7,2

Toppfart, km/t                                  184

Vekt, kg                                            1.378

Bagasjerom                                     480

Tilhengervekt, kg                             1600

Pris                                                   418.800,-

Pris m/automat                                453.800,-

Bensin: 2,0 og 200 hk                     485.800,-