Prøvekjørt 2015: Hyundai Tucson – Atletisk og tøff

Alle Hyundai biler som selges i Europa er konstruert for europeisk bruk og blir bygget i Europa, forsikrer presseansvarlig Morten Brusletto, selv om Hyundai er koreansk.

Hyundai Tucson, Frankfurt

Bilmerket har på få år svingt seg opp til å bli en populær bil med god driftssikkerhet og driftsøkonomi. Drive har prøvekjørt den nye tøffingen fra Hyundai: Tucson.

Biltypen er en såkalt SUV. Bokstavene står for Sports Utility Vehicle. Det er betegnelsen på en høyreist bil med god bakkeklaring, som er utviklet for å kunne kjøre på dårlige veier, men det er en bil med personbilpreg og mye bedre komfort enn det en terrengbil vanligvis har.

Mer enn 1,7 millioner SUVer har Hyundai solgt i Europa, og Tucson har bidratt til en stor del av dette antallet. Nå har Hyundai utviklet en helt ny Tucson som ble lansert i juni. Dette er en romslig bil som gir et solid inntrykk med Hyundais lettgjenkjennelige, hexagonale grill.

Frontruten ligger mer på skrå enn vi er vant til på disse biltypene, og vindusstolpene sperrer minimalt for sikten. Et høyt hofteparti og en kraftig grill gir bilen et atletisk og tøft preg, og viser at denne bilen står for en støyt.

Vi fikk først prøve bilen på landevei og bytrafikk, og deretter i en svært krevende terrengløype. Selv om dette ikke er en rendyrket terrengbil, kan vi forsikre at bilen tar seg frem i ganske krevende terreng. Utstyrt med firehjulsdrift har den nedstigningskontroll. Et trykk på en knapp, og den bremser automatisk ned svært bratte bakker, såkalt Hill Decent Control. Den er også utstyrt med en alarm i tilfelle føreren utfordrer skjebnen ved å kjøre på skrå i bratt terreng og utsetter denfor veltefare. Men vi kan forsikre at motet svikter lenge før Hyundai Tucson velter.

Nye Tucson er komfortabel, også. Seter som gir god støtte, store lommer i dørene med plass til store drikkeflasker, klimaanlegg og varme både i seter og ratt er med på å gjøre bilturen til en fornøyelse. Bagasjerommet tar hele 513 liter opp til vinduet, og med bakseteryggen slått ned kan man fylle over 1.500 liter opp til taket. Bilen er utstyrt med nøkkelfri, noe som betyr at man kan ha nøkkelen i lommen eller vesken, og dørene låses opp automatisk. Da kan man åpne bagasjeromslokket uten å slippe handleposene.

Instrumentene er montert høyt for å gi informasjon uten å ta øynene fra veien, og en høyt plassert 8 tommers skjerm med ryggekamera viser om kysten er klar bak bilen. Samme skjerm gir navigasjon, fotoboksvarsler og vær- og trafikkinfo. 7 års gratis kartoppdatering følger med.

På rattet sitter de viktigste knappene oversiktlig og greit. Resten er fornuftig plassert på dashbord og midtkonsoll. Det beste ved Tucson er at det er så greit å komme ut og inn. Bakdørene åpnes nesten 90 grader for å gjøre atkomsten så lett som mulig.

Dette er en lettkjørt bil som føles nett og grei. Den var stillegående, fast i fjæringen og slukte milene vi kjørte med god appetitt. Tucson har fått høy score på Euro NCAP; fem stjerner. Panseret heves 6 cm i bakkant på bare 20 millisekunder skulle en fotgjenger komme i veien for bilen, for å gi vedkommende en mykere “landing”.

Tucson leveres både med to- og firehjulsdrift, og man kan velge mellom flere bensin- og dieselmotorer. Konkurrentene til Hyundai Tucson er Kia Sportage, Renault Kadjar, Toyota RAV4 og Mazda CX5. Den såkalte innstegsmodellen koster rett oppunder 290.000,- og har tohjulsdrift. Vi anbefaler å investere i en bil som er litt bedre utstyrt til ca 310.000,-. Firehjulsdrift er det store fordeler med, selvsagt avhengig av hva slags kjøring man har. Da ligger den på 385.000,-. Så finnes det forskjellige utstyrspakker man kan kjøpe til. Vi anbefaler den såkalt Plusspakken, som inneholder viktige sikkerhetsfordeler, til en pris av 25.000,- kroner.

Fra venstre, Rafael Bretecher, hos Huyndai, gir teknisk info til Morten Larsen, Drive og Knut Moberg, Din Side

Kort teknisk info

Lengde/bredde/høyde, m                4,47/1,85/1,65

Svingdiameter, m                            10,7

Akselavstand, m                              2,64

Vekt, kg                                            1.400

Nyttelast, kg                                     513

Bagasjerom                                     472/1.170

Tilhengervekt uten brems, kg          520

Akselerasjon 0 – 100, sek                12

Toppfart, km/t                                  184