Prøvekjørt 2013: Vellykket ny Peugeot 2008

Peugeot har forsøkt å lage en bybil med både MPV og SUV-egenskaper. De har klart det – og mer til.

Strasbourg  Utviklingsfolkene fra Peugeot forteller om målsettingen de har hatt med den nye bilen; den skulle være en crossover. Ikke bare en vanlig crossover, men en crossover mellom både en bybil, en MPV og en SUV.

Har de klart det? Les videre, så kan du danne deg din egen mening.

Peugeot har utviklet en bil som først og fremst er tenkt å være en kompakt, men praktisk og romslig bil. De plasserer bilen i B-segmentet, men ettersom bilen er rundt 10 cm lengre kan det diskuteres hvorvidt Peugeot gjør dette for å beskytte 308.

Peugeot nekter for dét, og viser til introduksjonen av VW Tiguan, som ikke medførte redusert salg på øvrige VW-modeller.

Karosseridesign. Bilen ser lett større ut på bilder enn den er i virkeligheten, og har et tiltalende og moderne design. Designerne kaller det “downtown design” og de leker med løvelogoen. De flotte frontlysene tar igjen deler av logoen, samt at lyktene gir assosiasjoner med kattepupiller. Kult!

Interiør. Interiøret er ganske likt som på nye 208. Det samme, bittelille rattet finner jeg her og minner om det som finnes på en formelbil. Rattet kan justeres alle fire veier, og er enkelt å justere slik at man ser instrumentene over rattet istedet for gjennom det. For å få dette til er instrumentene hevet litt.

Modellnivå Allure har på LED-lys på ringen rundt instrumentene, det gir interiøret en ekstra dimensjon, bokstavelig talt. Håndbrekket er spesielt, såkalt ergonomisk utformet. Da jeg dro i det fikk jeg assosiasjoner med spakene på et passasjerfly. Kult at designerne tenker nytt. Vi trenger det.

Dashbord er trukket med noe som lignet silkestoff, på de fineste modellvariantene med søm og det hele. Smakfullt som nesten bare franskmenn kan.

I taket har løven satt sine spor, for å si det slik. Taket har innvendig streker som minner om katteklor innlagt med LED-lys. Artig. Investerer du i panorama glasstak er kanten rundt markert med LED-lys.

Plass. Målt etter VDA-metoden tar bagasjerommet 410 liter inklusive rommet under gulvet. Med seteryggene nede og bagasje opp til taket er tallet 1.194 liter. Plass nok for de fleste, vil jeg tro.

Terskelen bak er like lav som lastegulvet for å gjøre innlastingen så lett som mulig, og når man slår ned bakseteryggen skyves sitteputen frem slik at ryggen legges helt ned og man får et flatt gulv.

Panoramasoltaket får litt konsekvenser for plassen. Det tar nemlig noe av høyden for baksetepassasjerene.

Komfort. Peugeot 2008 er en svært lettkjørt bil. Oversiktlig og med såpass beskjedne ytre mål at det oftest ikke er noen problemer med å smyge bilen ut og inn av parkeringsplasser.

Girspaken!

Jeg så til min tilfredshet at det lille rattet var uten gripeknotter. Høydejustering av førersetet og seter som er passe myke og faste i fin, fransk manér gjør komforten utmerket. Et lite minus i margen; jeg kunne ønsket å justere setet enda noen millimeter lenger ned.

På grunn av høyden er bilen lett å gå inn og ut av. Fjæringen er fast, men langt fra så stiv som SUV’ene ofte har.  Jeg synes Peugeot her har klart å kombinere fartsegenskapene med passe myk fjæring på en elegant måte.

Motor. Jeg fikk prøvekjøre 1,6 bensin med 120 hk samt modellen som etter alle solemerker kommer til å bli bestselgeren i Norge; 1,2 bensin med 82 hk. Sistnevnte er en tresylindret og drivstoffgjerrig motor som kan være et glimrende alternativ for de som er mer enn gjennomsnittet opptatt av CO2-utslipp.

Dét er nemlig bare på 114 gram per kilometer. På den annen side er det litt merkelig at NOx er noe høyere enn det man vanligvis ser på bensinmotorer; 41,8 mg/km.

Motoren knurrer slik en tresylindret motor gjør, men ingeniørene har lykkes godt med å kamuflere “knurringen”.

Turboversjoner vil bli tilgjengelige, sansynligvis til neste år.

Kjøreegenskaper. Til å være en en såpass høy bil med et relativt mykt fjæringsoppsett ble jeg imponert over kjøreegenskapene. Minimalt med krenging selv ved provoserende svingteknikk. Styringen passe lett og med bra veifølelse. Peugeot 2008 lystrer ganske enkelt ditt minste vink og er en glede å kjøre.

Det er lett å trekke på smilebåndet av påstander om at en bil har SUV-egenskaper. Litt bredeskjermer, en “skliplate” foran og bak og kjøperen er lurt.

På Peugeot 2008 er SUV designelementer lite fremtredende, og spenningen økte da jeg fikk tilbud om å prøve bilen i terrenget.

Under pressekonferansen fikk jeg høre at denne bilen hadde en mer avansert utgave av traction control. Mitt utganspunkt er at en bil bør ha drift på alle fire hjul for å ha noe i en sølete bakke å gjøre. Der tok jeg feil.

Peugeot-teamet var tydeligvis ikke redde for å slippe mer eller mindre klønete journalister til i en utfordrende leirekneik. Bare de største klønene klarte å kjøre seg fast. Alle de andre tok bakken lekende lett, og kulekjøring med bakhjulsløft gikk helt perfekt.

Systemet heter Grip Control og leveres på biler med 93 hk og over. Fem innstillinger med et ratt på midtkonsollen ga meg valget mellom snø, gjørme, sand, ESP avslått eller standard innstilling. Med ESP avslått er traction control slått helt av og du kan klare deg selv uten hjelp. Innstilt på sand får hjulene lov til å spinne uten at motoren kveles. Innstillingene snø og gjørme er nesten like, ifølge Goëtan Demoulin i Peugeots strategi- og markedsavdeling. Hjulene spinner litt, men så setter elektronikken inn……

Demoulin forklarer at Peugeot utviklet traction control i samarbeid med Bosch. Systemet er elektronisk og bremser eventuelt ned motoren og det hjulet som spinner. I sømløst samarbeid med motoren blir veigrepet utnyttet optimalt. Man gir full gass når man skal opp en utfordrende bakke, og systemet klarer resten.

– Når kommer bilen med firehjulsdrift?

– Firehjulsdrift er ikke aktuelt, forteller Goëtan Demoulin til ABC Nyheter. – Vi har vurdert at ulempen er økt vekt, økt drivstofforbruk samtidig som salget neppe vil være bærekraftig. Med Grip Control har Peugeot 2008 god fremkommelighet, påpeker han.

Utstyr. Panorama glasstak, parkeringsassistanse og kan leveres til biler i utstyrsnivå Active og høyere. Grip Control leveres til utstyrsversjon Allure og motorer på 93 hk og opp, manuelle kasser.

Peugeot connect er en interesant “app” hvor man kan be om en oversikt over bensinstasjonene i nærheten. Da vises bensinprisen, slik at føreren kan velge den gunstigste stasjonen. Guide Michelin med meny, priser, etc er en annen funksjon, og man kan få Trip Advisor. Det hele koster 345 Euro per år.

Pris. Bilen skal være tilgjengelig fra juni i år, og innstegsmodellen koster 192.000,-. Dette er 1,2 VTi på 82 hk og forventet volummodell sammen med 1,4 HDi med 68 hk.

Det er tilsammen hele 7 modellvarianter, med varierende modellnivå blir det 14 biler å velge mellom. Tekniske data nederst i artikkelen har de to ovennevnte, og så har jeg tatt med toppmodellen med EMG automatkasse.

Stian Gihle hos Bertel O Steen

Stian Gihle hos importør Bertel O Steen sier at de regner med å selge 1.000 biler i år, og 1.500 neste år. Peugeot 2008 med 1,6 bensinmotor er fordelaktig priset, og vil nok også selge endel.

 

Konklusjon. Peugeot 2008 kommer garantert til å bli en populær bil. Den er velutstyrt og føles veldig godt sammenskrudd. Ettersom Peugeot 2008 er basert på kompaktbilen 208 kan den defineres som en bybil. Godkjent bybilfaktor.

Bilen er overraskende romslig til tross for beskjedne, ytre mål. Godkjent MPV-faktor.

Terrengegenskapene er gode, og Grip Control gir god fremkommelighet. Godkjent SUV-faktor.

Åpenbar konkurrent er nye Renault Captur. Men også Nissan Juke, Hyundai i20 og Opel Mokka kan vise seg å gi tøff konkurranse. Mot disse tror jeg Peugeot 2008 kan vise seg sterk.

Tekniske data

Peugeot 2008 1,2 VTi 1,4 HDi 1,6 HDi
Modellnivå Access Access Allure
Pris, kr 192.000 197.000 252.000
Motorkonfigurasjon 3 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.199 1.398 1.560
Motor effekt, hk/kW 82/60 68/50 93/68
Motor dreiemoment, Nm/turtall 118/2.750 160/1.750 230/1.750
Co2-utslipp (g/km) 114 104 98
Nox-utslipp (mg/km) 41,8 171,9 164,9
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,49 0,4 0,38
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 13,5 14,9 13,3
Toppfart, km/t 169 159 180
Svingdiameter, meter 10,4 10,4 10,6
Lengde (mm) 4.159 4.159 4.159
Bredde (mm, inkl speil) 2.004 2.004 2.004
Høyde (mm) 1.556 1.556 1556
Akselavstand (mm) 2.538 2.538 2.538
Sporvidde for/bak 1.739/1.829 1.739/1.829 1.739/1.829
Bakkeklaring, cm 16,5 16,5 16,5
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A N/A
Vekt, kg 1.045 1.090 1.170
Nyttelast 537 532 522
Tilhengervekt m/brems kg 1.100 670 820
Bagasjerom min/maks liter 410/1.194 410/1.194 410/1.194
Drivstofftank, liter 50 50 50
Drivstoff Bensin Diesel Diesel
Drivhjul Foran Foran Foran
Girkasse 5 trinns man 5 trinns man 6 trinns EMG
EuroNCAP % voksne/barn N/A N/A N/A