Ingen nonsens fra Subaru i fjerde generasjon Forester. En praktisk og romslig bil som nå er enda mer rendyrket SUV.
Subaru har nesten uten unntak laget biler hvor de praktiske egenskapene har gått foran motedesign og tøffe trender. Så også med nye Subaru Forester.
Dette er bilen for de som setter pris på en sliter i hverdagen, og som er ute etter en bil hvor fremkommelighet og romslighet er god.
Karosseridesign. Subaru sine designfolk har ryddet opp i tegnesakene og leverer vesentlig mer linjelekre biler nå enn for noen år siden. Det skal de ha. Men fortsatt har de et stykke igjen før de har fått linjer og proporsjoner som gjør at kjøperne tar bølgen.
Skjønt konseptbilen Viziv fra Subaru som ble presentert i Genéve i mars ga signaler om fremtidig design som smaker fugl, for å si det slik. Jeg synes en bil som Subaru fortjener smakfull design.
Nå må jeg innrømme at nye Forester er ganske fin i fasongen. Den har en kraftfull front som bærer bud om at denne bilen er klar for tøffe tak. Store lykter foran og bak gir bilen et moderne og dynamisk preg, og bilen er tiltalende og representativ.
Interiør. Denne testsjåføren er ikke av de som synes ratt på biler til hverdagsbruk skal være så fryktelig racinginspirert. Derfor satte jeg stor pris på at rattet på den Forester vi fikk låne var kjemisk fri for gripekuler og var et godt ratt å holde i.
Setene er gode å sitte i og gir grei sidestøtte, instrumentene store, lettleste og med stort utvalg av informasjon. Midt oppå dashbordet er det en informasjonsavdeling (Multi Funksjons Display) som gir et vell av informasjon fra kjørecomputeren. Den grafiske tegningen av firehjulsdriften må jeg innrømme jeg fikk jeg svært lite ut av.
Ved første øyekast trodde jeg den kunne vise hvilket hjul som spinner når bilen leter etter feste i en bakke, men alle fire hjulene blunket – ganske enklet for å vise at traction control-systemet var i funksjon. Overraskende gimmick-preget til å være alltid seriøse Subaru.
Plass. Nye Forester har vokst. Den er 35 mm lenger enn dagens modell, og 15 mm bredere. Akselavstanden har økt med 35 mm, og alt dette kommer den innvendige plassen tilgode.
Det er god plass til albuene i Forester nå, og da må jeg bemerke at tidligere modeller heller ikke var trange. Bagasjerommet tar 55 liter mer, nå 505 liter med bakseteryggen oppslått, 1.592 med seteryggene nede og lastet til taket. Vår testbil var utstyrt med elektrisk bakluke, som stjeler 17 liter bagasjeplass.
Med ryggene nedslått dannes bare nesten et helt flatt gulv, men det er smart at rullgardinen med bagasjeromstrekket kan stues ute av vei under gulvet.
Sikkerhet. Forester er testet av EuroNCAP og har fått fem stjerner. Sikkerheten for både barn og voksne får en score på 91%, som er kjempebra.
Sikt er viktig for sikkerheten, og Subaru har bevisst unngått å designe bilen med moteaktig kileform for å opprettholde sikten bakover.
Forsetepassasjerene sitter hele 30 mm høyere enn i utgående modell, noe som gir bedre oversikt over trafikk og omgivelser. Det er noe mange setter pris på.
Komfort. Bilen er stor og relativt komfortabel, men tiden da Forester hadde et klart personbilpreg er over. Nå er hjuloppsettet tilpasset kjøring i ganske så ulendt terreng, og det betyr at man kjenner kumlokk som stikker opp, telehiv og annet mer enn tidligere.
Men komfort er mer, har utviklingsavdelingen funnet ut. Som det å stige ut og inn av en bil. Da kan brede dørterskler være små, men utfordrende hindre. Derfor går døren helt ned og er påført en tetningslist nederst.
Det gjør at dørterskelen er ganske smal, i tillegg til at den ikke utsettes for sølesprut. Ergo kan du være litt mer uforsiktig med de sorte dressbuksene eller finkjolen. Ganske smart tenkt. Barn som skal ut og inn av baksetet har også fått sin del av omtanken, idet de har fått stigtrinn å klatre på, og alle skarpe kanter er rundet av slik at klatring ut og inn skal gå mykt og behagelig for seg.
Baksetepassasjerenes sete er hevet med 36 mm i forhold til tidligere modell, noe som gir bedre utsyn og høyere komfort. Seteryggen kan dessuten justeres i helningsvinkel.
Motor. Det er tre motorvarianter, toliter bensin, toliter diesel og nytt er en toliter turbomatet bensin på 240 hk. Men med en pris på bilen som nærmer seg 700.000 blir nok den motorvarianten for dyr for de fleste.
Verd å merke seg er at motorene nå har registerkjede, noe som gir lavere servicekostnader fordi det ikke blir nødvendig å skifte. Nytt er også varsellampe for oljenivå i motoren.
Girkasse. Dessverre er Forester med lavgir helt borte. Standard er 6-trinns girkasse, vår testbil var utstyrt med Subarus Lineartronic, en avansert, trinnløs CVT (Continous Variable Transmission) girkasse.
Kraften fra motoren overføres via et kjede som går mellom to koniske hjul. Bredden på hjulene endret etter behov slik at utvekslingen endress.
Autmatkassen oppførte seg under testen helt fint, med mulighet for å gire manuelt. Paddleshift, eller hendler på rattet gjør det mulig i en fart å velge lavere gir, for eksempel når man skal kjøre ned en bratt bakke med tungt lass og trenger motorbrems.
Typisk for CVT er at det blir mye mas fra motoren under hard aksellerasjon, men ikke mer enn man fint kan leve med.
Kjøreegenskaper. Min test foregikk under skikkelig vinterføre og selvsagt med vinterdekk. Ingen av delene gjør det mulig å teste veigrep under sommerlige forhold. Subaru legger stor vekt på at krenging og usportslige kjøreegenskaper nå er en saga blott.
Men evnen til å ta seg frem på vinterføre opp bratte bakker er det ikke noe å si på. Konkurrentenes 4×4-systemer begynner å ta innpå Subarus permanente og symmetriske firehjulsdrift, men Subaru har fortsatt ett fortrinn: Ved stillestående bakkestart er firehjulsdriften der, fra første stund.
Biler med manuell girkasse har kraftfordeling 50 : 50 med en differnsialbrems på midtdifferensialen, mens Lineartronic har 60 : 40 og en elektronisk styrt lamellclutch. At den er elektronisk gjør at den kan overstyrs med noe som Subaru kaller X-mode. Da settes bilen i et modus hvor den tar utfordringene med å komme opp bratte bakker ekstra alvorlig.
Hill Descent Control hører også med. Aktiveres den, krabber bilen sakte og pent eller i valgt tempo ned bratte bakker, både forover og bakover. Virker opp til 20 km/t.
Bakkeklaringen på 22 cm er klasseledende og 10 mm mer enn nærmeste konkurrent.
Forester har også noe som kalles SI-Drive, som består av økonomi-instilling og sport. Stilles bilen inn på sport, blir girkasse og motor mer sportslig å kjøre.
Forbruk og miljø. Ifølge Subaru er Lineartronic girkassen mer økonomisk å kjøre med enn manuell kasse. Med en dyktig sjåfør er forskjellen marginal, men for oss vanlig dødelige vil nok automatkassen gi det beste øknomiske resultatet.
Det viktige er at drivstofforbruket på Forester har gått ned en god del, spesielt på bensinversjonen er reduksjonen markant. En god nyhet for Subaru-entusiastene, som ikke kan sies å ha vært bortskjemt på dette området.
Utstyr. Automatisk nivåregulering er jo velkjent standardutstyr på Forester som mange har satt stor pris på. Den er der fortsatt, sammen med bakkestartassistanse og stabilitetskontroll ved slep av tilhenger. Alt av en type nyttig utstyr som Forester er standard utstyrt med. I tillegg er automatisk klimaanlegg, høydejustering av førersetet, rattbetjening av fartsholder og telefon standard i første nivå “Comfort”.
Utstyrsnivået over heter Classic og har regnsensor, 8-veis elektrisk justering av førersete og monitor på dashbordet med ryggekamera. Neste trinn er “Premium”, hvor man får navigasjon, elektrisk bakluke, nøkkelfri og soltak, for å nevne det viktigste.
“Sport” har Haman Kardon lydanlegg, sportslig støtfanger foran og 18″ aluminiumsfelger, blant annet.
Pris. Med en pris på innstegsmodellen på 375.000 mener jeg man får en solid, driftsikker bil med mange praktiske egenskaper. Det kan være lurt å investere i en bil med litt mer utstyr, for eksempel Classic. Den gleden koster 20.000 ekstra, men kan være en smart, for da blir bilen lettere å selge igjen den dagen det er aktuelt.
Lineartronic-kassen får prisen opp i 410.000. Konkurrentene er ikke langt unnå, så her må det bli smak og behov som avgjør.
Konklusjon. Subaru Forester har et svært godt rykte i det norske markedet, og mange trofaste brukere. Det er ingen grunn til å tro at driftsikkerheten og bruktbilverdien har gått ned, snarere tvert imot.
Endringene bilen har gjennomgått, har gjort bilen mer aktuell som familiebil, men personlig kunne jeg tenkt meg et mykere oppsett på understellet. Bilen har blitt høyere, og motorjournalisters drepende kritikk av tidligere modellers ubetydelige krenging har medført et press mot hardere fjæring, slik andre SUVer har.
Allikevel er jeg ikke i tvil om at de aller fleste vil trives svært godt med denne bilen, og gi høy nytteverdi for investeringen.
Tekniske data
Subaru Forester | 2,0i bensin | 2,0D diesel | 2,0DiT |
Modellnivå | Comfort, man | Comfort | Sport Turbo |
Pris, kr | 374.900 | 379.900 | 669.900 |
Pris testbil, kr (Premium) | 449.900 | ||
Motorkonfigurasjon | 4 boxer | 4 boxer | 4 boxer |
Slagvolum, cm3 | 1.995 | 1.998 | 1.998 |
Motor effekt, hk/kW | 150/110 | 108/147 | 240/177 |
Dreiemoment, Nm/turtall | 198/4.200 | 350/1.600 | 350/2.400 |
Co2-utslipp (g/km) | 150 | 150 | 197 |
Nox-utslipp (mg/km) | 21,1 | 158,4 | 8,7 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,65 | 0,59 | 0,85 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 11,8 | 10,2 | 7,5 |
Toppfart, km/t | 192 | 190 | 221 |
Svingdiameter, meter | 10,6 | 10,6 | 10,6 |
Lengde (mm) | 4.595 | 4.595 | 4.595 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.795 | 1.795 | 1.795 |
Høyde (mm) | 1.735 | 1.735 | 1.735 |
Akselavstand (mm) | 2.640 | 2.640 | 2.640 |
Sporvidde for/bak | N/A | N/A | N/A |
Bakkeklaring, cm | 22 | 22 | 22 |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt, kg | 1.500 | 1.540 | 1607 |
Nyttelast | 515 | 540 | 473 |
Tilhengervekt m/brems kg | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Bagasjerom min/maks liter | 488/1.556 | 505/1.592 | 505/1.592 |
Drivstofftank, liter | 60 | 60 | 60 |
Drivstoff | Bensin | Diesel | Bensin turbo |
Drivhjul | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Girkasse | Lineartronic | 6-trinns man | Lineartronic |
EuroNCAP % voksne/barn | 91/91 | 91/91 | 91/91 |