Hils på fjerde generasjon Renault Clio; veltstyrt og overraskende rimelig, men med forbedringspotensiale.
Første gang vi stiftet bekjentskap med nye Renault Clio var på Paris Motor Show i høst. Da hadde den hovedrollen på Renault sin stand, og vi skjønner hvorfor.
For Renault og designsjef Laurens van den Acker har lagt mye arbeid ned i å utvikle nye Clio med et tiltalende design. Utgående modell hadde nemlig et ganske stusselig karosseri. Vi synes den nye bilen er fin. Clio har sterke designelementer fra konseptbilen Dezir, eller Renault Alpine A110-50. Vi synes den er tøff uten å virke vulgær, og har yppige former. Disse forsterkes av linjen under sidevinduene, som gjør en dreining opp retning spoileren over bakdøren.
En tydelig hoftelinje begynner ved frontlyktene, svinner hen på fordørene og dukker opp igjen over bakhjulene. Dette forsterker inntrykket av en bredere bil og gir bilen former som kunne gjort Marilyn Monroe misunnelig.
Interiør. Vi setter oss i førersetet og kikker på detaljene. Riktig pent og delikat er det, men vil det sorte, blanke dørhåndtaket være like lekkert når hverdagens bruk har laget små riper i det blanke?
Authentique er laveste utstyrsnivå og godt utstyrt: Oppvarmede sidespeil, fartsholder med hastighetsbegrenser, radio med USB og blåtann, nøkkelkort med fjernkontroll for sentrallås, kjørecomputer og bakkestartassistent er alt standardutstyr. Førersetet kan justeres i høyden, og rattet både i høyde og ut/inn. Imponerende godt utstyrt, spesielt til en så gunstig pris.
Bilen vi lånte hadde høyeste utstyrsnivå, med 7 tommers LG-skjerm med navigasjon, automatisk klimaanlegg, regnsensor, nøkkelfri start samt 16″ alufelger, for å nevne noe. Vi bet merke i at bilen låste seg automatisk når vi fjernet oss to – tre meter fra bilen, noe vi synes er veldig praktisk når man har mye å bære på, og fjernkontrollen ligger dypt nede i en lomme.
Personifisering er et stikkord for Renault Clio. For et tillegg i prisen kan man bestille bilen med dekor både inn- og utvendig. Vår bil hadde Trendy Rød, som er en av fire versjoner.
Den er lekker innvendig, personifisert med flott, rød dekor på setene, dørene og på dashbordet. Ikke alltid like praktisk, for det blir lett reflekser i frontruten. Å “personifiseres” vil si at du kan velge fargekombinasjoner og “tema”. Vi ville hatt sort dashbord.
Vi vender tommelen ned for de brede, blanke listene rundt instrumentene. Disse gir sjenerende reflekser på dager hvor solen titter frem.
Komfort. Ute på veien trivdes vi svært godt bak rattet. Bilen er overraskende stillegående. Noe vindstøy fra sidevinduene er det, men ikke ubehagelig. Bilen er standard utstyrt med setevarme i forsetene. Slike seter pleier være utstyrt med en termostat. Enten fantes det ikke, eller så var den innstilt for høyt. Våre edlere deler kom i akutt fare for å bli kokt, med behov for å slå varmen av; men bryteren har en noe klønete og litt trafikkfarlig plassering.
Justeringen av vinkelen på ryggen er heller ikke ideell. Det er så trangt mellom sete og karosseri at døren bør åpnes for å komme til.
Kjøreegenskaper. Å bedømme kjøreegenskapene med vinterdekk kan gi et skjevt inntrykk, men bilen føltes trygg og forutsigbar. Litt tendens til overstyring når bilen provoseres i svinger var alt vi registrerte. Bilen er sporty uten å være ukomfortabel, den er rask og smidig i trafikken og en av de mest lettkjørte vi har testet.
Plass. I forsetene er plassen god. Dette er en liten bil, så med voksne i baksetet må nok forsetepassasjerene finne seg i å skyve setene litt frem. Bagasjerommet tar 300 liter etter ISO-standard 3832, med ryggen på baksetene slått ned (delt 40/60) rommer bilen 1.146 liter opp til tak. Ikke dårlig.
Motor. Den turbomatede, tresylindrede motoren på bare én liters volum var et interessant bekjentskap. Lydbildet fra motoren er noe uvant, men en lett kiling av gasspedalen avstedkom en potent snerring. Turbotrykket kommer raskt, og selv om dette ikke blir noen racerbil, går den overraskende bra.
Sikkerhet. På sikkerhetssiden har nye Clio tatt toppscore 5 stjerner i EuroNCAP, har trepunkts Isofix fester for barnesete på passasjersetet, samt for to i baksetet. Elektronisk stabilitetssystem, kollisjonsputer og nødbremseassistent er også standardutstyr, så sikkerhet er godt ivaretatt.
Girkasse. Girkassen har en utvekslig som stemmer bra med motorens ytelser. Girveksling går fint, kanskje med unntak av femtegiret, som muligens trenger noen flere mil til på telleren slik at overføringen fra girspaken går smidigere.
Forbruk og miljø. Vår bil skal under ideelle forhold bruke under halvliteren på mila ved blandet kjøring. Det er bra, men dieselversjonen er enda snillere: 0,34 på mila. Beregninger tilsier da at den skal kunne gå Oslo – Narvik på én tank. Vår bil var utstyrt med en ECO-bryter, som vi har fått opplyst tar bort 10% av dreiemomentet. Men man sparer noen dråper da…
Dette er en glimrende bil for de som ikke har allverdens plassbehov. En bil for folk som har sans for vakker bildesign. Gunstig priset er den også, men man må leve med noen småting som kunne vært bedre. Vi nevner en kartlampe for passasjeren som kan sjenere føreren og instrumentbelysning som det ikke er mulig å justere. Alt dette er forbedringspotensial for Renault.
Med en pris som starter på kroner 164.900,- bør bilen friste ganske mange, særlig unge mennesker. Med et så hyggelig utgangspunkt er det kanskje muligheter for å spandere litt ekstra utstyr, noe som kan lønne seg når bilen en gang skal byttes ut. Vi anbefaler at man også går et hakk opp i motorytelse; til TCe 90.
Tekniske data
Renault Clio | 1,2 16V 75 | ENERGY TCe 90 | ENERGY dCi 90 |
Modellnivå | Authentique | Expression | Expression |
Pris, kr | 164.900 | 184.900 | 194.900 |
Pris testbil, (Dynamique) kr | 202.900 | ||
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 3 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.149 | 898 | 1.461 |
Motoreffekt, hk/kW | 75/54 | 90/66 | 90/66 |
Dreiemoment, Nm v/turtall | 107/4.250 | 135/2.500 | 220/1.750 |
Co2-utslipp (g/km) | 127 | 104 | 90 |
Nox-utslipp (mg/km) | N/A | 14 | 135 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,55 | 0,45 | 0,34 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 15,4 | 12,2 | 11,7 |
Toppfart, km/t | 167 | 182 | 178 |
Svingdiameter, meter | 11 | 11 | 11 |
Lengde (mm) | 4.062 | 4.062 | 4.062 |
Bredde (mm) | 1.732 | 1.732 | 1.732 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.945 | 1.945 | 1.945 |
Høyde (mm) | 1.448 | 1.448 | 1.448 |
Akselavstand (mm) | 2.589 | 2.589 | 2.589 |
Sporvidde for/bak | 1.506/1.506 | 1.506/1.506 | 1.506/1.506 |
Bakkeklaring, cm | 12 | 12 | 12 |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt, kg | 980 | 1.009 | 1.071 |
Nyttelast, basis | 524 | 519 | 524 |
Tilhengervekt m/brems kg | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Bagasjerom min/maks liter | 300/1.146 | 300/1.146 | 300/1.146 |
Drivstofftank, liter | 45 | 45 | 45 |
Drivstoff | Bensin/E10 | Bensin/E10 | Diesel |
Drivhjul | Foran | Foran | Foran |
Girkasse | 5 trinns man | 5 trinns man | 5 trinns man |
EuroNCAP, % voksen/barn | 89/66 | 89/66 | 89/66 |