Prøvekjørt 2013: Fiat 500L Genmodifisert Fiat

Selv hevder Fiats folk at genene er vel bevart, men er det helt sant?

Da Fiat 500 ble lansert var den en umiddelbar suksess og solgte til andreplass på salgsstatistikken for småbiler. I 2009 og 2010 var den Norges mest solgte småbil, og salget har holdt seg svært bra selv om nyhetens interesse selvsagt har lagt seg.

Nå har Fiat tatt et nytt skritt etter at den åpne Fiat 500C og Abarth 500 er lansert. Fiat 500L er ikke bare stasjonsvognutgaven av 500, den er basert på Fiat Punto. Det betyr at Fiat sutter på 500-karamellen og gir bilen navn og utseende til sin småbilsuksess. Ikke noe galt i dét, slik jeg ser det. Men noe sier meg at særlig større bør Fiat 500 ikke bli.

Det er nok varme følelser for den sjarmerende ur-500’n som helt klart var hovedårsaken til at den nye 500 ble tatt så godt imot. For bilen er ikke særlig spennende å kjøre, men en kjekk liten bybil eller nummer to-bil er den. Alle har sett ur-500’n, enten en av de få som gikk her i landet, eller man har sett en av de mange tusen som ruller rundt i Italia.

Bilen produseres i Tychy i Polen

Karosseridesign. Linjene forteller at dette er en Fiat 500, men sjarmen fra vanlig 500 har Fiats designere bare delvis klart å videreføre. Bilen er strekt ut en halv meter, den er nesten 18 cm høyere og nesten 16 cm bredere.

Den har svulmende hjulbuer, støtfangere i plast som sikkert tåler en støyt, og beskyttelseslist nederst på dørene. Ikke rart at reklamefilmens viktigste budskap er å vise at Fiat 500 som ble lansert for få år siden er opphavet.

Fiat fremhever de store vinduene og oversikten dette gir. A-stolpen er på mange biler et hinder for sikten på grunn av tykkelsen. Fiat har løst dette ved å legge inn en rute til der, og istedet ha to tynnere A-stolper. Det fungerer fint.

Interiør. Voksesmertene til tross; det er i interiøret man kan høste fordelene i form av god plass. Fiats ingeniørere har lagt seg i selen for å gi brukerne av bilen praktiske detaljer de kan sette pris på. Kroker til handleposer er vel noe de har lært av Skoda.

Passasjersetet foran kan foldes ned slik at lange pakker på helt opp i 2 meter og 40 cm kan fraktes. Seteryggen er dessuten utformet slik at den nedfelt kan fungere som et lite arbeidsbord til pc eller hva man vil ha der. Smart.

Baksetene kan juserteres individuelt 40/60, og seteryggen lenes bakover for en mer komfortabel sittestilling der bak.

Plass. Informasjonsmateriellet til Fiat påpeker at fem røslige baskeballspillere på to meters høyde får plass i bilen, endog med hver sin koffert av flystørrelse i bagasjerommet.

Sikkerhet. 500L er utstyrt med sikkerhetssystemer som stabilitetskontroll, bremser som hjelper føreren i en panikksituasjon, sidekollisjonsputer i tillegg til de foran og bakkeholder.

Komfort. Uten at jeg har kunnet sjekke, påpeker Fiat at dette er en av de best støydempede i klassen. Spesielt mye tid har gått med til forsøk i støykammer. Min prøvetur i bilen ga et postivt inntrykk. Rattstillingen er kanskje litt for italiensk, med rattvinkel som minner litt mye om det man finner i en buss.

Postivt med høydejustering av forsete, elektrisk oppvarmet frontrute og fartsholder.

Motor. Min testbil var med den tosylindrede turbomotoren. Et dreiemoment som om det skulle være en dieselbil kjører går den svært bra. Lyden fra motoren er uvant, men snerringen er jo litt tøff også, da.

Bedre dreiemoment enn enn 1,4-literen har den, samt at den også er CO2-snillere og mer nøysom på bensinforbruket.

Girkasse. Den 6-trinns girkassen fungerte bra.

Kjøreegenskaper. En kort kjøretur gir ikke svar på alle spørsmål, men bilen var lettkjørt og fin. Fjæringen passe fast, og de testførere som har klart å få bilen til å krenge litt må gjerne få lov til å mene at det er negativt. Jeg tviler på at de som kjøper en slik bil bryr seg særlig om det. Det er de praktiske egenskapene som betyr mest, og at komforten er akseptabel.

For eksempel har bilen elektrisk styring som gjør bilen svært lett å manøvrere, som ved parkering.

Utstyr. Innstegsmodellen er “Easy”, den har 5 tommers berøringsskjerm for å betjene radio, 16 ” lettmetallfelger, og girspak og multifunksjonsratt i skinn.

Går man for “Lounge”, og legger ut 10.000 kroner ekstra får man blant annet stort panorama glasstak, midtarmlene og elektrisk drevne ruter bak, tosone klimanlegg, regnsensor, speil med varme og automatisk nedblendet innvendig speil.

Utover dette kan bilen “personliggjøres”, med kontrastfarge på tak, DAB+ radio “Beats By Dr Dre” Stereoanlegg og elektrisk soltak. Det er bare å slå på stortromma.

Pris. Innstegsmodellen koster 219.900,- pluss omkostninger, og da mener jeg man får mye praktisk bil for pengene. Jeg anbefaler å legge på 10.000 for å få litt ekstra utstyr i Lounge-modellen. Det kan lønne seg når bilen en gang skal byttes inn eller selges.

Konklusjon. En praktisk småbil for en ung familie, eller enslige som trenger litt god plass. En bil med en kultstatus basert på en liten Fiat som har sjarmert mange i senk.

Konkurrenter er biler som Honda Jazz, Opel Meriva og Mine Countryman.

Om ikke lenge kommer Fiat 500 XL, en syvseter som er identisk med 500L, men den er strukket ut 20 cm bak for å få plass til to seter til, og vil da komme i MPV-klassen. Om et års tid kommer dessuten Fiat 500X, en liten SUV.

Tekniske data

Fiat 500L 1,4 ltr Easy Twinair Turbo Easy
Pris, kr 249.900 219.900
Motorkonfigurasjon 4 på linje 2 på linje
Slagvolum, cm3 1.368 875
Motoreffekt, hk/kW 95/70 105/77
Dreiemoment, Nm v/turtall 127/4.500 145/2.000
Co2-utslipp (g/km) 145 105
Nox-utslipp (mg/km) 13 29
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,62 0,48
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 12,8 12,3
Toppfart, km/t 170 180
Svingdiameter, meter 12,25 10,52
Lengde (mm) 4.147 4.147
Bredde (mm) 1.784 1.784
Høyde (mm) 1.665 1.665
Akselavstand (mm) 2.612 2.612
Sporvidde for/bak 1.522/1.519 1.522/1.519
Vekt, kg 1.245 1.245
Nyttelast 560 560
Tilhengervekt m/brems kg 1.000 1.000
Bagasjerom min/maks liter 400/1.310* 400/1.310*
Drivstofftank, liter 50 50
Drivstoff Bensin Bensin
Drivhjul Foran Foran
Girkasse 6 trinns man 6 trinns man
EuroNCAP % voksne/barn 94 78