Porsches 70-årsgave – til seg selv

Gaven er en nydelig 911 Speedster Concept med over 500 hk.

I juni 1948 sto den første Porsche 356 klar for verden. Og verden var klar for den. Nå har Porsche tatt frem en Speedster bygget etter moderne prinsipper, og reinspikka kjøreglede skal være det primære siktemålet med bilen.

Teknikken som skal gi dette er tatt fra nåværende GT-modeller, og er utviklet ved Porsche Motorsport Centre, som også er fødested for 911 GT2 RS og GT3 RS.

Konseptbilen gir oss et glimt av hva som kan bli satt i serieproduksjon, selv om dette antagelig ikke vil skje før i 2019. Spørsmålet om produksjon eller ikke blir avgjort en gang de kommende månedene.

Porsche 911 Speedster Concept har det karakteristiske lave frontvinduet med en slakere helning enn de andre modellene, selv om det bare minner litt om den legendariske Speedsteren. Sidevinduene er tilsvarende lave, slik at taklinjen blir tilsvarende lave. På konseptbilen er frontruten med på å danne en rullesikker bil sammen med nakkestøttene. Et deksel av carbonfiber dekker over veltebeskyttelsen bak setene, og har elementer fra Speedster-versjonen fra 1988.

En transperent vindavviser mellom nakkestøttene forteller stolt om 70-års jubiléet. I likhet med den originale Speedsteren har 911 Speedster Concept et enkelt tonneau trekk for å kunne beskytte interiøret mot regn og fugleskitt når bilen står parkert. Prinsippet om primitivitet i Speedster gjenspeiles i at navigasjon, radio og klimaanlegg er ofret.

Setene er laget av karbon, og de lyse brune Aniline skinntrekkene gjenspeiler bilens tidligere klassiske forgjengere.

Under karosseriet kommer chassiet fra 911 GT3. Hjulene har sentermutter, første gang fra Fuchs design. Eksosanlegget har titanium enderør, og girkassen består av en sekstrinns manuell utgave. Den seksylindrete boksermotoren leverer over 500 hk med et topp turtall på 9.000 o/min.

Speedstere – som kombinerer en svært åpen kjørestil med gode kjøreegenskaper – har vært en del av Porsche-historien siden 1952. Stamfaren Porsche 356 America Roadster hadde et håndbanket aluminiumskarosseri. Den veide 60 kilo mindre enn en 356 Coupé, og hadde en toppfart på 175 km/t med en 70-hesters, firesylindret boksermotor. Imponerende i sin tid. Med løse, montérbare sidevinduer, et enkelt trekk for å holde det verste av regnet ute og lettvekts bøtteseter var bilen utviklet spesielt for det amerikanske markedet. Det ble kun bygget 16 eksemplarer, men hadde allerede da flere felles trekk med senere Speedstere.

1954 Porsche 356 Speedster. Wikimedia Commons.

I 2010 hadde 8 forskjellige serier spesialmodeller vært laget med navnet Speedster. 356A 1500 GS Carrera GT Speedster representerte et høydepunkt i 1957, og den første 911 Speedster fulgte i 1988. De siste Speedsterne som ble bygget var i 2010, hvor 356 eksemplarer av 911 Speedster ble produsert for 997-serien.

Klikk på galleribildene: