Porsche den åttende er her

På motorshowet i Los Angeles ble den åttende versjon av Porsche 911 nettopp lansert. En totalt revidert bil med ny og forbedret flat sekser med turbo. For de banefrelste lanserer Porsche også en ny 911 GT2 RS Clubsport med 700 hk.

Med umiskjennelig 911-design er den nye Porsche 911 her, og den har høy wow-faktor. Den nye motoren yter nå 450 hk i S-versjon og injection-systemet er forbedret med et nytt layout på turbo og intercooler. Dette er en økning på 30 hk fra forrige modell. Kreftene overføres via en ny 8-trinns dobbelclutch girkasse.

Se mange flere bilder i galleriet nederst på siden!

Stabiliseringssystemet er ytterligere forbedret og gir nå økt sikkerhet. Det er en «våt vei»-innstilling som oppdager vann på veibanen og gjør kjøring på våt asfalt enda tryggere. Både S og 4S akselererer nå fra 0 til 100 på under 4 sekunder.

Karosseriet er helt nytt, og nå er bredden på bilen bak lik på alle modellversjonene, forteller fabrikken. Fronten er hele 45 mm bredere og foran er bilen utstyrt med 20 tommers felger, bak 21 tommer. Dørhåndtakene stikker ikke lenger ut fra karosseriet, men spretter ut ved behov. Bak er det nå en vesentlig bredere spoiler med variabel innstilling, og et sømløst baklys som strekker seg over hele bilens bredde. Bortsett fra front og bakstuss er hele karosseriet nå i aluminium.

Interiøret er helt nytt, og 911 fra 1970 har vært inspirasjonen. Tradisjonen tro er turtelleren plassert midt foran føreren. Interiøret preges av en 10,9 tommer infoskjerm, hvor man nå kan se veien i mørket med tilvalgt Night Vision Assist ved hjelp av et termisk kamera. Bilen har nå omfattende oppkobling mot nett og strømmer data online for blant annet navigasjon. Levering vil skje fra 2019. Prisen i Norge er ennå ikke klar.

Porsche 911 GT2 RS Clubsport

Kun 200 eksemplarer av denne versjonen av 911 GT2 RS Clubsport vil bli produsert. Den ble også lansert på L.A. Auto Show. Den har en 700 hk versjon av standardmotoren, og bruken er klubbracing og andre konkurranser. I likhet med 935, som Porsche lanserte for noen uker siden, er utgangspunktet en 911 GT2 RS. De har begge den samme sekssylindrede, 3,8 liter boksermotoren med twin turbo. Kraftoverføringen er via en 7-trinns dobbelclutch Porsche girkasse til 31 cm brede bakhjul, og giringen foregår med spaker på rattet.

Bremsene består av 6-pot calipere foran med ventilerte skiver med diameter på 390 mm. Bakakselen er utstyrt med 4-pot calipere og 380 mm skiver. Som på gateversjonen er Roadsport utstyrt med avansert Porsches avanserte stabiliseringssystem, traction control og abs. Alt dette kan justeres eller skrus av helt med en bryter på dashbordet.

Rattet i carbonfiber er tatt fra Porsche 911 GT3 R-modellen. Et massivt bur er innmontert, og sammen med et racingsete og sekspunkts belter skal sikkerheten være ivaretatt. Aircondition sørger for å kjøle føreren ned….

Porsche 911 GT2 RS Clubsport kan bestilles for 405.000 Euro og vil bli levert i mai 2019.