Superbil lansert i Norge

Er 1,9 sekunder fra 0 til 100 fakta eller fiksjon? Mye tyder på at det er fakta, og for ikke lenge siden ble bilen med disse imponerende ytelsene presentert i Norge av alle steder. Skjønt det er kanskje ikke så tilfeldig likevel, i landet som flommer over av olje.

Bilen det er snakk om, er den første bilen i en serie modeller som det italienske designerfirmaet Pininfarina har til hensikt å lansere. Pininfarina Battista heter dyret, og slipper ikke ut et gram co2. Den er helelektrisk. De fleste har vel nå fått med seg at akselerasjonen endel elbiler presterer kan ta pusten fra noen og enhver. Når vi så legger til at Battista yter ettusen-nihundre hk og har et dreiemoment på 2.300 Nm høres 1,9 sekunder ut til å rime.

Hva skjuler seg under lakenet? Foto:©Morten Larsen

Problemet er selvsagt å overføre disse enorme kreftene til asfalten, men det fikk vi ikke høre noe om der vi sto ringside under avdukingen av det velformede bilen. Det er Brooklands Motors AS som har klart å bli utnevnt til partner for salg og service. De holder til i splitter nye lokaler på Billingstadsletta i Asker med Porsche Center Asker & Bærum i like nye lokaler i nabogården. Her selger Brooklands Motors Bentley som varme hvetebrød for tiden.

Adm direktør Christian Gottschalk og styreleder Nils Kjetil Tronrud

Det er Christian Gottschalk som er adm direktør, og Nils Tronrud er eier og styreleder i selskapet, som ble etablert i mai 2018. Ett år senere flytter de inn, samtidig som de blir deleier i McLaren- og Bentley-agenturene for Sverige og Norge. Nå har de altså tett kontakt med Pininfarina.

At lanseringen av Pininfarina som nytt bilmerke med Battista som første bil ut skjer akkurat i 2020 er ingen tilfeldighet.

Les om en annen meget rask elbil her!

Året 2020 er nemlig 90-årsjubileet for det legendariske designhuset Pininfarina SpA. Et desingfirma som er kjent for velproporsjonert og linjevakre biler av en lang rekke merker. Mest kjent er vel både Ferrari og Maserati, men Pininfarina har også designer høyhastighetstog, busser, trikker, automatbaner, yachter, passajerfly og businessjetfly.

Cisitalia 202. Foto: Creative Commons

Nå har de dratt lakenet av en bil Pininfarina påstår er utviklet etter det samme designprinsippet for harmoni i form og funksjon som Cisitalia 202 fikk i 1947 samt det mer enn 100 Ferrarier har fått.

Ferrari Dino 246 GT er en av bilene Pininfarina har designet. Her fra Vårmønstring 2012. Foto: ©Morten Larsen
Under bilutstillingen i Geneve 2013 ble en modell tilegnet Sergio Pininfarina, grunnleggerens sønn, vist frem. Foto: ©Morten Larsen
Lakenet dras av! Foto: ©Morten Larsen

Brooklands Motors hadde ordnet med digital pressekonferanse på live streming hvor en av deltagerne var Automobili Pininfarina-sjef, Per Svantesson. Han uttalte blant annet:

– Dette er den mest autentiske og spennende innslag i bilhistorien man kan tenke seg. Battista er fremtidens hyperbil, inspirert av en legendarisk fortid. Den kombinerer ekte inspirasjon og innovasjon i sin tekniske prestasjon og følelsesmessige appell. Elektrifisering åpner døren til et nytt ytelsesnivå og en fremtid uten utslipp, mens lidenskap og respekt for bilhistorien definerer hvordan denne bilen ser ut og føles. Vi tar sikte på at Battista skal være et fremtidig klassisk ikon i bilindustrien og få sin egen side i bilhistoriske bøker.

Se REKLAMEFRI videosnutt fra lanseringen her:

Vi fikk høre at Pininfarina Battista skal produseres i 150 eksemplarer. Hvis dette i din verden er masseproduksjon du hever deg over, kan det kanskje hjelpe på humøret at det skal lages en helt spesiell jubileumsmodell i skarve fem eksemplarer. Basismodellen – om vi skal kalle den det – vil koste 22 millioner. Da flyr de opp en spesialist fra Italia dersom noe mot formodning skulle skje med bilen. Skal du ha jubielumsmodellen bør du bla opp fire millioner til.

– Battista er fremtidens hyperbil, med verdensklasse ytelse og nyskapende EV-teknologi i en vakker og luksuriøs form. Vårt team av spesialister hos Brooklands Motors utnevnt til å ta vare på Battista-klienter, ser frem til å dele ytterligere spennende detaljer om denne banebrytende hyperbilen, og sikre en eieropplevelse like revolusjonerende som Battista er, påpekte Nils Tronrud under presentasjonen.

Fire elektromotorer og et sentralt montert batteri er basisen i konseptet. En gruppe erfarne bileksperter jobber for Automobili Pininfarina og samarbeider med Pininfarina SpA og teknologispesialister ledet av elbilspesialist Rimac.

Så litt mer om bilen:
Batteriet er på 120 kWh, rekkevidden er 500 kilometer på én lading.
0 til 100 km/t: under 2 sekunder, 0 til 200 km/t: under 6 sekunder, 0 til 300 km/t: under 12 sekunder.
Lading fra 20 til 80%: under 25 minutter.
Battista har fem kjøremodus, fra et fullrace oppsett til komfort, hvor bilen skal kjennes 3 – 400 kilo lettere ut enn den faktisk er.
390 mm Brembo kjeramiske bremser sørger for at Battista også stopper.
Battista leveres med et svært avansert online infotainmens system, inkludert realtime navigasjon, streaming av musikk og et avansert telemetri-system.
Bilen er kontinuerlig online takket være eSIM, som gjør det mulig meg høyhastighets navigasjon i 50 land rundt om i verden.

Drive bil og motor fikk selvsagt prøvesitte bilen. Foto: ©Morten Larsen

Pinifarina Battista kan ved første øyekast kanskje minne om flere andre hyperbiler, men dette er en juvel når man går inn på detaljene og studerer hvordan de enkelte elementene er designet.

Nils Tronrud lover å ta godt vare på deg som kjøper av en Pininfrina Battista. Foto: ©Morten Larsen

Les om Lotus sin superraske elbil her!