Peugeot 2008 blir helektrisk

Den nye bilen får navnet Peugeot e2008, 50 kWt batteri og en rekkevidde på 310 kilometer ifølge en fersk pressemelding.

De som vil ha en skikkelig fossilmotor i bilen, kan glede seg over at Peugeot 2008 fortsatt kan leveres med en rekke bensin- og dieselmotorer. Bensinmotorene har et slagvolum 1,2 liter og kommer med 100, 130 og 155 hestekrefter. De to største kan leveres med 8-trinns automatgir.

Dieselmotorene har et slagvolum på 1,5 liter og yter 100 og 130 hestekrefter. Også her kan den største leveres med 8-trinns automatgir.

Nye Peugeot 2008 blir 14 centimeter lengre enn dagens, og plasserer seg dermed midt i den populære klassen for kompakte familie-SUVer.

–          Peugeots SUV-modeller har vært svært viktige for merket de siste årene, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.. Nå når 2008 kommer som ny modell, og som helelektrisk fra start, er det klart det er ekstra spennende. Vi gleder oss til å tilby en elektrisk kompakt-SUV i det norske markedet og er sikre på at dette er en modell som passer norske forbrukere godt.

Les om den litt mindre, elektriske Peugeot e208 her!

2008 blir en romslig bil, og den største bilen på PSAs nye plattform CMP (Common Modular Platform). Den vil by på fleksible løsninger og god plass. Innvendig plass og størrelse på bagasjerom er identisk uavhengig om man velger diesel, bensin eller elektrisk. Lengden på bilen er 4,3 meter og bagasjerommet rommer 434 liter.

Peugeot i-Cockpit 3D er fundamentet for hele opplevelsen bak rattet. Instrumenteringen (3D-prosjektor) ligger over et lite og kompakt ratt. I tillegg har den en stor berøringsskjerm i midtkonsollen.

Det er lagt mye energi i å gi de forskjellige utstyrsvariantene sin egen identitet. Active, Allure GT-Line og GT vil skille seg sterkt fra hverandre, både når det kommer til farger, materialer og utstyr. Det blir brukt eksklusive materialer som Alcantara og Nappa skinn. Peugeot fortsetter også samarbeidet med den franske premiumprodusenten av stereoanlegg – FOCAL. I likhet med 3008, 5008 og 508 kan også 2008 leveres med dette. Den har en 12-kanalers forsterker på 515 watt.

Den helelektriske Peugeot e-2008 skiller seg fra de andre med en tofarget løve i grillen, «e»-logo på C-stolpen, karosserifarget grill, Alcantara interiør og egne instrumenter i 3D-skjermen og i berøringsskjermen i midtkonsollen.

Peugeot e-2008 kommer med en elektrisk motor med 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. Batteriet er på 50 kWt og rekkevidden er 310 kilometer i henhold til WLTP.

Lading skjer via veggboks eller opptil 100 kw hurtiglader. Ladetider er fra 5 til 8 timer med veggboks (en-fas eller tre-fas).

Varmepumpe skal gi en mer effektiv oppvarming av bilen, og bilen kan også varmes i forkant av avreise. Alt med lading, batterioversikt og oppvarming har man tilgang til via My Peugeot App.

Nye Peugeot 2008 er på markedet i Norge i Januar 2020.

Les om spenningen som stiger hos Peugeot her!
Les om bilentusiastenes vårfornemmelser her!