Spenningen stiger hos Peugeot

Før Paris-utstillingen har ikke elektrisk drift vært noe stort tema hos importør Bertel O Steen, hvis vi ser bort fra de eneggede tvillingene Peugeot iOn og Citroen C-Zero. I Paris og på bilutstillingen Mondial de l’Auto var derimot den norske Peugeot-importørens folk sprekkeferdige av stolthet over nyhetene de kunne vise frem.

Den grommeste nyheten fra Peugeot var 3008 Hybrid4. Dette er en 4×4 plug-in hybrid med en 1,6 liters bensinmotor på 200 hk, og en 110 hk elmotor bak og tilsvarende foran. Den kan kjøre 50 km i ren elektrisk firehjulsdrift ifølge den nye WLTP-normen, og kommer til Norge høsten 2019. Som hybrid har bilen en samlet effekt på 300 hk.

Alternativt leveres Peugeot 3008 Hybrid, som er en mer «normal» plug-in hybrid. Den har samme motor, men med 180 hk og en elmotor foran. Den kjører 40 km elektrisk ifølge WLTP og har forhjulsdrift. Under baksetet ligger energikilden til elmotorene, et 300 volt Litium-ion batteri. På Hybrid har batteriet en kapasitet på 11,8 kWt, og på Hybrid4 har det en kapasitet på 13,2 kWt.

Les hva vi skrev om Peugeot 2008 her!

Disse bilene er SUV’er, men Peugeot viste frem mer: Peugeot 508 SW Hybrid og Peugeot 508 Hybrid. Disse elegante bilene er basert på standardversjonene som kommer nå i høst. Førstnevnte er en stasjonsvogn, og sistnevnte en sedan. Begge er imidlertid plug-in hybrider med samme konfigurasjon som Peugeot 3008 Hybrid.

Alle bilene er utstyrt med en 8-trinns girkasse med navnet e-EAT8 og leveres med paddleshift på rattet. Bilene har 5 kjøremoduser. I kjøremodus ZERO har bilene ren elektrisk drift, og har en toppfart på 135 km/t. I modus SPORT slippes alle ressurser løs av både bensinmotor og elmotor kombinert. Modus HYBRID tilpasser seg kjøremønsteret, og modus 4WD gjør at 3008 Hybrid4 prioriterer å ha firehjulsdrift.

Se flere bilder i galleriet nederst på siden!

Den siste modusen er COMFORT og gjelder for Peugeot 508 Hybrid og 508 SW Hybrid. Dette er en kombinasjon av modus HYBRID og en justering av de elektroniske demperne, antagelig til en mykere innstilling.

Peugeot 508 SW er “norgesmodellen”, og blir nok bestselgeren, både med og uten hybrid. Foto: ©Morten Larseen. www.drive-bilogmotor.no

Peugeot lanserer en ny ladefunksjon for sine PLUG-IN hybrider. Man klikker girspaken bakover og aktiverer motorbrems med de elektriske motorene. Dette sørger for ekstra lading i stedet for å bremse med de vanlige bremsene. Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover en gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt.

Som på hybridbiler flest har de nye Peugeot-modellene Powermeter. Dette erstatter turtelleren og forteller sjåfør om kjørestil:

  • ECO indikerer at man kjører energieffektivt
  • POWER indikerer at det er ytelser som står i fokus
  • CHARGE indikerer at batteriet lades.
Et lite glimt inn i hydrogenversjonen av 508. Legg merke til “pianotangentene” til inforskjermen og rattet instrumentpanelet, som man fortsatt set over rattet og ikke gjennom. Foto: ©Morten Larsen

De nye hybridbilene har en funksjon som gjør det mulig å reservere strøm til bruk senere. Systemet kalles e-SAVE, og hvis man for eksempel er på vei til en by eller et tettsted, kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet til elektrisk kjøring der kravet til miljøet er høyt. En smart funksjon som disse bilene ikke er alene om, men ikke mindre viktig for det.

Ladetider:

  • 8 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A)
  • 4 timer (3.3 kW 14A)
  • Under to timer med veggboks (6 kW 32A)

Ladekontakten på bilen er symmetrisk plassert på motsatt side av tanklokket.

Les om en plug-in hybrid fra BMW her!

– Når kan vi forvente at disse bilene kommer til Norge? Vi spør Stian Gihle, PR- og informasjonssjef hos Bertel O Steen.

– Høsten 2019 kommer Peugeot 3008 Hybrid4, så vil 3008 Hybrid komme et par måneder etter.

Også hybridbilene kan kjøre med henger, uten at det er klart hvilken vekt de kan ha. Nye Peugeot 508 lanseres i høst og 508 SW kommer i februar, men hvor tungt disse blir markedsført avhenger av neste års statsbudsjett. Hvis prisøkningen blir for stor, frykter importøren potensielle kjøpere vil sitte på gjerdet og vente på hybridvariantene. Prisene på bilene er ikke klare.