Peter Widmer: Tryller fortsatt med motorer

De som tror rådebank er en finansieringsform, har ingenting hos Widmer Racing å gjøre.

Lillesand  Det er en god stund siden Peter Widmer ble viden kjent som en trollmann med Mini-motorer i et portrom på beste vestkant i Oslo. Nå er han en legende som folk i og utenfor motorsportmiljøet i Oslo-miljøet mimrer om og savner.

For over 30 år siden pakket han sammen dreiebenker og verktøykasser, tok med seg sans for orden, renslighet og mengder med motorkompetanse og forlot Frogner. Han etablerte seg i Lillesand, og har etter hvert utvidet repertoaret betydelig.

Han skrur fortsatt mye på klassiske Mini-motorer som ble produsert før BMW kom inn i bildet, han går slett ikke av veien for å overhale ett og annet eksemplar av den berømte Jaguar XK -motoren heller. Men det har blitt mye båtmotorer, som seg hør og bør.

Nå er det også båtmotorer som får smake senior og junior sin kompetanse. Økt ytelse og driftsikkerhet er et stikkord for Peter Widmers kunder. Skjønt verkstedet nå er overdratt til sønnen Walter, som har arvet sin fars sans for orden og presisjon. Senior bedyrer han har pensjonert seg, men finnes fortsatt i verkstedet sent og tidlig.

Et annet stikkord er racing. Konkurranseinstinktet er velutviklet, og ønsket om å bygge en motor som kunden kan kjøre fra alt og alle med gir inspirasjon til å perfeksjonere.

Widmer har utstyret som skal til for overhaling og trimming av høy kvalitet.

– Når vi får inn en motor vi skal overhalde, blir blokk, veiv og råder etter demontering lagt i en delevasker som holder 80 grader. Deretter følger et opphold i et kar med kjemikalier som løser opp gammel maling og rust. Deretter følger glassblåsing for å fjerne rester, forteller Peter Widmer.

Han er gjestfriheten selv og viser oss rundt i verkstedet. Han åpner den ene døren etter den andre, til rom etter rom som er spesialdesignet til hver sin arbeidsoppgave. Over alt er gulv og benker rene og ryddige. Tanken går til ens egen garasje, og jeg brått bestemmer jeg meg for at der kan ikke hr Widmer få adgang.

– Etter rengjøring blir blokk og topp planet, så blir veiva avbalansert. Dette er viktig, så da sørger vi for at både statisk og dynamisk balanse er korrekt. Da er det roterende vekter og resiproke. Det er forskjellige vekter etter om det er en V8-motor eller en Audi 5-serie. Det er en formel for det, og det er om å gjøre å regne seg frem til riktig vekt, alt etter om det er V6, V8 eller rekkefemmer og hva det måtte være.

Orden må til!

– Blokka blir enten borret eller honet. Spenningen i godset blir sterkt redusert når motorene har vært brukt noen år, så når de maskineres på nytt er motoren oftest bedre enn da den var ny.

Akkurat at motorene som forlater dette verkstedet er bedre enn ny tviler vi ikke et sekund på. For etter at motoren er skrudd sammen, blir motoren montert i en bremsebenk i et rom som er lydisolert. Der kobles til slanger for kjøling, drivstoff og en mengde måleinstrumenter.

Kontrollpulten for bremsebenken

I kontrollrommet ved siden av kan motoren overvåkes og ytelsene måles under forskjellig belastning.

– Og du er fortsatt like engasjert i trimming av motorer?

– Ja, du vet at vi har alltid holdt på med trimming i en eller annen form. Men når vi tar en helt vanlig motoroverhaling, og kammen er slitt, ventiler må skifter og så videre, er det natulig å sette inn en litt vassere kam og litt større ventiler, bare slik at man får litt økt effekt.

Men vi har jo de som vil ha motoren helt original. Det er eiere av klassiske biler, og vi gjør det også. Ikke noe problem.

– Du har fortsatt kunder innen racing?

– Ja, det har vi. Både i bilsport og båtsport. Vi var engasjert med Bjørn Rune Gjelsten, og var nære på å få overhaling av motorene hans. Etter at Walter og jeg hadde vært to uker på Lamborghini-fabrikken viste det seg at deres mekanikere ble headhuntet til Victory-teamets base i Dubai. Da røk den muligheten.

Men Peter Widmer trives i her i Lillesand, og jeg forstår det godt, så og si midt i Lillesand sentrum. Med stor brygge og praktfull beliggenhet er dette et drømmested å være, enten man skrur motor eller ikke. Og rådebank er for de som ikke vet det en ganske alvorlig og kostbar tilstand for en bilmotor som ikke låter særlig bra i en motormekanikers ører!