Variert på Oslo Motor Show

Hva du var interessert i; youngtimers, hot rod, historisk racing eller mc, avgjorde nok hva du syntes var utstillingens høydepunkt. Her er noen glimt hvis du gikk glipp av utstillingen.
Rekordbilen til nordmannen Sig Haugdahl fra 1922 var det nok ikke mange som ante eksisterte. Foto: ©Morten Larsen

Sigurd Haugdahl var nordmannen som emigrerte fra Tiller i Trøndelag i 1910 og slo seg ned i Midtvesten. Han begynte å kjøre løp med en Indian, og snart hadde han en Ford han preparerte for løpskjøring. Han må klart hatt et naturtalent når det gjelder teknikk samtidig som han var god til å kjøre, for han vant det meste han deltok i. Dirt Track racing utviklet seg til å bli en publikumsvennlig sport, og Sigurd fortsatte sin seiersrekke.

Wisconsin Special har greid seg bemerkelsesverdig bra, antagelig fordi den store deler av sin 100-årige historie har stått på museum. Men noen har vært historieløse nok til å kutte en større åpning på førerplassen for at det skal være lettere å komme ut og inn i bilen.
Motoren i Wisconsin Special er en 13,7 liters Wisconsin flymotor i aluminium med 6 sylindre som yter 250 hk.

I 1920 flyttet han til Florida og Daytona Beach. Der ble det kjørt rekordløp på stranden, og han begynte byggingen av bilen som deltok på Oslo Motor Show sammen med J. Alex Sloan. Motoren fikk han visstnok for en billig penge fordi denne typen flymotorer var overflødige på det tidspunktet. Så i april 1922 tok han bilen ned på Daytona Beach og oppnådde etter alt å dømme 290 km/t. Dessverre ble ikke rekorden godkjent etter de strenge kravene fra AAA (American Automobile Assosiation). Imidlertid ble det foretatt seriøse målinger av International Motor Contest Association (IMCA), så det er ingen grunn til å tvile på at 290 km/t er riktig.

Her er Sig Haugdahl med sigar og sixpencen snudd bak-frem. Riktig nok ikke i rekordbilen, men han var blant mye annet med på å utvikle bilmerket Stutz.

Se reklamefri video fra oppstart av monsteret her:

I den helt andre enden av skalaen var Aston Martin Valkyrie i to versjoner. Begge tilhørende ikke ukjente Arne Fredly. Han hadde ikke mindre enn to versjoner av bilen på OMS; gateversjonen og racingversjonen – som du ser bilde av under.

Vil du se enda flere bilder finner du et galleri nederst på siden!

Etter mitt syn det største sjarmtrollet på utstillingen var en SAAB-kreasjon med navnet WaSaabi. I Finland er det et stort SAAB-miljø og mange entusiaster. Denne var utstilt av Marco Hämäläinen.

Entusiastklubbene

Det var hyggelig å se en rekke merke-entusiastklubber på OMS. Her er Vauxhall-entusiastene.

Heldigvis var det ikke bare biler med høy innkjøpspris eller som var modifisert etter tusenvis av timer. Det var plass også til biler som var veldig vanlige før – som ikke er det lenger. Men de har mange entusiaster, som denne Ford Consul GT fra 1972.

Norsk Jaguar Klubb har vært med i en årrekke, og selvsagt var det en smykke av en Jaguar E-type med.

Les mer om Norsk Jaguar Klubb her:

Norsk Sportsvogn klubb (NSK) var selvfølgelig representert:

Foto: Petter Huse

Tre folkelige, kjøreglade biler representerte denne gang NSK. Klubben er landsomfattende, med lokalavdelinger i Trøndelag, Rogaland og Sørlandet. Klubben er også delt inn i merkeregistre, helt naturlig når NSK har sin opprinnelse i et merkeregister for Triumph TR helt tilbake til 1972.

Motorsport og banekjøring har også sin plass i klubben, og var på OMS representert med Henning Hansens nydelige Porsche 914/6:

NSK lodder dessuten ut en strøken Mazda MX 5, som skal trekkes under NSK Vårmønstring 2023. Foto: Petter Huse

Spesialbygg

En hotrod behøver ikke være kort og stumpete. Her er et helt nybygget eksemplar som Arild Bjørnar Sand har bygget ny helt opp fra bunnen. Nydelige proporsjoner! Den har betegnelsen Ford Dearborn Deuce -32, og er altså ny fra innerst til ytterst og er bygget opp etter Biltilsynets ganske strenge regler som Biltilsynet har.

Arild har gjort en fenomenal jobb og det meste under biler er polert rustfritt og et syn for guder. Dessuten er bilen teknisk meget avansert og moderne. Her er både servostyring, servobremser (ABS), justerbare stabstag og mye mer. “Det är både ‘drive and brake by wire’ – alltså elektronisk styrt” ifølge bladet Bilsport Classic, hvor bilen er behørig omtalt.

Arild Sand har gitt bilen et personlig preg med bedre proporsjoner fordi panseret er forlenget og frontruten luter mer enn på originalmodellen. Dette er en bil som kan brukes, og det gjør Arild!

Norsk Lancia Klubb sin stand hadde to biler som i mine øyne utmerket seg. Lancia Stratos som ble levert ny i Norge er ikke til å kimse av. Heldigvis har den en seriøs eier som holder den i topp stand og veldig original. Jeg kjørte denne en tur i 1980, og den ser akkurat like fin ut 42 år senere.

Den andre bilen er en Lancia Kappa fra 1919. Nyt synet av en syvseter med nypusset messing.

Den BMW 507 som Elvis Presley kjøpte under oppholdet i Tyskland var utlånt til OMS og var gjenstand for uvanlig streng bevoktning. Hvis du vil leser mer om bilen kan du gjøre det her:
https://www.drive-bilogmotor.no/elvis-presleys-bmw-507- villa-deste/

I avdelingen for tyngre kjøretøy er det hvert år en veldig interessant utstilling av historiske militærkjøretøy:

Litt for seg selv i traileravdelingen sto disse fra en bilforhandler. Litt for enhver smak kan man si.

Klikk på bildene for å forstørre: