Oslo Motor Show 2019: Høy kvalitet!

Motorinteressen i det norske folk har gått en lang vei siden bilutstillingen i tennishallen på Skøyen i 1966. Veien fra den lille hallen til Norges Varemesse på Lillestrøm er enorm, selv om alle bilene som sto på Skøyen kunne sklidd rett inn i Oslo Motor Show 2019.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220 er 90-tallets superbil. Foto: ©Morten Larsen

Rett innenfor dørene i hall X står en liten sensasjon; en Jaguar XJ220 på norske hender – eid av Tommy Lund på Bryne. Bilen er fra 1994, og på den tiden gikk det hardnakkede rykter om en XJ220 i Norge. Denne var eid av en meget pengesterk nordmann, men ingen i Norsk Jaguar Service (idag Insignia) ville ut med hvem som var eieren. Siden har det vært stille.

Nok om det. I 1988 dukket det opp en konseptbil som var laget av entusiastiske ansatte som i sin fritid hadde utviklet bilen for å lage en Le Mans deltaker for å ta tilbake hegemoniet. Bilen hadde firehjulsdrift og en V12-motor, og motttagelsen omfattet av så stor entusiasme at Tom Walkinshaw fikk i oppdrag å sette i gang produksjon av bilen. For å sikre seg ble det avkrevet et depositum på 50.000 pund, idag en halv million kroner. 1.500 personer satte seg på liste og betalte depositum. Jaguar XJ220 ble lansert i 1992, men da hadde firehjulsdriften forsvunnet, og motoren var erstattet av en turbomatet V6. Dette førte til mye bråk og flere rettsaker, men bilen kom i produksjon, som varte til 1994. Da var det solgt skuffende få; 280 biler til en pris i England på 4,7 millioner kroner stykket.

Bilen var verdens raskeste serieproduserte bil inntil McLaren kom med sin superbil. En prototyp av XJ220 satte rekord for serieproduserte biler på Nürburgring i 1991. Men topphastigheten på 220 miles, som skulle kunne oppnås – og ga bilen dens navn, ble aldri oppnådd. Det meste man klarte var 212 MPH på Nardo-banen.

Se mer av Jaguar XJ220 her!

Da produksjonen opphørte, ble det lite oppmerksomhet rundt bilen. Andrehåndsverdien var en periode relativt lav, men nå er prisene på bilen på god vei opp igjen. Ikke alt er like praktisk med bilen. Den har ganske liten bakkeklaring, slik at farthumper kan være en utfordring. Dørene slår ikke langt nok ut, og sammen med en tykk dør og solid “dørstokk” gjør at det ikke er lett å komme seg inn og ut av bilen. Når man vel har kommet på plass kan den imidlertid nytes.

Volvo 1800ES er særpreget og bruksvennlig. Foto: ©Morten Larsen

En annen bil å merke seg, er en Volvo 1800 ES. Foruten å være en pen og attraktiv bil i shooting brake utgave, er nettopp Lillestrøm stedet hvor det gikk en helt identisk bil, eiet av direktør Strømberg, innhaver av Strømberg Plast, en lokalt stor arbeidsplass hvor produksjon av blant annet plastkasser til fiskeindustrien var viktig. Bilen ble produsert i denne utgaven fra 1971 til 1973 i totalt 8.077 eksemplarer. Den opprinnelige P1800 ble designet av Pelle Petterson, mens stasjonsvognutgaven ble designet av norske Jan Wilsgaard.

Ny vri på “Gammal Amazon”. Foto: ©Morten Larsen

Mens vi snakker om Volvo må vi ta med en svensk ekvipasje. Ved først øyekast kan det se ut som et custom-bygg av en amerikaner, men så viser det seg å være en Volvo Amazon, kreert av Josef Sommarkrans fra Västerås i Sverige.

Børre Skar har gjort en knallfin jobb på bilen, men nå skal en ny motor inn. Foto: ©Morten Larsen

Så tar vi minst av oss hatten for Asker-mannen Børre Skar. Han var for noen år siden primus motor for en bilentusiast-utstilling selv; i Akerhallen. Hans siste prosjekt er en Chevrolet Nomad Bel Air fra 1957. Ikke bare sjelden fordi den er stasjonsvogn, men enda mer sjelden fordi den er tredørs.

Foto: ©Morten Larsen

Et nydelig stykke arbeid er gjort på bilen, som fremstår som ren utstillingsbil. Men, neida! Ifølge Børre brukes bilen til turer om sommeren. Biler skal brukes, mener han. Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

Circle K våget seg inn i løvens hule, men det er hyggelige folk – som Ole Hopland Tegnander, for eksempel. Foto: ©Morten Larsen

Elbiler må vi ikke glemme. (Bortsett fra klassiske biler som blir ombygd til eldrift) Elbiler har sin plass i bilinteressen, og den vokser. Da var det faktisk hyggelig å se at Circle K på sett og vis stikker hånden i vepsebolet og presenterer siste nytt innen hjemmelading. Visste du at systematisk lading på vanlig stikkontakt ikke er lovlig? Når du med høy spenning på drar ut stikkontaken dannes en liten lysbue som etter hvert brenner kontakten, og til slutt kan det bli kortslutning og brann.

Circle K viste lader for smått og stort, blant annet for borettslag. Foto: ©Morten Larsen

Ole Hopland Tegnander fortalte oss at Cirkle K har nylig lansert en lader som kan gi opp til 22 kW dersom du har 400 volt anlegg og 32 amp kurs. Da lader du ca 110 km rekkevidde pr time hjemme. De har forskjellige ladere, men vi lot oss facinere av en hjemmelader fra Easee. Den gir opp til 22 kW og kan styres via 4G/Wifi med en app og er forberedt på smart lading.

VW ID.3 1ST er en bil vi kommer til å se mange av på norske veier. Foto: ©Morten Larsen

Volkswagen-importøren hadde også våget seg inn, men intet å frykte. God stemning rundt VW ID.3 1ST. Bilen er forøvrig på en turné rundt i landet for tiden, samme bil som sto på Frankfurt-utstillingen nylig.

Alfa Romeo GTA 1300 Junior Altadelta; nydelig rekreasjon. Foto: ©Morten Larsen

En rekke bilklubber var representert, og Klubb Alfa Romeo Norge hadde flere heftige biler. Den du ser her er en Alfa Romeo GTA 1300 Junior nydelig gjenskapt som en bil fra Autodelta fikk vi opplyst fra standpersonalet. Nå sitter det en 2-liters motor i den, og den brukes ikke til banekjøring.

Interessant Camaro-kavalkade. Foto: ©Morten Larsen

Camaro Club of Norway er presentert med 5 biler, litt tett parkert, men en Camaro SS/RS fra 1967 fattet vår interesse.

Hvor befinner denne Camaroen seg nå? C-81787 i 1968. Foto: ©Morten Larsen

Kunne det være samme bil vi så norskregistrert i 1968 et steinkast unna Øvrevoll galoppbane? Tvilsomt. Men norsk Camaro i 1968 var en sjeldenhet.

Jaguar C-type er en legendarisk Le Mans-vinner. Her representert med en rekreasjon. Foto: ©Morten Larsen

Norsk Jaguar Klubb var selvsagt tilstede, og nytt i år var en tilsynelatende nylaget Jaguar C-type, bilen som vant Le Mans først i 1951 på Jaguars første forsøk. Så kom Mercedes 300SL og vant i 1952, men så i 1953 kom Jaguar med sin C-type en god del forbedret og slanket til løpet. Ikke minst hadde de sammen med Dunlop utviklet skivebremser, og Jaguar vant overlegent. Her kan du titte på et flott eksemplar som er replika.

Bilen representerer et fantastisk tålmodighetsarbeid av høy kvaliet. En av utstillingens fineste biler, og vår favoritt. Foto: ©Morten Larsen

Replika er også en Ford GT40, bygget over en periode på 12 år av nordmannen Rune Rostrup fra Sola. Et fantastisk stykke arbeid, bilen er bygget pinlig nøyaktig slik den ble bygget i 1966 etter originaltegninger. Hele bilen er håndbygget i ordets rette betydning.

De to GT40-eierne Rune Rostrup og Henry Harrfeldt fant hverandre og utvekslet erfaringer. Foto: ©Morten Larsen

Verktøyet som måtte til er laget spesielt for jobben, og hjuloppheng er sveiset i jigg. Uprights er støpt i sand og maskinert med CNC-maskin. Dette håndbyggede prosjektet står det virkelig respekt av.

Både customisering og presentasjon var svært kreativ. Foto: ©Morten Larsen

MC-entusiastene får også full uttelling på Oslo Motor Show. Her er det mange skikkelige godbiter å ta av, men vi falt for en lett customisert 1929-modell NV 250. Dette er en svensk motorsykkel produsert ved Aktiebolaget Nymans Verkstäder. Eier og kreatør er bergenseren Henning H. Dyrkolnbotn. Sykkelen er blitt slik den kunne oppstått i 1929 når eieren hadde forberedet den på datidens racing, og blir samtidig elegant presentert. Dette er klasse.

Jaguar E-type S3. En av en rekke biler karosserikunstnerne hos Slemmestad Karosseri har gjort ferdige til OMS. Foto: ©Morten Larsen

Respekt står det også av arbeidet Meek-brødrene i Slemmestad Karosseri har gjort. De har levert karosseriarbeid og lakkering på flere av bilene på utstillingen. Her står pappa Meek sammen med storebror Tommy, som er en ekte karosserikunstner. Han har utallige restaureringsarbeider bak seg, og alt han leverer tør vi påstå er perfekt.

Ekte kjennere ser at dette er sjeden var – og at det er oppsiktsvekkende at en slik bil finnes på norske skilter. Foto: ©Morten Larsen

En sensasjon mener vi det er at en Lancia Rally 037 Evo 2 er tilstede. En litt anonym, men svært så ettertraktet og meget verdifull rallybil fra 1984. Biltypen vant VM i rally i 1983 med Walter Röhrl og Markku Alen som hovedførere. En virkelig showstopper, men ikke alle som så bilen visste dét.

Lancia 037 satte seg i respekt hos Audi quattro, og var den siste bakhjulsdrevne bilen som vant rally-VM. Foto: ©Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen