Prøvekjørt 2013: Opel Adam – Bilen du skaper selv

Opel Adam er bilen for mennesker med liten parkeringsplass og store ambisjoner.

Det bor nok etter all sansynlighet en aldri så liten individualist i de som kjøper en Opel Adam. Bilen kan nemlig leveres helt skreddersydd etter kjøperens ønsker. Hele fire milliarder varianter av bilen er det mulig å lage. Da skal det godt gjøres om du klarer å støte på en helt maken bil!

Det trendy, urbane småbilsegmentet denne bilen skal konkurrere i, har økende krav til at eieren kan tilpasse bilen for å vise sine personlige stil og smak. Mange vil gjerne ha en bil som skiller seg ut, og helst en som speiler eierens personlighet – et visittkort kan man kanskje si.

Under Paris Motor Show 2012 så vi denne oversikten over noe av fargekombinasjonene til Adam

Til Opel Adam kan man velge mellom 12 karosserifarger og 3 takfarger. Det er hele 31 forskjellige felger, fire interiørfarger, 15 forskjellige design på setene, 19 varianter interiørdekor hvorav noen med dekorlys. 6 forskjellige dekorvarianter innvendig tak, hvorav tre er trykket dekor og én er med lysende stjerner – forøvrig slik vår testbil hadde.

Én ren Adam og de tre utstyrsversjonene JAM, GLAM og SLAM er utgangspunktet. Vår bil var en Opel Adam Slam. Det er den sporty versjonen av de tre. Adam Jam er den “funky” versjonen, og Adam Glam er chic og moteriktig.

Liker du en stjernehimmel over deg? Da er Opel Adam Slam tingen.

Men Opel var ikke først med mulighet for å sette sitt personlige preg på bilen. Citroën var tidlig ute med personifiseringen på sin Citroën DS3. Senere har enkelte fulgt dette opp, men ingen i så stor grad som Opel med sin Adam.

Konkurrenter vi nevner i samme slengen er først og fremst Fiat 500, men også Mini og Audi A1.

Vi kan nevne at Opels hovedkontor ligger i Rüsselsheim i Tyskland. Konsernet har 11 fabrikker og fire utviklings- og testsentre i syv europeiske land. Opel har 40.000 lønnsmottakere, hvorav halvparten er i Tyskland. Ikke smågutter akkurat.

Karosseridesign. Opel Adam er bred og tøff, den ser fantastisk stabil ut, hvilket den også er. Og så er den kort. Bare 3,70 meter strekker den seg, og det hele 25 cm kortere enn Audi A1. Faktisk må vi se til lille Mitsubishi Space Star for å finne en like kort bil.

Fronten på Adam ser blid å fornøyd ut, og er pen og pyntelig. Det er bak man ser årsaken til at den er så kort, for her er den kupert, for å si det mildt.

Faller designet i smak? Ja. Og vi liker linjen som rammer inn dørhåndtaket, og med taket i kontrastfarge ser det ut til å “flyte” over bilen.

Interiør. Interiøret er i premium-klassen. Vår bil hadde dashbord i samme farge som eksteriøret sammen med endel andre detaljer i interiøret. Rattet var kunstferdig og lekkert utformet, på vår bil med aluminium og rødt skinn. Samme skinnfarge og rød søm på det grå gikk igjen på den like kunstferdige girspaken.

Setene gir god støtte og er justerbare i høyden. Bra. Rattet har sjenerøs justering og passet vår kresne testsjåfør perfekt. Det er nemlig ikke alle biler som har nok justering av rattet i lengderetning. Det hadde Opel Adam, så her kan du justere rattet slik at det passer akkurat din kjørestil.

I mørket satte vi stor pris på interiørlyset. Lys man kan justere fargen på lyser opp gulvet og deler av oppbevaringshyller og lommer rundt dashbordet. Riktig stemningsfullt var det!

Plass. Når vi kom til romsligheten fikk vi litt Jekyll and Hyde-følelse, dels på grunn av den gode plassen i forsetet. Man får nesten følelsen av å sitte i en limousin.

Men de to stakkars baksetepassasjerene har det ikke fullt så romslig. Når de som sitter i forsetene er på 180 cm og sitter med setet litt langt bak blir det ikke mye igjen av benplassen til de som sitter i baksetet. På den annen side er baksetet glimrende til små barn i barneseter. Her er det lett tilgjengelige ISOFIX-fester.

Bagasjeplassen er også sterkt begrenset. 170 liter er ikke stort, men heldigvis kan baksetetryggen slås ned som i en kombi, og det hjelper. Men plass til bagasje er rett og slett ikke denne bilens sterke side.

Sikkerhet. Bilen er ennå ikke testet av EuroNCAP, men det skulle forundre mye om den ikke skulle få fem stjerner.

Den har blindsone-varsler som består av en lampe i sidespeilene som lyser opp når en bil er i blindsonen. Ellers har den de nå uunnværlige, elektroniske krykkene i form av elektronisk stabilisator.

Sikten ut er det for det meste ikke noe å si på, bortsett fra C-stolpen, som skjuler litt vel mye av sikten på skrå bakover.

Komfort. Setene er fine med god sidestøtte, bilen er lettkjørt, og blir enda mer lettstyrt når man trykker på knappen for bykjøring; da blir styringen enda lettere ved parkering.

Vil du ha vind i håret, er  det verdt å vite at Adam kan leveres med et enkelt kalesjetak i samme stil som Citroën DS3.

Vår testbil hadde derimot fast tak og var av typen “SLAM”, som er den sporty versjonen. Det betyr at den er litt senket og har et strammere oppsett på hjulopphenget. Dette går litt utover komforten, spesielt de som helst unngår biler med stiv fjæring bør vurdere å unngå denne modellvarianten.

Motor. Adam leveres med tre motoralternativ, men snart kommer en helt ny, liten og turboladet motor i helaluminium med direkte innsprøyting, og en ny manuell 6-trinns girkasse som følger ikke lenge etter.

Opel kommer dessuten med 13 nye motorer i perioden 2012 – 2016, og foretar dermed en total fornyelse av motorprogrammet med noen få unntak.

Kjøreegenskaper. Vår testbil var som nevnt over utstyrt med et stivere oppsett fordi den var i “Slam”-utgave. Ulempen er selvsagt en bil som er litt stiv og “stumpete” å kjøre, fordelen er kjøreegenskaper i klasse med gokart. Du skal være tøff hvis du tør å stå på så hardt at den slipper i svingene.

Utstyr. Akkurat utstyr er stikkordet når det gjelder Opel Adam. Her kan de som ønsker å skreddersy sin helt personlige bil gå fullstendig fra konseptet. De som er hekta på avansert infotainment og oppkobling av smarttelefoner kan gå helt bananas.

IntelliLink heter systemet, som koster 2.500,- og integrerer både iPhon og Android-baserte telefoner og funksjonalitet. USB, Bluetooth og AUX inn funker, og spesielle apper er tilgjengelig inkludert noe som heter BringGo navigasjon. Med det siste tar du med deg din egen navigasjon inn i bilen og gjør det unødvendig å bestille bilen med satelittnavigasjon.

Med IntelliLink kan man bruke Opels Siri Eyes Free og stemmeaktivering til å ringe kontakter på iPhone, spille sanger fra iTune-biblioteket ditt, sende iMessage meldinger, samt mye mer.

Unikt i småbilsegmentet er parkeringsassistanse, som finner ledig parkeringsplass og parkerer bilen for deg. Alt du gjør er å styre gass og brems. Hittil har dette stort sett kun vært tilgjengelig på større og dyrere biler. Oppvarmet ratt er standard på alle tre modellvarianter.

Fra Paris Motor Show 2012

FlexFix heter en sykkelholder man kan bestille. For 6.000,- kan bilen på en smart måte ta én sykkel, men dette kan bygges ut til å ta hele fire sykler!

Pris. Prisen for Opel Adam starter på 169.900,-. Vår testbil i Slam utgave koster i utgangspunktet 190.000,-. Det er 10.000,- under Mini One og i direkte konkurranse med Fiat 500 TwinAir Turbo. Vår testbil hadde skinninteriør, stjernedryss i innertaket, avansert parkeringsassistent, IntellinLink, Infinity Permium lydanlegg og endel mer; totalpris 220.000,-.

Lommene i sidedørene er romslige nok til å ta vesker.

Konklusjon. Opel Adam må være perfekt for to som liker god plass i forsetet, og følelsen av å kjøre større bil enn det egentlig er. Den er svært lett å parkere på grunn av at den er så kort, men behovet for å frakte bagasje bør ikke være et for stort krav.

Dette er en ærlig og veldesignet bil, som ikke forsøker å etterape biler som tidligere var populære sjarmtroll eller skal vi si med “nostalgiske overtoner”.
Opel Adam er en moderne og flott bil.

Tekniske data

Opel Adam 1,2 70HK 1,4 87 HK 1,4 100 HK
Modellnivå JAM GLAM SLAM
Pris, kr 169.900 185.000 190.000
Pris testbil, kr 220.000 (SLAM)
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.229 1.398 1.398
Motoreffekt, hk/kW 70/51 87/64 100/74
Motor dreiemoment, Nm/turtall 115/4.000 130/4.000 130/4.000
Co2-utslipp (g/km) 118 119 119
Nox-utslipp (mg/km) N/A N/A N/A
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,5 0,51 0,51
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 14,9 12,5 11,5
Toppfart, km/t 165 176 185
Svingdiameter, meter 10,17 10,17 10,17
Lengde (mm) 3.698 3.698 3.698
Bredde (mm) 1.720 1.720 1.720
Bredde (mm, inkl speil) 1.966 1.966 1.966
Høyde (mm) 1.484 1.484 1.484
Akselavstand (mm) 2.311 2.311 2.311
Sporvidde for/bak 1.472/1.464 1.472/1.464 1.472/1.464
Bakkeklaring, cm N/A N/A N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A N/A
Vekt, kg 1.086 1.120 1.120
Nyttelast 369 345 345
Tilhengervekt m/brems kg N/A N/A N/A
Bagasjerom min/maks liter 170/663 170/663 170/663
Drivstofftank, liter 38 38 38
Drivstoff Bensin Bensin Bensin
Drivhjul Foran Foran Foran
Girkasse 5 trinns man 5 trinns man 5 trinns man
EuroNCAP % voksne/barn N/A N/A N/A